Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Earthship  (läst 32532 gånger)

Itagüí

• Gäst
Re:Earthship
« Svar #40 skrivet: 20 nov-05 kl 20:55 »
Jag måste bara lägga till en fundering.

Jag bor för nuvarande i ett ovanjordiskt hus av trä. Panel - ekofiber - panel. Jag tror inte ens det är något tätskikt emellan.

Något som slagit mig, är att det är MYCKET kallare i huset när det blåser, och det har det gjort här i höst. Bor på Gotland som är en blåsig ö.
Nu vet jag att huset är otätt, så det är ju självklart att det blir kallare när det kommer in mer kall luft.

Men det fick mig att börja tänka på det här med avdunstning. Man brukar ju säga att det blir kallare när det blåser på något. Men inte alltid, blåser man luft som är tillräckligt varm för att mer värme ska övergå från luften som kommer i kontakt med den utsatta ytan, än vad som avgår med den avdunstande vätskan, så blir ju föremålet varmare.

Jag kom till frågan:

Ett hus som står i -10ºC och blir utsatt för stark vind, förlorar det mer eller mindre värme än ett hus som sitter nersjunket i en förhållandevis massiv omgivning med hög värmekonduktivitet (fyllningsmassor av något slag, grus jord etc)?

Vi förutsätter att båda husen är täta och har samma form storlek och isolering, samma U-värde alltihopa.

Jordlöparen kanske? (Tack förrresten för din underbara redovisning av effektbehovet för Mikael Permans gäststuga! Guld värd. Blir bara sugen på de där tabellerna som omnämns också så man har hela nyckeln :) )

Bo

Vad som behövs
« Svar #41 skrivet: 21 nov-05 kl 08:07 »
om man skall trycka ner sin bostad i marken, är ett isoleringsmaterial som inte suger till sig fukt.

Det enda som finns nu är väl frigolitartade material men kanske pimpsten kunde fungera. Någon får ta tag i det där och ta upp ett pimpstens-brott och -sågverk på Island.

- Nära kaj - sedan får man sälja direkt från kaj här.

Eftersom jag förespråkar en fastighetsbeskattning relaterad till hur mycket plats man tar i naturen, har jag skissat en del på bostäder till hälften under marknivå och även byggt en i ett milt klimat.

« Senast ändrad: 21 nov-05 kl 16:18 av Bo »

RockyMontana

• Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
Re:Min kamrat bara skakade på huvudet!
« Svar #42 skrivet: 27 nov-05 kl 11:16 »
Tyvärr är det nästan omöjligt att få någon ekonomi i regummering av bildäck, nya däck är så billiga. Enbart lastbilsdäck och andra specialdäck regummeras idag, i praktiken. Man har försökt att skeppa däckstommarna till baltikum för regumering, men det lönar sig inte, så de får gå till återvinning istället. Exakt vad de gör idag, var han osäker på.

Mikael Perman.

Men det kan jag svara på.
För en vän till mig, är lastbilschaufför, i 50 års åldern.
Och han kör bildäck från punkt A till punk B, där de lastas på på en stor fet båt och kör dem båtar dem raka vägen ned till vår kära sopstation Afrika.

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 05 dec-05 kl 03:20 »

Hej Itagui.
Nej, du har förstått mina siffror fel, utan att de siffror du nämner är fel för den sakens skull.

När jag säger 15% så menar jag priset för det totala BYGGANDET. Inte alls priset för huset under dess livstid, som du pratar om.

Min poäng är alltså att man tjänar inte speciellt mycket på att hitta en gratis stomme. OM andra kostnader blir lika stora eller bra mycket större, som om man ska följa earthship-konceptet.

Som ett endaste exempel. Alltså markisoleringen som MÅSTE till i Sverige blir till exempel bra mycket dyrare, än för ett hus byggt ovan jord.

Vattensamlingssystemen blir extremt mycket dyrare än ett miljöhus som använder normal brunn i Sverige. (Det är en annan sak i USA-s ökentrakter där man måste hämta upp vatten från 200 meters djup i extremt djupborrade brunnar! Där är vatteninsamling från regnvatten vettigt!)

Alltså ett earthship-hus kommer att bli DYRARE i verkligheten, när alla glädjekalkyler är bortrensade, än ett mer normalt energihus. När vi tittar på totalen och vi rensat bort sådant som "gratis material" eller "gratis arbetskraft".

Om man nu inte kan jobba "gratis" under extremt lång tid med att leta "gratis" material, som man kan hitta någon som transporterar "gratis" till den plats man behöver det på. Och någon som lånar ut "gratis" entreprenadmaskiner till bygget.

Normala människor kan inte göra detta, utan måste ta ledigt för lånade pengar och bygga själv, om de inte hyr in folk, förstås. Att hinna bygga något så extremt arbetskrävande som ett Earthship-hus på fritiden, ja det är ogörbart, för då tar det uppskattningsvis 10-15 år för en person.

Nej earthship-hus som de är skissade att byggas, kommer att dra EXTREMT mycket energi. De kommer alltså att dra MYCKET MER energi än ett mer normalt energihus. Ja mer än ett standardhus, till och med. Om man inte förstås FÖRÄNDRAR earthship-huset till något som enbart SER UT SOM det som byggs i USA-s ökentrakter.

Problemen med Earthship-hus beror inte på att de är nersänkta i marken, i sig, utan att de använder en konstruktionsprincip som använder KYLAN från marken, istället för att ha el till en kylanläggning. Finurligt i väldigt varma områden av jorden, men tvärkorkat i kalla områden.

Det går alltså att isolera hus som är nersänkta i marken, men det kräver extrema åtgärder. Mark leder nämligen bort värme väldigt bra. Det är sådant som man till exempel använder vid jordvärme. Även i mellansverige kan tjälen gå ner åtminstonde 50 cm om det vill sig. I norra Sverige talar vi om ett frostfritt djup på 2 meter, om jag inte minns fel.

Så var snäll och se att hus som är nersänkta i marken är EN sak, earth-ship-hus en HELT ANNAN sak, även om de är delvis nersänkta de också. Alltså helt annorlunda konstruktionsprinciper.

Min poäng är alltså att ekologiskt byggande måste anpassas till de naturliga förutsättningarna som gäller lokalt, och inte utformas efter några flashiga "koncept".

Prylen är den att lastbilsdäck och liknande specialdäck regummeras, ofta genom att skickas utomlands till länder där man kan få ekonomi i detta. Men även i Sverige regummeras dessa däck.

Personbilsdäck kan inte regummeras i Sverige med någon ekonomi. Det är kanske en annan situation med detta i länder med lägre löner?

Så varför ska man bygga hus av dem i Sverige? Speciellt som de läcker ut gaser som är giftiga?

Mikael Perman

Skytten

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 08 dec-05 kl 12:49 »
Gamla däck går kanske att använda som byggnadsmaterial, men det är inget som jag i allafall skulle ge mig på.

Jag rekommenderar att man experimenterar, om man nu vill bo under jord, bygger ett litet hus, och när man sen blir varse om att det inte funka så bra, kan man förvara morötter och potatis där.

Ett hus, om så med en speciell personlig design, tror jag görs billigt, ekologiskt, med stampad jord.

Att ta lokala och nästan gratis material, gör att husen  blir olika beroende på vilken plats man bor. I den djupa skogen är kanske ett timmerhus bra och här jag bor, stampad jord.

Jag har experimenterat med mursten bestående av ca 15% (volym) cement  30% stenmjöl eller grus och resten tidningspapper. Stenarna går till bärande väggar och har hög isolering. Priset för materialet till ett hus på 100 kvm blir under 10000 kr. Görs grunden av gråsten har man kommit en bra bit billigt. Rivningtegel går ofta att få gratis, och rätt sort kan användas till skorsten.

Hur man nu än gör reparerar upp ett billigt ruckel eller bygger själv, så ska man i varjefall inte behöva låna millioner.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 08 dec-05 kl 22:53 »

Hej.
Varför lägger du tidningspapper i murstenen?
I övrigt tycker jag det låter helt OK.

Mikael Perman.

Skytten

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 08 dec-05 kl 23:34 »
Tidningarna löses upp i vatten och stenen blir armerad med cellulosafiber, den blir dessutom mer som lättbetong, och tidningarna bidrar till att öka isoleringen, och givetvis att sänka priset. Jag lägger sörjan i en träram på en grusbädd och träramen tas bort efter 20 min, sedan får det torka och det kan ta flera veckor. Vill man ha den ytterligare förstärkt går det att pensla med vattenglas. Priset är ca 2,30 per mursten för materialet, du gör lätt 50 på en dag, köpta liknande kostar ca 30:-.

Lös upp tidningarna i vatten i en murbalja, kör med en cementvisp, kopplad till en borrmaskin tills fiberna är lösa, sedan tillsättes grus och cement, blanda igen, vattnet finns från början, så det är sedan att gjuta.
« Senast ändrad: 08 dec-05 kl 23:34 av Skytten »

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #47 skrivet: 10 dec-05 kl 03:22 »
Vill (som vanligt...) slå ett slag för halmbalshus. Halmbalarna behöver inte tillverkas.

Den här bilden från Växhusets hemsida om deras jordskepp är dock inte dum

HA-oljor ska förresten bannas inom EU från 2010. Här finns nästan allt man behöver veta om HA-oljor i däck http://www.gronkemi.nu/dack.html#historia

Och för den som fortfarande inte har vinterdäck finns det en lista med däck utan dessa högaromatiska cancergifter på http://www.gronkemi.nu/pdf/dack_vinter.pdf
« Senast ändrad: 14 dec-05 kl 18:29 av Chaan »

Skytten

• Skåne
« Svar #48 skrivet: 11 dec-05 kl 23:58 »
Nån får väl tillverka balarna, men de kan fås väldigt billigt.
Halmhus är säkert väldigt bra, men ska man bygga nåt, så tar man ofta till en teknik som man behärskar.
Vet inte om jag sett ett halmhus med bärande väggar.
Skulle jag ge mig på att använda halm, så hade jag nog gjort en bärande stomme, som i ett korsvirkeshus.
Men annars stampar jag nog jord om jag skulle bli allergisk mot murstenarna.

Murblocken är användbara även när inte det är ett nybygge, och som innerväggar, blir det bra ljudisolering.

Jag har testat med halm, som isolering, genom att på en glasfiberduk, lägga ett lager halm, sedan spraya på vattenglas, och när formen är jämn försöka lägga fiberduk över igen. Svårt att få det jämnt, men det blir en isolering som inte jag åtminstone har lyckats få fyr på.

Jag använder vattenglas till mycket, till färg att förstärka och täta väggar av betong, stärka murstenar. Göra trä brandsäkrare. mm.

torparn

• Övriga världen
« Svar #49 skrivet: 12 dec-05 kl 12:12 »
intressant det där med vattenglas. Silikatfärg á la hemblandat då... var köper du vattenglas nånstans?

flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Skytten

• Skåne
« Svar #50 skrivet: 12 dec-05 kl 13:02 »
Jag har köpt av Swed Handling i Norrköping, men det finns flera leverantörer, kolla på Google.

Färgen jag gjorde var  vattenglas (både kalim och natrium - vattenglas), vatten och svart järnoxid.  Priset blir ca 10% av vad färghandeln tar.
« Senast ändrad: 12 dec-05 kl 13:05 av Skytten »

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #51 skrivet: 17 jul-06 kl 20:10 »

Om bildäck utgör en miljöfara i konstgräs så undrar man ju hur det e att "bo i dem" http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=552352

Nån får väl tillverka balarna, men de kan fås väldigt billigt.
Halmhus är säkert väldigt bra, men ska man bygga nåt, så tar man ofta till en teknik som man behärskar.
Vet inte om jag sett ett halmhus med bärande väggar.

Här kanske http://www.dr.dk/halmhuset/
« Senast ändrad: 17 jul-06 kl 20:15 av Chaan »

• Gäst
Zero Point Energi
« Svar #52 skrivet: 02 maj-07 kl 15:31 »
Zero Point Energi

Jag ser en möjlighet att skapa ett hel ekologisk och hållfast plan lösning som radikalt kan förändra syn sättet på ett globalt sett om att helt kunna självförsörja sig genom naturens element. Efter att levt 4månader i djungel samt 2 månader i Himalaya helt med naturen i Indien. Nu varit hemma n månad och går på arbetsförmedlingens Aktivitets garanti där jag fått lov att gör ett projekt som jag har kallat ”Lotus projektet”

Min ide är redan någonting jag och vänner på Svalövs folkhögskola 2003 försökte oss på att manifestera i en lite skala av så kallade Earth house, Earth Ship.

Bebyggelsen svarar för drygt 40 % av Sveriges totala energi förbrukning. Att sanka dessa 40 % till 0 % hade varit något för regeringen!
Det skulle innebära att vi behövde bygga en hel ekologisk/självförsörjande samhälle. Där alternativet inte skulle bli att man får en känsla av att stagnera ner i sin levnad standard. Vilket är ett måste om vi skall uppnå en hållbar utveckling så måste vi sluta konsumera saker som vi inte behöver. Vi behöver byta livsstil/hälsa. Och utarbeta normer för planeter utveckling och skapa en trend på energiorådet. Vilket jag ser är möjligt om man ser till alla aktörer och teknologi som redan finns här i det Svenska samhället.

Att ta vind, jord, sol energi till sin hjälp i den hållbara staden, blir då ett alternativet.
Att minska energiförbrukningen samt att söka en större andel förnyelsebara energikällor är i linje med de av riksdagen beslutade nationella miljö målen. Begränsad klimat påverkan.  God bebyggd miljö.

Hur skulle detta uppnås?
Genom så kallade Earth Ship, Earth house. Vad är ett Earth Ship? Ett Eartship är ett självförsörjande hem där nyckeln ligger i att ta del av naturens energi så som jord,vind,solenergi.

Uppvärmningen sker med kroppsvärme och värme från sol instrålning, belysning och hushållsmaskiner. En effektiv luftvärmeväxlare överför upp till 85 % av värmen i frånluften till tilluften. Ett värmebatteri kan värma tilluften ytterliggare vid köldperioder. Solfångare på taken bidrar till uppvärmning av tappvarmvatten kompletterat med el-patron då solvärmen inte räcker till.
Man skall utnyttjar dagens bäst möjliga tekniker kombinerade på ett nytt sätt en tidigare.
Ett speciellt teknikintresse eller? en eko livsstil? Behövs inte för att bo i husen. Det handlar om att använda sunt förnuft.
Husen är mycket billiga att producera då allt handlar om att återvinna material som bil däck, glas flaskor. Däck får enligt EU andvändas som bygg material.
Material åter användning
Ambitionen är att utnyttja återanvänt material, t ex då bildäck används i armering och återvunnen aluminium och glas flaskor. En strävan är att välja byggnadsmaterial och konstruktionslösningar som möjliggör framtida materialåtervinning vid demontering.
Det byggs redan så kallade passiva rad hus i Landskrona, Glumslöv och Lindås solenergi tas till vara med solceller (för elproduktion), solfångare (varmvattenproduktion), dagsljusinsläpp (belysning) och uppvärmning av tilluft via en dubbel, glasad yttervägg.
Den jämförande kostnad studier som gjorts mellan traditionella hus och passiva hus visar att man får tillbaks mer kostnaden på en avskrivnings tid på 50år. Jag ser alternativet för bygge av Earth Ship är mycket lägre i avskrivnings tid då man återanvänder bildäcken.  passiv hus teknologin är något jag ser bör utvecklas till dess hösta potensiall.

Earth Shipsklimathållning sker bl a med luftväxling genom "naturlig ventilation", d v s luftgenomströmning utan fläktdrift och med förvärmd tilluft. I byggnadens system för uppvärmning respektive kylning ingår en värmepumpanläggning för omfördelning av överskottsvärme inom byggnaden, alstring av kyla och lagring och utnyttjande av lagrad solenergi i en berg, jord värmeanläggning.

Sol Energi

Solenergin som strålar in mot ett hus årligen uppgår till ca 150 000 kWh (kilowatt-timmar).
Värmebehovet är 15000 – 20000 kWh/år och för varmvatten behövs ca 5000 kWh.
Passiv solenergi (t.ex. fönster) kan ge 10 - 20 % av energibehovet och aktiv solenergi 5 – 25 %. Om man förbättrar husens isolering kan andelen solenergi ökas.
Stommen i ett låg energi hus bör vara tung så att huset blir trögt ur värmesynpunkt och kan lagra värme. Därför är återvinning av bildäck fyllda med sand ett alternativ till stomme. Där bär lastningen kan uppnå flera ton…Lågenergihus kräver god isolering och använder passiv solenergi för uppvärmning och aktiv solenergi för varmvatten. DåAckumulatortanken är hjärtat i solvärmesystemen.

Detta projekt skulle innefattar följande effekter på miljön:

”Minskar utsläppen av växthusgaser.
”Förnybara energikällor, återanvändning av bildäck
”Kostnads effektiva åtgärder för att uppnå de miljömål som eftersträvas i följd med EU.
”Helhets strategi som innebär en samordning av alla åtgärder som direkt berör energiorådet.
”Utarbeta normer för planeter utveckling och skapa en trend på energiorådet.
”Gynnande av miljö system som snabbt kan slå ut på marknaden.
”Utveckling av strukturer för information och utbildning.
”Klimatförändring i en offentlig upphandling

Dessutom behövs i dag byggande av mer experimentellt slag för att driva på teknikutvecklingen ytterligare inom energiområdet vad gäller låg energiförbrukning, användning av förnyelsebara energikällor mm.

Att då bygga Sveriges första hel ekologiska samhälle, där utveckling av strukturer för information och utbildning kan så sitt frö. Och där den internationella arena enkelt kan få inblick på forskning inom teknologi, socialt och ekologiskt hållbar utveckling i planeter visonför näst kommande generationer. Vi har nu möjligheten i våra händer att skapa någonting tillsammans som aldrig skapat förut.

Bildäcken får andvändas enligt EUs miljönämd för bygg matrialt.

Bildäcken avsöndrars först när luft eller syre är i kontakt med gummit. Lotus projektet är tänkt att bli Sveriges första ekologiska samhälle.

Aktivitets garantin på Arbesförmedlingen bejakar detta projekt. Vilket ligger på EU nivå :)

"Regeringen avser att, i enlighet med vad som anförts i budgetpropositionen för 2007 återkomma med förslag till finansering av s.k. klimat miljard för klimatrelaterade energiforskning och utveckling  samt investeringsstöd."

På grund av klimat frågan så fins det idag en spricka i systemet som gör att det öppnas upp en väg för alternativt levande som kan bryta ner gamla rationella ensidga mönster som vi inte är socialt anpassade till.

Im Nature
You Are Nature
« Senast ändrad: 10 maj-07 kl 15:15 av Avatar »

sivan48

• Uppland
« Svar #53 skrivet: 02 maj-07 kl 17:01 »
instämmer med föregående talare...
Men vi måste förstå,att förändringarna måste komma från oss,och inte vänta på att politikerna ska vara föregångarna...Alla viktiga saker växer FRÅN gräsrotsnivån..

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 03 maj-07 kl 13:56 »

Frågan är av ett earth-ship-hus EGENTLIGEN skulle kosta om det anpassades till svenska förhållanden och boende för säg 5 personer, så det kan jämföras med andra byggen!

De amerikanska kostnadsberäkningarna är nämligen helt ute i det blå.

Jag tror nämligen att man kan få något mycket billigare och minst lika ekologiskt genom att använda mer svenska traditionella lösningar i Sverige.

Den franska iden kostar 125 000pund = 1 703 875,00 SEK  
650däck på 1300kvm
Vilket skulle typ ge 100st 100kvm lägenheter
Den Amerikansa iden är billigare och beräknas att kosta
90 000pund =  1 226 790,00 SEK

Vilket jag ser som billigt i kostnad och va det gäller att få tillbaks byggnas värdet. Då husen är själv försörjande.

Vilka är dom svenska traditionella lösningarna?

http://www.earthship.net/modules.php?name=News&file=article&sid=79&mode=thread&order=0&thold=0
« Senast ändrad: 03 maj-07 kl 14:26 av Avatar »

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 03 maj-07 kl 14:18 »
Sveriges klimatförändrings strategi

Sveriges målsättning är att möjlig göra att bryta sambandet mellan ekonomisk tillväxt och användning av energi och rå varor,
Om satsning görs på EartShip - Ekologiska hus skulle det gynna Sveriges ekonomi i denna fråga samt att nå fram till en global internationell utveckling som skulle mildra klimatförändringen radikalt och snabbt.
Sverige skulle kunna ta den ledande positionen vad det gäller forskning, ekologi och socialt archetektur

Vilket i sin tur skulle skapa en miljö medveten trend i globalt perspektiv. Där Sverige som pioner kan skapa något helt nytt i det mänskliga medvetandet för en hållbar utveckling.

Även fattigdoms bekämpning skulle kunna få en radikal utveckling då Earthship är ett snabbt och miljövänligt sätt att skapa en trygghet hos den fattige genom de ekologiska, social och ekonomiska aspekterna.
Och priset för Sverige att stå vid sidan av är dock mer kostsamt i det hela sammanhanget än att kreativt och konstruktivt uppnå ett optimalt alternativ genast.

Det är våran skyldighet till näst kommande generation. 2030 så existerar 30 % mindre natur och djur liv enligt FN klimatförändrings rapport där 200vetenskaps men och kvinnor deltog från hela världen, feb2007.

Sverige är det land som släpper ut minst växthusgaser bland EU:s 15länder.
Därför skall Sverige ha en hög ambition nivå i både det internationella och nationella samt lokalt klimat arbetet.

Ny tänkande forskning och ny teknik skall vara viktiga verktyg i samarbete med arbetet. Där man skall uppnå optimal kunskap om naturens energier.
För att senare föra det ut globalt genom information och utbildning. Sverige är sannolik ett av de länder i världen som bäst förutsättningar att möta klimat utmaningen.

Vi har goda tillgångar på förnybara resurser, teknisk kunnande,
jämförelsevis väl fungerande styrmedel marknader samt goda industriella förutsättningar.
Eftersom regeringen ser att frågan om klimatförändringen blir huvud ämne under första halvåret så bör större konkreta förslag för en hållbar utveckling prioriteras omgående

Regeringen avser därmed att tillämpa de mest kostnad effektiva metoder för att uppnå de mål som ställs.
Regeringen avser att, i enlighet med vad som anförts i budget propositionen för 2007 återkomma med förslag till finansiering av s.k. klimat miljard för klimat relaterade energi forskning och utveckling samt investerings stöd.

Att EU sätter upp en målsättning att en femtedel av energi förbrukningen ska komma från förnyelsebara energikällor senast 2020 är positivt. Målsättningen är bra, men det är genomförandet som är utmaningen.  Det är kraftfulla åtgärder som behövs de närmaste tre åren, annars undviker vi inte tröskel effekterna, med bland annat stigande havs ytor, dramatiska förändringar i havs strömmar och kraftiga orkaner som följd.

Jag ser att Sverige kan bli ledande i denna fråga om vi jobbar tillsammans.

Enkelt detta projekt utgår att vi byter livsstil/hälsa och för vidare våra kunskaper till det globala medvetandet.

IM NATURE
YOU ARE NATURE

« Senast ändrad: 03 maj-07 kl 14:28 av Avatar »

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 03 maj-07 kl 14:44 »
Att andvända passiv hus teknologi för att hålla värmen i EarthShips

"I stället för att installera ett traditionellt uppvärmningssystem med element blir det nu återvinningsaggregat i varje lägenhet som utvinner värmen ur den luft som ventileras ut.
– När temperaturen går under 18 grader i ett rum så sätter en extravärmare med el igång, men det lär inte hända förrän utetemperaturen är nere på minus tio grader, säger Tomas Jonsson."
http://sydsvenskan.se/hus/article197193.ece

"dessutom finns ett värme batteri på 900w som kan hjälpa till att värma till luften om man vill ha mer än 20grader.
http://www.arkitekt.se/s14338

• Gäst
Re:Earthship,däck och bygg lov
« Svar #57 skrivet: 10 maj-07 kl 15:16 »
Att få bygglov för bygge av Earthship i Sverige, så gäller kommunens beslut om att andvända bil däck som byggnads matrial eller inte. Detta enligt Naturvårdsverket Jurister (helena österlund)som tilllåter bygge av Earthship och såg att det ända som behövdes var en riskbedömning.(tel tid 9-11, 08-6981000) och chefen för Ragn Sells däckåtervinning i Partille där dom bränner 26 000 däck per dag.  :-X

Jag fick hänvisnig till en doktors avhandling av Tommy Edeskär vid Luleå Tekniska Universitet som är den däck kunnigaste i Europa har doktorerat i hur klippta däck kan användas som konstruktionsmaterial.
Här kan du läsa hela avhandlingen i PDF-format. Läs och skriv ut och ta med till din kommun/byggnads nämnden http://epubl.ltu.se/sqlseek/sok.php

artikel om doktorerandet och earthship :
http://www.svdab.se/Pdf/sdab_aktuellt_2007_mars.pdf
http://www.svdab.se/Pdf/sdab_aktuellt_0604.PDF

Inrednings bilder, riktigt snygga  :D
http://www.rogerdean.com/architecture/index.htm

« Senast ändrad: 01 jun-07 kl 09:29 av Avatar »

dev

SV: Earthship
« Svar #58 skrivet: 19 apr-08 kl 05:52 »
Hej allihopa! Kul at se att de finns sa manga intresserade i att bygga earth ships hemma i sverige!
Jag bor i Kalifornien, har bott har i nagra ar och har tankar pa att bygga ett eartship. conceptet funkar, det bygger pa vaxthus effect och thermal mass, stampad jord, lagrad energi. och det funkar, kostar ingenting forutom moda och besvar... problemet ar att om du bygger ett sant har hus, och lar dig att bli helt sjalv forsorjande sa forlorar staten, landet dina utgifter i underhall, och det vill dom inte... sa var man an vander sig sa far man en javla massa skit, men det gar om man vill, I usa specielt har i californien funkar conceptet extremt bra iom allt solsken... men det funkar ochsa pa kallare bredgrader om man dubblar vaxthus glasen och lagger till en liten ved ugn.... det ar nog mycket latare med tillstand och sa har i usa... finns en hel del med billig mark ute pa landet, i bergen eller i oknen. Det finns hela byar med earthships har, fler och fler borjar bygga dom. Jag ska lara mig hur, jag ska bygga ett och sen kanske jag flyttar hem till sverige nan dag och bygger ett dar.

Skytten

• Skåne
SV: Earthship
« Svar #59 skrivet: 19 apr-08 kl 06:16 »
Lite tveksam att i större skala föreslå byggnadmaterial, som är tvivelaktiga ur miljösynpunkt, och kräver ett massivt fordonsanvändande med massbilism för att producera restprodukten däck i tillräcklig mängd. 

Jorden är full av lera och detta är ett betydligt bättre material än mjukgörareförseddda gummiringar, finns dessutom ofta lokalt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser