Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Irriterad bagge  (läst 1889 gånger)

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
Irriterad bagge
« skrivet: 07 jan-13 kl 10:22 »
Har en mindre flock får, 6 tackor och en bagge 2,5 år (gotlandsbagge).
Baggen går tillsammans med tackorna och allt har varit frid och fröjd tills nu (har haft baggen i 2 år).
Fåren står uppstallade i fårstallet på vintern, dom har gott om plats, utfodras två ggr/dag.
Sedan några veckor tillbaks så verkar baggen ha blivit på ett jäkla humör, så fort man ska gosa med någon av tackorna så är han där och ska försöka stånga bort en.
Tidigare har han aldrig gjort sådär, har aldrig varit några problem. Tackorna ska lamma om ca 1,5 mån.
Bor i södra Hälsingland och det har varit ovanligt varmt en period nu och ganska så ljust ute, kan det vara vårkänslor och hormoner som ställer till det eller har han blivit elak?  ???
Bättre ett får i hagen än åtta i grannen trädgård!

vallhunden

• Västergötland
SV: Irriterad bagge
« Svar #1 skrivet: 07 jan-13 kl 11:15 »
Han har antagligen blivit "elak" ;D
Baggen blir beskyddande mot "sina" tackor efter betäckningen. Det låter som att din bagge har blivit så pass gammal att denna instinkten har väckts...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
« Svar #2 skrivet: 07 jan-13 kl 11:34 »
En naturlig instinkt alltså och då är det bara att gilla läget? Hade tidigare en fantastiskt snäll bagge som aldrig gjorde en fluga förnär så är väl lite bortskämd med det.
Läste en annan tråd om att man skulle lyfta upp dom för att visa att man var starkare. Även om jag är hyfsat stark så inser jag att det tricket aldrig kommer lyckas på min gård...

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #3 skrivet: 07 jan-13 kl 15:02 »
Även om du var stark tror jag det är svårt att vänja av baggen vid sådana beteenden med styrkedemonstrationer. Själv tror jag på att nonchalera honom så mycket det går. Om han stångas brukar jag ge honom en typ örfil (lätt slag med handflatan från sidan) för att avvärja "anfallet".  Då är det som om han kommer av sig för en stund. Men det botar inte en vrång bagge. Blir han för jäklig är det kanske dags att fundera på nästa bagge?
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

Sano

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 07 jan-13 kl 19:27 »
Många baggar blir sådana runt 3-årsåldern. Min erfarenhet är att det är svårt att göra något åt om du är kvinna - även om distraktion med slag eller viftande framför nosen fungerar en stund - men att män ibland lyckas visa att de är dominanta genom att lägga ner baggen och hålla fast honom tills han ger sig.
Hur som helst är det inget roligt med sådana baggar så jag hade bytt ut honom om jag vore som du.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #5 skrivet: 07 jan-13 kl 20:16 »
Många baggar blir sådana runt 3-årsåldern. Min erfarenhet är att det är svårt att göra något åt om du är kvinna - även om distraktion med slag eller viftande framför nosen fungerar en stund - men att män ibland lyckas visa att de är dominanta genom att lägga ner baggen och hålla fast honom tills han ger sig.
Hur som helst är det inget roligt med sådana baggar så jag hade bytt ut honom om jag vore som du.

Min bagge visserligen bara 2½ år han ger sig på pojkarna i familjen, mig ser kan bara som en som kliar  ;) nu har jag faktiskt lagt honom ett par gånger tidigare  o:) 
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Sano

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 07 jan-13 kl 20:42 »
Ja, man kan lägga dem ner men för mig brukar det inte leda till att han får respekt för mig, han försöker snart igen...
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #7 skrivet: 08 jan-13 kl 15:02 »
Ja, man kan lägga dem ner men för mig brukar det inte leda till att han får respekt för mig, han försöker snart igen...

Jag är en "stor och stark" man men har samma erfarenhet som Sano. Det är inte lätt att tukta en vresig bagge.
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #8 skrivet: 08 jan-13 kl 20:02 »
Jag är en "stor och stark" man men har samma erfarenhet som Sano. Det är inte lätt att tukta en vresig bagge.

teknik, jag är en kvinna med reumatism  :-[ så jag vill ha koll på mina djur så dom vet vem jag är  :-*
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
« Svar #9 skrivet: 09 jan-13 kl 10:44 »
Tack för alla svar och tips, får avakta lite och se om han blir värre eller om det ger sig.
Annars får det blir en ny bagge  :)

lena70

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 jan-13 kl 19:41 »
Inte kul när baggar blir sådär..Kan du undvika att gå in till honom?. Kan du ge fåren mat, vatten och strö, utan att vara "ibland" dom?. Eller om du har möjlighet, att ha honom, i egen box?.
Mitt bästa tips får annars bli att byta ut honom, det finns andra baggar, som är snälla och som du inte behöver vara rädd för..!!!

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #11 skrivet: 10 jan-13 kl 17:44 »
Det bästa är att ställa baggen för sig i en box i boxen, där han ser de andra och har sällskap men inte går ihop med dem. Efter att baggen betäckt klart är det inte naturligt för honom att vara kvar hos tackorna, och många gånger blir de frustrerade och lynniga då. De kan också börja stånga tackorna.

Det är ett ursprungligt beteende, i det vilda vandrar alltid baggarna vidare efter fullgjord tjänst och går sedan med andra baggar. Därför är det väldigt skönt när man har lite fler baggar att kunna göra en grupp av dem när de är färdiga, då blir det lugnt överallt.

Som vår gamle forum-ängel Henning skrev när jag undrade om samma sak för många år sedan - "tänk dig själv att dela rum med tjugo gravida kvinnor" :-)
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 11 jan-13 kl 22:50 »
Jag har bara goda erfarenheter av baggar - till och med den som utmanade mig och buttade omkull mig flera gånger tog reson när han märkte att samma sak hände varje gång:

Snäll min och nosen först:  smek, vänlighet, kanske godis
Full fart med pannan först:  infångning, omkulläggning (just det, teknik!), fasthållen, mjuka smekar på NOSEN tills han låg still.

OBS!  Se till att han inte känner smärta!  Det ökar tendensen att slåss.  Han ska känna sig liten som ett lamm som föddes igår!

De flesta baggar är nog opportunister:  Det beteende som lönar sig bäst upprepas.

Men för oss människor är det ofta lönsamt att ta fram bultpistolen ...  Han kan ju "välja" själv hur han vill ha det.  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1767 gäster, 2 användare (1 dolda)
Torkel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser