Hej. min herefordkviga Märta hämtade jag hem när hon var 3 veckor gammal,flaskmatade henne (& kompisen). Hon ska bli min framtida hushållsko och jag vill gärna betäcka henne när det är lämpligt. De flesta tycks göra det vid 15-17 mån verkar det som.
Jag har tillgång till charolais tjurar men då är så mkt större borde jag kanske välja mindre ras då det är hennes första kalv?
Och sedan betäcka med charolais när hon blir äldre?
Min tanke var att köpa hem en mjölkras kalv nu och låta den gå med kvigorna i sommar,den blir väl inte könsmogen förs tidigast vid 6 mån? Om den inte klarar betäcka förrän i september gör det ju inget,eller?Märtas kompis (lika gammal) är korsn holstein/charolais och redan 30 cm högre än Märta,hon ska slaktas i nov.
Märta är van att gå med får redan och det är tanken att hon ska gå med dom i framtiden,så ensam blir hon inte. Dessutom ska hon få ha kalv vartannat år, eller när det är lämpligt,dessa avkommor är tänkta att hamna i min frys.
Att jag valt hereford är för att de är mindre än charolais (som jag haft). Tingade Märta fr en uppfödare som valde ut henne efter en liten ko,normalt säljer han inte så unga djur men gjorde ett undantag då hon ska bli hushållsko. Temperamentet är lugnare (Märta åtminstone) och rasen ska vara lättfödd. Dessutom får avkommans kött gärna vara lite fetare än charolaiskött. Märta har hanterats som en häst,tränats med grimma till & från hagen,borstats varje dag och är väldigt tam & hanterbar nu vid 8 mån. Dock går hon lösdrift med kompisen i vinter och binds bara upp vid rykt.
Lammningar & fölningar har jag haft hemma,några kalvningar har jag vart närvarande vid

Så ni som har erfarenhet...vad tror ni om att göra som jag tänkt - eller är jag ute och cyklar?