Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvättnötter  (läst 5307 gånger)

VikingaDotter

• Skåne
Tvättnötter
« skrivet: 31 dec-12 kl 15:23 »
Hej!
Köpte nydligen tvättnötter och är än så länge nöjd med resultatet( får dock fila lite på tvättnötternas lukt). Dock vet jag inte riktigt hur de skall förvaras. Glasburk? Påse?
/ Tacksam för alla svar

LimJans

• Dalarna
SV: Tvättnötter
« Svar #1 skrivet: 31 dec-12 kl 15:27 »
Mina ligger i en papp-påse i väntan på användning. Torrt och luftigt, antar att det är bra :)

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 31 dec-12 kl 16:14 »
Här förvaras de i den stora tygpåsen de levererades i - och de håller sig bra på det viset.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

VikingaDotter

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 31 dec-12 kl 16:23 »
Jag fick dem i en plastpåse... Kan man  sy en stor tygpåse av gamla kökshanddukar? Eller går de sönder lätt då man skall transportera dem?

LimJans

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 31 dec-12 kl 16:47 »
Mina kom i pappåse :)

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 31 dec-12 kl 18:13 »
Jag fick dem i en plastpåse... Kan man  sy en stor tygpåse av gamla kökshanddukar? Eller går de sönder lätt då man skall transportera dem?
Jättebra idé och recycling av gamla handdukar  :D

VikingaDotter

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 31 dec-12 kl 19:56 »
Japp då får jag hitta ett par... Sen är det väl bara att hälla i dem utan någon plastpåse eller liknande i?

Existens!

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 dec-12 kl 20:12 »
Ja, det är nog risk för sämre effekt om man lägger i dom i maskinen i en plastpåse.. :)

VikingaDotter

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 31 dec-12 kl 20:14 »
Jag fick med en liten påse att ha i tvättmaskinen men tänkte sy en större till resten.

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 31 dec-12 kl 22:11 »
Jag fick med en liten påse att ha i tvättmaskinen men tänkte sy en större till resten.
Ja min tvättnötspåse är ungefär som en halv tygkasse med snöre upptill att dra till påsen med, liten påse för att lägga i maskinen med doserat antal nötter - sy en liten oxå om du ändå är igång, de brukar gå sönder efter ett antal tvättar  :D

VikingaDotter

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 31 dec-12 kl 23:23 »
Bra då syr jag en stor påse att förvara tvättnötterna i och en mindre att ha i tvättmaskinen  :) Är det något anna man bör veta om mysteriet med tvättnötter?

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 31 dec-12 kl 23:44 »
Bra då syr jag en stor påse att förvara tvättnötterna i och en mindre att ha i tvättmaskinen  :) Är det något anna man bör veta om mysteriet med tvättnötter?
Hmm kan du ta ut nötpåsen innan sköljningarna så varar de längre. Det ska finnas nån gammal tråd om tvättnötter här nånstans...

VikingaDotter

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 01 jan-13 kl 12:47 »
Hmm kan du ta ut nötpåsen innan sköljningarna så varar de längre. Det ska finnas nån gammal tråd om tvättnötter här nånstans...

Ursäkta min okunnighet men jag är helt novis när det gäller tvätta och tvättmaskiner ( flyttade till internat när jag började gymnasiet förra året så jag har ingen riktig erfarenhet). Vad menar du?

christelle

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 01 jan-13 kl 13:16 »
Ursäkta min okunnighet men jag är helt novis när det gäller tvätta och tvättmaskiner ( flyttade till internat när jag började gymnasiet förra året så jag har ingen riktig erfarenhet). Vad menar du?
Att nötterna varar längre om du bara har dem i maskinen precis under själva tvättprogrammet.
Letat lite och det finns en tråd om tvättnötter längst ner på sidan tre och två trådar(här under Hushåll) ungefär på mitten av sida fyra - där får du reda på allt möjligt om nötterna. ;)

VikingaDotter

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 01 jan-13 kl 14:21 »
Att nötterna varar längre om du bara har dem i maskinen precis under själva tvättprogrammet.
Letat lite och det finns en tråd om tvättnötter längst ner på sidan tre och två trådar(här under Hushåll) ungefär på mitten av sida fyra - där får du reda på allt möjligt om nötterna. ;)
Tack!

Lot

« Svar #15 skrivet: 14 apr-13 kl 03:42 »
Lägg tvättnötterna (eller skal om du använder det) i en nylonstrumpa och sätt en vanlig påsklämma runt!
Sen är ju tvättnötterna så billiga (jag jobbar i butik som säljer dem, vi tar 195 kr för 1kg skal vilket garanterat räcker ett år för fyra pers.) så kör nötterna i hela tvättprogrammet. De gör dessutom kläderna naturligt mjuka!

fishyerik

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 14 apr-13 kl 08:57 »
Är man nöjd med resultatet med tvättnötter tycker jag att man ska testa helt utan både tvättmedel och tvättnötter och fråga sig själv ärligt om det är någon större skillnad mellan att använda tvättnötter och inget alls, se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A4ttn%C3%B6tter 

Jag påstår verkligen inte att det är helt verkningslöst, även om test har visat att kläderna inte blir märkbart renare med tvättnötter än med bara vatten. Jag har nämligen inte själv testat, eller detaljstuderat testerna.

Saponiner som tvättnötter och många andra växter innehåller, har tvålliknande egenskaper. Saponinerna i ett kilo tvättnötter kan kanske ungefär motsvara normaldosering av tvättmedel i en eller några tvättar, mer än så är praktiskt omöjligt. Ur ekonomisk synvinkel verkar det då smartare att dosera ett kryddmått tvättmedel per maskin, vilket gott och väl motsvarar vad ett kilo tvättnötter kan ha som tvättande effekt utspritt på ett par hundra tvättar.   

Saponiner används som fiskgift, bara att hälla i floden och plocka upp middagen när den livlöst flyter upp till ytan. Jag kan tyvärr inte förklara hur otroligt potent ett gift måste vara för att fungera praktiskt för det ändamålet. Utblandat med allt annat vatten i, och behandlat av ett kommunalt reningsverk  är det högst osannolikt att det har någon inverkan på fisklivet om några människor använder 250 gram tvättnöttter per person och år. Men ska man "dosera" tvättnötter så att det har en tydligt större effekt på fläckar än vad enbart vatten har ska man nog först ta sig en funderare på avloppet om man inte har kommunalt avlopp. 

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Lot

« Svar #17 skrivet: 14 apr-13 kl 10:01 »
Jag tycker tvättnötter fungerar utmärkt. De tar inte bort svåra fläckar (som de testar på i olika tester ) men tvättnötter löser upp fett och tar bort smuts som andra tvättmedel. Jag använder tvättnötter sen ett drygt år tillbaka och har jag nån tydlig fläck på kläderna så förbehandlar jag med tjärtvål eller mitt egenuppfunna fläckmedel (1 del miljövänligt allrengöringsmedel + 10-15 delar vatten, = SUPERBRA!) som jag sprejar på fläcken. Det behövde jag även förut, när jag använde Euroshopper tvättmedel. Fläckarna går bort och tvätten känns fräsch. Sen en tid tillbaka blöter jag upp tvättnötterna (eller skalen som man använder) en stund innan jag börjar tvätta och tycker faktisk att kläderna blir ännu renare nu.
Eller så går miljontals människor jorden runt med konstant smutsiga kläder.
Mina kläder blir i alla fall rena, annars tror jag de till slut borde ha börjat lukta vid det här laget.. vilket de inte gör...

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 14 apr-13 kl 10:14 »
Lägg tvättnötterna (eller skal om du använder det) i en nylonstrumpa och sätt en vanlig påsklämma runt!
Sen är ju tvättnötterna så billiga (jag jobbar i butik som säljer dem, vi tar 195 kr för 1kg skal vilket garanterat räcker ett år för fyra pers.) så kör nötterna i hela tvättprogrammet. De gör dessutom kläderna naturligt mjuka!

Man vill ju inte ha med "tvättmedlet" i sköljningen, då försvinner ju hela poängen med att skölja tvätten.

fishyerik

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 14 apr-13 kl 10:37 »
Lot, du missförstår alldeles, testerna jämförde inte med att inte tvätta alls, de jämförde med att tvätta utan tvättnötter, alltså med vatten. Att tvätta med vatten gör också kläderna renare och får dom normalt sett att kännas betydligt fräschare.

Självklart har tvättnötterna effekt, men sprider man ut effekten från ett kilo tvättnötter på  100 till 200 tvättar kan den faktiska effekten i snitt inte vara större än från i storleksordningen en milliliter konventionellt tvättmedel per tvätt. 200 milliliter tvättmedel kostar några få kronor i stället för hundralappar.

Om man däremot upplever tillfredställande resultat med tvättnötter så är väl det fint och vackert på alla sätt, kläder behöver inte alls vara så rena som vi normalt tvättar dom.

Lopt, Om sköljningen sker som normalt med kallt vatten lämnar inte saponinerna tvättnötterna alls lika mycket som i ljummet eller varmt vatten, en bråkdel av en mängd som är för lite för att göra märkbar faktisk skillnad är inget att engagera sig nämnvärt över.     

Jag kan inte bestämma mig riktigt för vilket uttryck som passar bäst för tvättnötter, de som ligger bäst till är "Kejsarens nytvättade kläder" och "Kejsarens nya tvättmedel". 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 1 användare
nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser