Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bevara linderödsgrisen!  (läst 2893 gånger)

solögat

• Dalsland
bevara linderödsgrisen!
« skrivet: 01 jan-13 kl 02:30 »
Hej! jag försöker att rädda Linderödsgrisen som ras. Jag har en sugga och en gyllta som ska grisa i mars och i april. Min tanke är att sälja kulltingar från första veckan. Inte lämna bort dem förän de är av vanda. Men tanken är att du som inte har möjlighet att själv ha gris hemma. Ska kunna ha den här. Du ska kunna hälsa på den och klappa, mata och sköta om den som du vill här hos mej. Allt ihopa medan jag hjälper till med det som behövs. Om du bor förlångt bort så ska du kunna  besöka grisen på internet med hjälp av en övervaknings kamera. Då tar jag hand om sköttseln. Du betalar för att jag sköter den. Sedan när du tycker att den är stor nog = Slaktfäfdig så kör jag den till ett godkänt slakteri i närheten. Du får efter överens kommelse hämta en köttlåda. Eller sälja grisen. eventuelt om du vill så kan du sälja den till liv. Eller så kan du ta egna kulltingar på den. Förutsatt att det är en sogris. Jag har inte räknat ut hur mycket det ska kosta. Men jag tar gjärna emot förslag. På hur jag ska lägga upp det. Jag tror att det här är ett sätt för alla som bryr sig om att både bevara en utrotnings hotad ras. Och att kunna få en inblick i hur din mat blir behandlad från födsel till bordet. Jag har naturligtvis gården krav aranea ansluten och allt foder följer deras normer. Även efter att du har köpt grisen. I varje fall så länge som den är kvar här.Jag ska även sälja kulltingar som ni får ta hem efter att de är avvanda. Det gäller dem som har se: nummer. De som inte har det ska få möjlighet att ha "hushållsgris" Utan att behöva göra arbetet som kommer med. Jag vill ha kommentarer på min ide så snälla skriv.Mvh Peter

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
SV: bevara linderödsgrisen!
« Svar #1 skrivet: 01 jan-13 kl 06:30 »
Hej Peter!
Jag har själv aldrig haft Linderödsgris, men brukar varje år ta hem några smågrisar & föda upp till jul.
Linderödsgrisen växer ju ganska sakta. Tänk på hur du ska göra med ev. veterinärkostnader. Ska ägaren till grisen ta hela den kostnaden eller ingår det i "skötselavgiften"? Slutpriset på grisen, (om den ska slaktas), måste ju bli rimligt också.
Idén är god men kräver eftertanke.
I Berga, väster om Oskarshamn finns en stor besättning med Linderödare. Där har dom även byggt ett slakteri & säljer köttlådor med Linderödare eller Highland Cattle. Dom är anslutna till KRAV.

Lycka till!
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

tessg

• -
« Svar #2 skrivet: 01 jan-13 kl 08:52 »
Jag har läst någonstans om en gård med liknande koncept som funderade väl. Jag minns inte om det var i Sverige eller utomlands.
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

trassla

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 jan-13 kl 09:30 »
Jag skulle helt klart var intresserad. Det enda problemet är, att slakterierna här i närheten inte tar emot Linderödsgrisen. kanske bäst att höra med dem, om du inte redan har gjort det. Jag har i ett tidigt skede varit i kontakt med ett par slakterier, bla i Dalsland, men icke sa nicke, de slaktar inte denna ras.
M V H
Trassla

tessg

• -
« Svar #4 skrivet: 01 jan-13 kl 11:30 »
Varför slaktar de inte linderödsgrisar??
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.

trassla

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 jan-13 kl 15:25 »
För att det inte går att skålla dem.

tessg

• -
« Svar #6 skrivet: 01 jan-13 kl 20:32 »
Aha. Dum fråga kanske, men varför går inte det?

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 01 jan-13 kl 20:37 »
Det går att skålla dom men tar mycket mer kraft och tid,Mvh

W. B

• Danmark
« Svar #8 skrivet: 01 jan-13 kl 20:42 »
Är det olönsamt att flå grisar istället för att skålla? Som konsument så vill man ju ha sidfläsket skinnfritt.
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #9 skrivet: 01 jan-13 kl 20:49 »
Det kostar ju mer att ha en gubbe stående och flå. .jämfört med att skålla i maskin.  Sen finns det ju en del delar där man vill ha svålen kvar.  Är inte övertygad om att majoriteten vill ha fläsk utan svål t.ex.

W. B

• Danmark
« Svar #10 skrivet: 01 jan-13 kl 20:58 »
Det kostar ju mer att ha en gubbe stående och flå. .jämfört med att skålla i maskin.  Sen finns det ju en del delar där man vill ha svålen kvar.  Är inte övertygad om att majoriteten vill ha fläsk utan svål t.ex.

Annars så styckas den mesta av svålen i charken hos butiken? Undrar bara varför att det inte är ekonomiskt att göra det på slakteriet. Du har rätt i att en del vill ha svålen kvar, har inte riktigt fattat varför.

Existens!

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 jan-13 kl 21:05 »
Nej de delar som inte ska ha nån svål rensas på slakteriet ( eller om det är ett separat styckföretag) . De butiker som köper halva grisar och styckar själva, som City-Grosss t.ex får ju förstås ta bort svålen själva. Det är lättare att få en lagom tjocklek på fettet på t.ex kotletterna om man tar det när man har kotlettraden liggande klar. En van styckare 'rullar' ur kotletterna ur svålen på nolltid.  Och hela fläsksidan, som är en stor del, lämnas som sagt med svål på.

W. B

• Danmark
« Svar #12 skrivet: 01 jan-13 kl 21:08 »
Aha. Tack för det.  :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #13 skrivet: 01 jan-13 kl 21:13 »
Är det olönsamt att flå grisar istället för att skålla? Som konsument så vill man ju ha sidfläsket skinnfritt.

:o :o :o Va? Jo kotlettraden (det som stassongarna numera kallar ytterfile) men resten? ::)

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Schwein-Ganz.svg

För att kunna höja priset till det dubbla har "marknaden" döpt om fläskharen (benfri kotlettrad) till "ytterfile´. Känn dig som konsument lurad igen!
« Senast ändrad: 01 jan-13 kl 21:39 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

W. B

• Danmark
« Svar #14 skrivet: 01 jan-13 kl 21:20 »
:o :o :o Va? Jo kotlettraden (det som stassongarna numera kallar ytterfile) men resten? ::)

*ur tid är leden*

Hörrudu skivat sidfläsk är det som ska på frukostmackan och den ska vara svålfri punkt slut. Tuggar du i dig svålen av sidfläsk? Respekt i sånt fall.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 02 jan-13 kl 16:04 »
Hörrudu skivat sidfläsk är det som ska på frukostmackan och den ska vara svålfri punkt slut. Tuggar du i dig svålen av sidfläsk? Respekt i sånt fall.

Den ska va knaperstekt så........Ja! Om den inte är knaperstekt en bit så kan man ju ha den att dra i.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 jan-13 kl 21:00 »
Dra i ? Bogsera bilen?

Blekslätten

• Dalsland
« Svar #17 skrivet: 06 jan-13 kl 14:47 »
Men.. Nilsegårn 2, varför tycker alla att det är svårt att flå grisen...när "gubben" och jag var hos er och du och Krister flådde gick det ju i mina nybörjar ögon riktigt fort...eller?

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #18 skrivet: 06 jan-13 kl 20:31 »
Hej ,Det går fort att flå och så slipper man massor av förberedelser, När man ska slakta efter jobbet och det är kolsvart är det bara bössa slakthandskar o kniv som behövs  :)

Blekslätten

• Dalsland
« Svar #19 skrivet: 07 jan-13 kl 16:50 »
Ja, jag tyckte detta vart riktigt smidigt...och lärorikt...hoppas att vi får vara med någon mer gång

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser