Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombucha  (läst 2860 gånger)

Zingiber

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
Kombucha
« skrivet: 06 jan-13 kl 11:19 »
Jag har gjort egen kombucha sedan augusti 2012...men jag förstår mig inte riktigt på den.
Varje omgång blir lite olika och kolsyrehalten varierar jättemycket.
Jag fick för mig att detta berodde på att det jag hällde i flaskorna var så olika. Beroende på om det kom från toppen eller botten av burken. Att mina svampar var lite olika stora ( Jag har flera burkar igång ) Att tet som jag matade med också blev lite olika. Så de sista två gångerna har jag hällt allt i en jättestor hink och blandat om innan jag tappar upp på flaska. Och sen gjort lika dant med tet. För att få allt så lika som möjligt.
Då verkar det bli noll kolsyra:(
Alltså inget bra knep. Men när man kollar på kombuchakrukor, där ligger ju allt helt öppet, visst det är lock men det kan ju inte bli som en flaska...
Och borde det inte bli en himla massa bottensats om man tappar ur en sån?
Och min kombucha blir ju som godast när jag lagrat den typ 6 veckor, men de riktigt erfarna kombucharävarna verkar dricka sin direkt.
Jag vill ha mycket kolsyra!
Jag vill veta hur jag får mest i min kombucha!
Är det nåt helt annat det beror på som typ sockerhalt osv.
Är det nån som vet?

Altulus

  • Inlägg: 45
    • -
Kombucha
« Svar #1 skrivet: 06 jan-13 kl 18:31 »
Om du har i lite socker när du tappat upp det på burk så blir det väl mer kolsyra ? Ps kan bli för mot tryck så håll koll ;)

Altulus

  • Inlägg: 45
    • -
Kombucha
« Svar #2 skrivet: 06 jan-13 kl 18:32 »
Om du har i lite socker när du tappat upp det på burk så blir det väl mer kolsyra ? Ps kan bli för mycket tryck så håll koll ;)

Zingiber

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
SV: Kombucha
« Svar #3 skrivet: 08 jan-13 kl 17:16 »
Tack för tipset! jag ska prova i några flaskor nästa gång. Hoppas det funkar!:)

Zingiber

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
SV: Kombucha
« Svar #4 skrivet: 09 jan-13 kl 22:44 »
Okej, nu har jag hällt i lite socker i ungefär hälften av det jag har tappat upp på flaska...då kommer nästa fråga: hur länge ska jag vänta nu då? Är det typ en vecka eller en månad? Normalt lagrar jag min Kombucha ca 6 veckor innan jag tycker den är som bäst, men den här har ju redan stått ett tag innan jag smakade & insåg att det var för lite bubblor. Sen blir jag ju nyfiken & undrar om du ger detta tips för att du provat det på just Kombucha eller om du gissar det utav andra erfarenheter?

Altulus

  • Inlägg: 45
    • -
Kombucha
« Svar #5 skrivet: 11 jan-13 kl 19:51 »
Jag brukar låta det stå ute i några dagar bara, sen in i kylskåp för att sakta ner processen.

Jag har testat och för att dom omvandlar ju sockret och då är ju kolsyra en biprodukt.

Just nu går det dock väldigt slött för den, bor i en etta just nu så temperaturförändringar är ganska starka. Tog kål på min surdeg :( lite onödig fakta där kanske haha

Zingiber

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
SV: Kombucha
« Svar #6 skrivet: 12 jan-13 kl 19:08 »
Tjoho! Det funkade:) nu bubblar det som bara den, tack tack!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 3 användare (1 dolda)
Henrik1983, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser