Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rapphöns!  (läst 5325 gånger)

challe:)

• Småland
rapphöns!
« skrivet: 02 jan-13 kl 17:00 »
Hej!
Har haft en tanke att börja med rapphöns men hittar inte mycket info om dom.
Hade tänkt köpa 100ägg och kläcka upp i äggkläckare.
Har hittat info hur en utsättnings plats ska vara utformad.
Men jag vill ha några avelsfåglar över vintern för att kläcka året efter.
Hur ska avelfåglarns boende se ut. Tänkte mig en voljer på 100kvm och ett isolerat hus på 6kvm.
Vad ska dom ha för mat? Är det samma som vanliga vaktlar.

Hoppas att någon som har lite erfarenhet om detta ämne ser detta och kan svara.
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Xoot

• Gäst
SV: rapphöns!
« Svar #1 skrivet: 02 jan-13 kl 17:15 »
Vad får dig att vilja ha just rapphöns? :)

• Småland
« Svar #2 skrivet: 02 jan-13 kl 17:40 »
Det är väl jakten som driver lite.
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #3 skrivet: 02 jan-13 kl 18:44 »
Så du ska föda upp dom, för att sen släppa ut dom, och sen skjuta dom för att det är kul?  ???
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

• Småland
« Svar #4 skrivet: 02 jan-13 kl 19:25 »
Så du ska föda upp dom, för att sen släppa ut dom, och sen skjuta dom för att det är kul?  ???

Ja inte för det är kul utan hundträning. Men först få upp en bra stam i det vilda.

allvetarn

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 jan-13 kl 17:54 »

Det är ju så det går till på dom flesta ställen där de släpper ut fasaner ;)
Brevduvor, höns

Linamarie

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 08 jan-13 kl 18:09 »
Min pappa, som inte är i livet längre, födde upp rapphöns i typ 30 år. Han kläckte både i kläckare och hade dvärg kochin hönor att ruva. Jag vet inte om det är så att kycklingarna får mer social träning samt fara/flykt medvetenhet om de har en mamma. Kanske viktigt om de ska släppas ut.

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #7 skrivet: 08 jan-13 kl 20:14 »
Det är ju så det går till på dom flesta ställen där de släpper ut fasaner ;)

Ok, jag trodde inte folk gjorde så. Men det förklarar nog den halvtama fasan som strök omkring här och var väldigt intresserad av hönsen för ett par år sedan.
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

cajfas

• -
« Svar #8 skrivet: 13 mar-13 kl 21:54 »
Här finns lite info om utsättning av rapphöns

http://www.fjd.dk/vildtpleje_hvd.html

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 24 apr-13 kl 17:05 »
Inte för att jag är så förtjust i att det jagas men det är väll så det går till med änder fasaner och rapphöns med de föds upp släpps ut för jakt. Hör med de stora godsen de föder upp fåglar för att få bra jakt.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #10 skrivet: 25 apr-13 kl 10:09 »
Visst kan det låta hemskt att föda upp djur för att sen släppa ut dom för att jagas..

Men.. vi har i alla tider fött upp djur till slakt..!!

Att de sen får leva vilda och fria några månader innan de slaktas ... med chansen att överleva och föröka sig i det vilda.. låter ändå ganska bra..

Våra vilda stammar av gräsänder, fasaner och rapphöns skulle troligen bli mycket små (om inte utrotningshotade) utan det tillskott som utsättningen ger..

Att det sen regleras med ganska rigorösa lagar och förordningar är nog bra.. tex att fåglarna inte får jagas direkt de satts ut   ::) ... de ska först ha fått chansen att lära sig smita undan och hitta skydd.. ;D
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 26 apr-13 kl 07:44 »
Har bott vid ett av godsen som föder upp fåglar för nöjesjakt och att möta dessa fåglar som blivit vana att mat kommer ur en grön tunna som det smäller om är inte kul. Det finns inga gröna tunnor i skärgårder däremot mycket dåligt med mat som det kräver lite list för att hitta och kanske en mamma som lärt en knepen. Om typ en bonde föder upp lite fasaner eller rapphöns är det en helt annan sak. Då slätter man inte ut 500 ungfåglar som inte kan hitta mat. Det kommer folk som jagar duktiga hundar som hämtar. Sen äter de gödda fåglar uppvuxna på gården för de de fåglar de jagar är så magra så de kan aldrig gå att äta och fulla med "bly" är de också.
Om du sätter ut lite fågel och jagar har jag mindre problem med. Tänkte att du kunde hitta rapphöns där bara.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser