Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept på myskanka  (läst 6638 gånger)

bondo

• Älskar alla mina djur lika mycket
    • Karlsborg
Recept på myskanka
« skrivet: 14 jan-07 kl 14:08 »
Är det någon här som har recept på myskanka?
Vill gärna ha det.
Hund, Norska skogkatter, grisar o kaniner

highland

• Halland
Re:Recept på myskanka
« Svar #1 skrivet: 31 jan-07 kl 21:50 »
Jag lagar mycket myskanka men har inget direkt recpt.Jag gör så här.Vi flår alltid ankorna och styckar dom i lår,fileer,vingar,hals och dom inre organ man vill ha.Sen bryner jag dom i en stor stekgryta saltar och pepprar efter smak.När jag brynt allt lägger jag störst delar underst och varvar med lök i delar och oftast viltkryddor(passar väldigt bra till mysk)sen slår jag på lite vatten ibland någon fond med.Sen får det stå på låg värme i några timmar.När det börjar se klart ut så gör jag lite redning och häller i och serverar oftast med ris.Det brukar bli kanongott jättemört.Hör av dej om du undrar nåt mer annars Lycka till.
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

snäckan

« Svar #2 skrivet: 04 feb-07 kl 14:17 »
Myskanka fungerar precis som vanlig anka mycket bra med alla sorters citrus, apelsin, citron eller lime,

En absolut favorit är stekt eller grillad file marinerad i lime och vitlök.

Mycket nöje

Roanie

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 05 feb-07 kl 12:20 »
Hej

Hur gammal ska en myskanka vara för att vara god att äta??
Jag har tyvärr blivit av med min lilla "flock" efter rovdjursintrång och har bara en hona kvar, tänkte att vi skulle göra oss av med henne, men hon är 3 år, blir hon seg i en gryta??
Gabås står för.......2 vackra Tinkrar, och en mini shettis..
Även en Dalmatiner och en Gotlandsstövare =)

snäckan

« Svar #4 skrivet: 05 feb-07 kl 14:16 »
Allt handlar om tid...
En äldre anka behöver mer tid ca 3h i ugnen så borde den inte var seg längre.

Vi hade en ett tag sen som var lite äldre, kryddade med franskaörter, juice från en apelsin och zestet, salt och peppar.  Började de första timmarna i en glasgryta med lock tog sedan av locket för att får lite krispighet.
Helt ok!

highland

• Halland
« Svar #5 skrivet: 07 feb-07 kl 19:27 »
Jag hade en hane som var tre år.Jag malde köttet och gjorde lasagne jättegott..Har även testat att strimla det och köra det i Woken helt ok men blev lite segt.
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

bondo

• Älskar alla mina djur lika mycket
    • Karlsborg
« Svar #6 skrivet: 18 feb-07 kl 14:26 »
Jag slaktar dom vid ca året om jag inte säljer eller sparar.
Hund, Norska skogkatter, grisar o kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare
Byggarebobban

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser