Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Earthship  (läst 31191 gånger)

RockyMontana

  • Inlägg: 87
  • Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
SV: Earthship
« Svar #60 skrivet: 19 apr-08 kl 08:31 »

massbilism? vi har nog så att vi kan ta hand om hela planeten med alla dessa jävla äckliga däcken som finns överallt.

Och huruvida de är tvivelaktiga ur miljösynpunkt eller inte är subjektivt verkar det som.
Dessutom har de börjat ta väck Black Carbon-ämnet som funnits i bildäck och som varit hälsofarligt.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Earthship
« Svar #61 skrivet: 19 apr-08 kl 11:25 »
Och huruvida de är tvivelaktiga ur miljösynpunkt eller inte är subjektivt verkar det som.
Dessutom har de börjat ta väck Black Carbon-ämnet som funnits i bildäck och som varit hälsofarligt.


Halaj!

Näe.

http://www.kemi.se/templates/Page____3648.aspx
http://www.kemi.se/templates/PRIOpage____4093.aspx?

Jag tror inte att det går att få ett hus gjort av bildäck att passera myndigheterna.

//T

RockyMontana

  • Inlägg: 87
  • Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
SV: Earthship
« Svar #62 skrivet: 19 apr-08 kl 11:42 »
Then you have another thing coming eftersom det redan finns över hela världen.

Och även på flera ställen i Sverige (byggs det as we speak).

RockyMontana

  • Inlägg: 87
  • Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
SV: Earthship
« Svar #63 skrivet: 19 apr-08 kl 11:48 »
Dessutom finns det ingenting i de två länkarna som säger att de är farliga om de är inkapslade.
Det som får de farliga ämnena i bildäcken att komma vidare är genom slitage på vägen (som det står på sidan), samt om de kommer i kontakt med rinnande vatten, vilket det i jordskepp inte gör någon gång.
Dessutom är de så pass inkapslade att de aldrig någonsin kommer i kontakt med någon människa på något sätt och återigen så samlar sanden upp de ämnen som på något sätt SKULLE kunna tänkas lämna däcket då man bankar i ca. 2-3 skorkärror med sand i.          Du kan ju tänka dig hur hårt packat det blir på ett vanligt däck.

Bo

  • Inlägg: 4238
Mest långsökta man kan hitta
« Svar #64 skrivet: 19 apr-08 kl 17:37 »
Funktionen hos en vägg är att bära, isolera och eventuellt magasinera värme och inte ta upp onödigt med plats.

Vill man tvunget samla gummidäck på sin tomt, är det bättre att lägga dem i en särskild hög som man sedan kan forsla bort när man tröttnat på dem.

RockyMontana

  • Inlägg: 87
  • Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
SV: Earthship
« Svar #65 skrivet: 19 apr-08 kl 17:56 »
Det låter som en långsiktig och bra lösning.
Ska vi göra som alla andra? Skicka dem till Norge och sen slänga dem på soptippen Afrikatt?
Hurra!
Kan inte folk som inte har något vettigt att säga bara vara tysta?

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Earthship
« Svar #66 skrivet: 19 apr-08 kl 19:50 »
Then you have another thing coming


Halaj!

Jag har inget vettigt att säga, men måste ändå berätta att  jag fick en gigantisk nostalgikick av ditt inlägg!



Zündapp...
Acnemedel...
farsans gamla Tandberghögtalare...
tandställning...
och så Screaming for vengeance på detta!

//T

RockyMontana

  • Inlägg: 87
  • Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
SV: Earthship
« Svar #67 skrivet: 19 apr-08 kl 21:45 »
Ursäkta om jag var dryg alltså, men det känns lite som att man svarar på samma argument om och om igen.
No harm meant really.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Earthship
« Svar #68 skrivet: 19 apr-08 kl 23:24 »
Ursäkta om jag var dryg alltså, men det känns lite som att man svarar på samma argument om och om igen.
No harm meant really.

Halaj!

Ähh, inga snea vibbar från mitt håll iaf.
peace.

//T

Yehala

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
SV: Earthship
« Svar #69 skrivet: 30 sep-09 kl 11:33 »
Undrar bara - är det nån som känner till några eartships i Sverige hittills? Eller har alla projekt havererat? Jag såg i alla fall början till ett utanför Falköping för några år sedan. Jag tror dock inte att det blev något av det.

RockyMontana

  • Inlägg: 87
  • Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
SV: Earthship
« Svar #70 skrivet: 14 jan-10 kl 21:51 »
Vi bygger i Dalarna. :)

www.jordskepp.org


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare
xaelanar, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser