Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Latent vilande sjukdom????  (läst 834 gånger)

Qnaziga hönzmamman

• Du lever en sekund i taget, den sekunden är nu....
    • Värmland
    • bloggtantfnizz
Latent vilande sjukdom????
« skrivet: 02 jan-13 kl 14:07 »
Hej alla duktiga och erfarna hönsägare! Jag har en liten besättning av 13 , lite olika rashöns. Bl.a. Antwerpen skägg, dv.kochin, silke m.fl.. Startade min hobby 2010 och har alltså inga gamla höns. Den äldsta knappt tre år i år. På ett halvår har fyra stycken hönor helt plötsligt legat döda på morronen. Den senaste för c:a tre v. sedan. Två av dem dog alldeles efter att ha ruvat. Inga synbara symptom, avf. ua. Möjligen något "hängiga" och "undangående"sista dygnet. (Har vi konstaterat och sammanfattat efteråt) De har det torrt och luftigt. Temp. runt 10 plusgrader. "Uteluckan" mestadels stängd då de ändå inte går ut, men vid mildväder öppet några timmar mitt på dagen, då några av dem gärna går ute en liten stund. Strö på golvet, halm och strö i redena. Vi mockar "toabrädan" två ggr. i veckan, däremellan plockar jag lite extra i ströet nu på vintern då de inte gärna vistas ute. Vi sköter vattenbyte dagligen och det äter pullfor (guld)samt lite hush.avfall. Är detta fenomen vanligt förekommande? Är de mer utsatta på vintern(de är s.s. inte gärna ute) näringsmässigt? Finns det något man kan göra för att förebygga? Vid första sjukdomen, sedermera dödsfallet (hon den enda som hade några dagars suspekta symptom) fick vi sulfa mot misstänkt coccidos som alla då fick ett par tre dagar, men vetr. trodde nog ändå i slutändan att det INTE var dödsorsaken. Ingen obduktion dock. Bör man göra det??? Tack till Dej som har tid att ge Din synpunkt och kanske något råd vi kan följa, vi vill ju så gärna få ha kvar friska och alerta små hönor.... Ett riktig GOTT HÖNSÅR all Ni som besöker detta utmärkta forum! LEV VÄL!
Qnaziga hönzmamman

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Latent vilande sjukdom????
« Svar #1 skrivet: 02 jan-13 kl 14:44 »
Tycker det låter som om dina hönor har det bra,jag har inget tipps om varför dom har dött. Jätte tråkigt,man blir så ledsen när det händer. I bland har man helt enkelt bara otur :-/.Om dom dog efter ruvning nu i vinter.. så kan det ju vara det dom blivit svaga av det, eftersom det nog tar på lite extra nu när varit kallt.
Kanske har dom oxå fått kavalster eller lusar när dom legat och fått blod brist av det?
Titta igenom dom andra hönsen om dom har nå ohyra.
Håller tummarna stenhårt för att ingen fler ska dö för er.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Qnaziga hönzmamman

• Du lever en sekund i taget, den sekunden är nu....
    • Värmland
    • bloggtantfnizz
« Svar #2 skrivet: 02 jan-13 kl 16:31 »
Tack snälla för Ditt svar! Ja, vi har gått igenom allihop och har inte hittat något oroväckande, de verkar pigga och alerta, (vilket de sjuka också gjorde ända tills....) Kam och slör är röda och fina, men vi fortsätter att hålla koll. I dag gick de tom. ut igen en sväng,det var fem 5 varma grader och en svag sol så det var säkert skönt för dem. Ha en fin fortsättning på detta nya år som vi hoppas får vara friskt och glatt!!
Qnaziga hönzmamman

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 03 jan-13 kl 10:10 »
Det låter härligt!
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser