Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drömmen om en håshållsko...och kalv.  (läst 1767 gånger)

zeina66

• Värmland
Drömmen om en håshållsko...och kalv.
« skrivet: 08 jan-13 kl 12:09 »
Hej. min herefordkviga Märta hämtade jag hem när hon var 3 veckor gammal,flaskmatade henne (& kompisen). Hon ska bli min framtida hushållsko och jag vill gärna betäcka henne när det är lämpligt. De flesta tycks göra det vid 15-17 mån verkar det som.
Jag har tillgång till charolais tjurar men då är så mkt större borde jag kanske välja mindre ras då det är hennes första kalv?
Och sedan betäcka med charolais när hon blir äldre?
Min tanke var att köpa hem en mjölkras kalv nu och låta den gå med kvigorna i sommar,den blir väl inte könsmogen förs tidigast vid 6 mån? Om den inte klarar betäcka förrän i september gör det ju inget,eller?
Märtas kompis (lika gammal) är korsn holstein/charolais och redan 30 cm högre än Märta,hon ska slaktas i nov.

Märta är van att gå med får redan och det är tanken att hon ska gå med dom i framtiden,så ensam blir hon inte. Dessutom ska hon få ha kalv vartannat år, eller när det är lämpligt,dessa avkommor är tänkta att hamna i min frys.

Att jag valt hereford är för att de är mindre än charolais (som jag haft). Tingade Märta fr en uppfödare som valde ut henne efter en liten ko,normalt säljer han inte så unga djur men gjorde ett undantag då hon ska bli hushållsko. Temperamentet är lugnare (Märta åtminstone) och rasen ska vara lättfödd. Dessutom får avkommans kött gärna vara lite fetare än charolaiskött. Märta har hanterats som en häst,tränats med grimma till & från hagen,borstats varje dag och är väldigt tam & hanterbar nu vid 8 mån. Dock går hon lösdrift med kompisen i vinter och binds bara upp vid rykt.

Lammningar & fölningar har jag haft hemma,några kalvningar har jag vart närvarande vid :)

Så ni som har erfarenhet...vad tror ni om att göra som jag tänkt - eller är jag ute och cyklar?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Movitz.

SV: Drömmen om en håshållsko...och kalv.
« Svar #1 skrivet: 08 jan-13 kl 20:26 »
Hej. Inkalvningsålder brukar man sträva efter 24 månader, men inte lägre.  Du gör nog klokt i att låta bli charolaistjuren till din kviga. En sak man ska tänka på med mjölkrastjurar är att dom tenderar att bli aggresiva när dom blir könsmogna. Kanske kunde du få tag i någon annan köttrastjur? Angus, hereford och limousin har generellt lätta kalvningar men det kan alltid variera. Ett annat alternativ är ju att seminera, då är det enkelt att välja lämplig tjur.
Nu vet jag inte vad du har för planer med din kviga men om hon ska mjölkas får du nog räkna med att det inte blir mycket till dig, om kalven ska växa.

zeina66

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 09 jan-13 kl 21:00 »
Hej Bert stjärt

Jo,Märta ska producera kött till mig så hon får gärna ge sin mjölk till kalven,då växer den ju bättre.
Jag har hört mig för om semin men det verkar krångligt att få "till det" på rätt dag...annars finns en mjölk-ko-bonde som kan seminera.

Det är rätt dyrt att köpa en renrasig kött-tjur bara för spermans skull,därför tänkte jag att en mjölkras skulle vara billigare. Den ska ju inte vara kvar på gårn liksom..
Tjurkalvar av Jersey tycks vara riktigt billiga. Så huvudsaken är i alla fall att det är en ras som inte är så stor.

bo_i_dala

« Svar #3 skrivet: 12 jan-13 kl 19:05 »
Hej!

Glöm semin, det är inte lätt att se rätt dag!
Dessutom får inte din granne seminera din Märta, han får bara seminera egna djur.

Det verkar vara kalven du är ute efter och inte mjölk!?

Då skulle jag skaffat (lånat/ köpt eller hyrt) en ganska renrasig tjur med mycket Angus i!! Dom blir relativt tidigt slaktmogna, har lätta kalvninhar och är hornlösa.

Ett annat alternativ är att du låter Märta vistas hos en lämplig tjur en månad eller två när det är dags, kolla runt!!
MVH/ BOSSE

Movitz.

« Svar #4 skrivet: 13 jan-13 kl 20:53 »
Jag har hört mig för om semin men det verkar krångligt att få "till det" på rätt dag...annars finns en mjölk-ko-bonde som kan seminera.

Nej då det är inga konstigheter, speciellt inte om man är intresserad och pysslar mycket med sin kviga som du verkar göra. Då märker man oftast om hon är brunstig sedan är det bara att anmäla :) förra året tig sig fem av mina sex kvigor på första försöket, lite tur kanske men i alla fall. Mjölkbonden får dock inte seminera andras kvigor, om man inte gör en liten överflyttning i journalen så det blir "hans" kviga och sedan tillbaka igen ;)
Men jag förstår om det känns omständigt att ordna med semin för en enda kviga, men att ha en mjölkrastjur gåendes i hagen känns för mig inte som någon rolig lösning. Avkomman blir ju dessutom inte det optimala köttdjuret

zeina66

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 13 jan-13 kl 22:47 »
Hej

Tack för tipsen om semin - visste inte att bonden bara får seminera sina egna,det sa han inget om...

Det viktigaste är att Märta får en lätt kalvning - köttutbytet behöver inte vara optimalt. Har tillgång till angus men just den tjuren är en riktig elak jäkel. Vill helst inte lämna bort Märta på betäckning för hennes kompis Rosa blir nog mkt upprörd (hon har humör  :( )

Tjuren får ta hand om båda men Rosa ska ner i frysen i oktober.
Jag har fått tips om en fjäll tjur som är lätt att handskas med...inom 5 mils avstånd så kanske de blir han. Ska åka & titta på honom :)

När Märta blir äldre väljer jag helst köttras till henne

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser