Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lång tid ska jag ge henne? Råd behövs...  (läst 1325 gånger)

wahlgrens

• Uppland
Hur lång tid ska jag ge henne? Råd behövs...
« skrivet: 09 jan-13 kl 18:39 »
Min höna har haft diarré i drygt en vecka. Hon är hängig och svag. Jag har flyttat henne till ett eget utrymme där hon får ta det lugnt. Hon äter och dricker om jag matar henne, men ingenting själv. Hon går försiktigt på svaga ben, men ligger helst ned. Vad tror ni? Är det dags att låta henne flyga iväg till fågel himlen? Eftersom min treåriga dotter ser hönan som sin så ville jag ändå försöka... Är det någon som har fått en höna att friskna till efter så lång tid med diarré? Eller förlänger jag bara lidandet om jag fortsätter försöka hålla henne vid liv?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur lång tid ska jag ge henne? Råd behövs...
« Svar #1 skrivet: 09 jan-13 kl 19:35 »
Har du provat med proviva eller något med aktiv mjölksyra kultur?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 09 jan-13 kl 20:23 »
Ja, det har jag testat. Även kol upplöst i vatten som jag sprutat in i munnen men det verkar inte göra någon skillnad på diarrén.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 09 jan-13 kl 20:35 »
Om du inte märkt någon förbättring på en vecka trots både kol och proviva så tror jag att prognosen är rätt dålig om man inte vill kontakta veterinär och få ut antibiotika. Det kan hjälpa men spontant känns det kanske inte som om chanserna är så goda att det är värt pengarna och lidandet för hönan.  Men det kan du bäst bedöma själv som ser hur dålig hönan är och  vet hur viktigt hon är för din dotter.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

wahlgrens

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 09 jan-13 kl 21:47 »
Tack för era svar! Det är ett så svårt beslut att ta. Jag har varit i kontakt med en veterinär tidigare under hönans sjukdom men han såg ingen anledning att försöka bota henne. Enda rekomendationen jag fick var att låta obducera henne så jag kan utesluta smittorisk till de andra hönsen. Känns inte som att det är det normala att försöka rädda en höna till varje pris.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 09 jan-13 kl 22:14 »
Nej, det är inte det normala,  och det är nog för att det inte är så stor ide i längden. Även om de kan bättra sig tillfälligt, är det stor risk att de blir dåliga igen efter en tid.
En höna som inte äter, som har diarre,  som är mager, som är apatisk ( för att ta några vanliga exempel) är rejält sjuk, och har troligen varit det en tid utan att visa det.  Även om man kan bota symptomen, kan det ligga  något bakom som man inte kommer åt. Tumörer t.ex är inte ovanligt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 09 jan-13 kl 22:33 »
Jo jag misstänker ju att det är något som är ganska allvarligt eftersom hon fortfarande är likadan som när jag upptäckte att hon blev sjuk. Det får nog bli sista natten för henne det här :'(, om inte något mirakel skett till i morgon.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 10 jan-13 kl 10:20 »
Hönan har nu fått flyga vidare till hönsparadiset.  :'( 
Men det känns ändå som om det var det enda rätta.

flindra

• -
« Svar #8 skrivet: 10 jan-13 kl 13:27 »
Starkt av dig att ta beslutet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser