Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hantera ohanterade kalvar  (läst 933 gånger)

S_Björn

• Uppland
    • www.staffanbjorn.com
Hantera ohanterade kalvar
« skrivet: 30 dec-12 kl 18:56 »
Har relativt nyligen köpt två fjällnära kalvar födda mars o feb. Alltså relativt stora nu. De går för stunden med en mycket tillgiven och hanterad ko. Däremot låter de två sig ej vidröras. På morgonen leder jag ut kon och de två följer efter och samma visa på kvällen när jag tar dem in i ladugården. De är kommer försiktigt fram när jag lockar med kornkross men drar sig snabbt undan om jag sträcker fram min hand. Min (ursprungliga) plan var att dessa ska bli insemineras vår/sommar 2013 och mjölkas därefter. Förstår självfallet att två hanterade kalvar hade varit lättare men; nu är det som det är.

Hur ska jag gå till väga? Om jag ska binda upp dem - kommer de inte få panik. Ängslig över att de kan skada sig. De har nu ko grimma (kedja). Ska jag försöka driva in dem i varsin mindre box och börja på så vis? Låta dem stå inne resten av vintern?

Vänligen,

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Hantera ohanterade kalvar
« Svar #1 skrivet: 30 dec-12 kl 19:51 »
När vi tar in kalvarna på hösten tillsammans medkorna är de 6mån och har varit ohanterade i princip hela sommaren. vi har gått och pratat med dem och flyttat dem från bete till bete och så där men det går inte få på dem nån grimma.

Vi tar in dem i lagårn och sen "lurar" vi upp dem i ett smalt bås som vi sätter upp med hanteringsgrindar. Då kan vi lägga på grimma och binda upp dem och sen lägger vi på halsrem och krubbända också. Efter nån eller några dagar tar vi av grimman för då har de vant sig vid att stå bundna så då räcker det med halsremmen.

Men med så stora djur som du har borde väl du kunna "låsa" dem i en fodergrind medan de äter eller? då vänjer de sig ju vid att stå fast också.
Lite kraftfoder så att de får lite annat att tänka på en stund och sen försöka lägga på en halsrem så kanske det lyckas?

Lycka till

Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser