Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  starta hästhem ???  (läst 2539 gånger)

Oskar 123

• Dalsland
starta hästhem ???
« skrivet: 30 dec-12 kl 13:17 »
funderar på att starta ett hem för gamla hästar och oönskade hästar o:) o:) o:)
behöver man tillstånd för det ??? ??? ???
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Oskar 123

• Dalsland
SV: starta hästhem ???
« Svar #1 skrivet: 30 dec-12 kl 14:04 »
men om man köper hästar som inga vill ha och gör dom till bra ridhästar och sedan säljer dom kan man väl få lite pengar :-[
jag menar att man till exempel slaktar friska hästar :'( :'( :'(
på hästnet skriver vissa att om man inte till exempel köper ett sto så slaktas hon för att hon inte kan ridas men kan vara ett perfekt avelsto
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 30 dec-12 kl 15:43 »
om man inte kan ta hand om ett föl eller sälja det ska man inte ta ett föl.
folk får faktiskt skärpa sig.

Halte

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 dec-12 kl 16:57 »
men om man köper hästar som inga vill ha och gör dom till bra ridhästar och sedan säljer dom kan man väl få lite pengar :-[
jag menar att man till exempel slaktar friska hästar :'( :'( :'(
på hästnet skriver vissa att om man inte till exempel köper ett sto så slaktas hon för att hon inte kan ridas men kan vara ett perfekt avelsto
Du kommer nästan garanterat inte ens att gå med noll-resultat, gissningsvis med en skaplig röd siffra i bokslutet.
En "normal" hästar kostar i princip ingenting i dagsläget.. Och att ta in en gammal,oönskad otränad häst och träna upp den kommer ta tid.. Och under den tiden ska det värkas, skos, fodras, veterinarundersökas, vaccineras, försäkring m.m..

Tror inte man är långt i från sanningen om man säger att man får lägga 1500-2000/månad på  en häst i snitt (sett under en längre tid och med flera hästar) eftersom att det kommer vara hästar som behöver extra vård/omsorg.. Då är det inte många månader man har på sig att få en bra häst av den om man inte vill gå med en jäkla massa back på affären.

corillo

• Bohuslän
    • Vintermyren
« Svar #4 skrivet: 30 dec-12 kl 17:23 »
Ursäkta, men det låter helkorkat att försöka tjäna pengar på sjuka/skadade hästar. Är det för hästarnas skull?
Att ta hand om en rimligt skadad häst som kan leva ett bra liv kan man väl för all del göra. Om man tänker behålla den livet ut.
Att sälja en skadad häst kräver att man är EXTREMT noga med var den hamnar om man inte vill att den ska bli en vandrare. Annars är det allt mer humant för hästen att få vandra på de evig gröna ängarna..

Jag har själv en sjuk häst samt två gamla travare och de kommer inte att lämna gården! Skulle jag råka ut för att inte kunna ha kvar dem så avlivar jag hellre.
Lever livet på den underbara svenska västkusten med man, barn och djur...

Sussex ~ Mignonankor ~ Rexkanin ~ Mellerudskanin

tomtefrej

« Svar #5 skrivet: 30 dec-12 kl 17:54 »
Ursäkta, men det låter helkorkat att försöka tjäna pengar på sjuka/skadade hästar. Är det för hästarnas skull?
Att ta hand om en rimligt skadad häst som kan leva ett bra liv kan man väl för all del göra. Om man tänker behålla den livet ut.
Att sälja en skadad häst kräver att man är EXTREMT noga med var den hamnar om man inte vill att den ska bli en vandrare. Annars är det allt mer humant för hästen att få vandra på de evig gröna ängarna..

Jag har själv en sjuk häst samt två gamla travare och de kommer inte att lämna gården! Skulle jag råka ut för att inte kunna ha kvar dem så avlivar jag hellre.
Helt rätt. Jag håller med dig. Börjar man sälja sådan hästar så är det lätt att dom börjar vandra runt hos olika ägare. Är det då bra stam så kan dom komma till någon som tror att man har köpt en bra travare. Så är träningen i gång och skadorna kommer som ett brev på påsten. och hästen får gå i genom samma plågorna en gång till . Tar man vara på en sådan häst så behåll den livet ut.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 30 dec-12 kl 23:24 »
Det slaktas alldeless för lite hästar är min mening. Har sett nog av "räddade" hästar, som folk "tagit hand om" för att dom inte ska gå till slakt och då har det inte varit folk som skulle ha skaffat sig häst om dom skulle behövt betala för den.

När jag slaktade min snygga varmblodstravare med bläs och strumpor, var det en hel drös med folk som ville "rädda" honom, bla en veterinärstudent (!!!) Hästen hade kotsenbensurkalkning och gaffelbandsskada. Sentrådarna rök som sytrådar, hästen riskerade varje dag I HAGEN att bryta benet för gott. Men ändå pga hans utstrålning, ansåg en massa ridtjejer att jag var vedervärdig som slaktade min ögonsten som jag fött upp själv och som var min tro, hopp och kärlek.

Jag kände inte riktigt för att behöva nödslakta honom i hagen på egen hand med brutet ben istället.

Det är möjligt att det går fina hästar till slakt också, men man ska inte tro på allt som står i enn annons. Framför allt ska man läsa mellan raderna. Har ringt på annonser där det står "liten hälta" och när jag tittat på hästen har det visat sig att hästen hade hovbensrotation och hovbenet tryckte mot sulan. "Kräver rutinerat ryttare" kan innebära att hästen skenar och den skenar kanske av någon fysisk anledning, vem vet. "Inte helt färdiginkörd pga tidsbrist" kan vara att hästen är bakrädd och tar månader att köra in ordentligt.
Annonser låter ofta så jättebra, sen bara efter att telefonsamtal får man mycket mer fakta. Tycker det vore lika bra att skriva rakt ut i annonsen hur det ligger till, man backar definitivt när man får reda på saker efterhand!

Framför allt, slaktas det för lite. Nej du Djurkillen, det är inte alls nån jättebra ide, även om tanken är mycket god.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #7 skrivet: 31 dec-12 kl 11:58 »
Det slaktas alldeless för lite hästar är min mening. Har sett nog av "räddade" hästar, som folk "tagit hand om" för att dom inte ska gå till slakt och då har det inte varit folk som skulle ha skaffat sig häst om dom skulle behövt betala för den.

Håller helt med dig Frances! Många hästar som skadats och inte längre kan arbeta som de gjorde innan mår inte bra av att bli "sällskapshästar" De får långtråkigt helt enkelt, och då kan även den snällaste hästen blir helt omöjlig att hantera.
Hästmarknaden och priserna på hästarna skulle säkerligen bli helt förändrad om dessa hästar som säljs för tusenlappen/skänkes för att bli räddade (inte gå till slakt) istället gick till slakt/avlivades. Jag har svårt att tro att en ägare som vet att deras häst är frisk (alt att det är rimligt att få ordning på dem) säljer dem till så låga priser.
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 31 dec-12 kl 12:22 »
Just hästhem verkar det ju inte vara du har i tankarna... snarare ett försäljningsstall med ganska tvivelaktig grund.
Hur gammal är du egentligen?

johe71

« Svar #9 skrivet: 31 dec-12 kl 12:36 »
funderar på att starta ett hem för gamla hästar och oönskade hästar o:) o:) o:)
behöver man tillstånd för det ??? ??? ???

ur Djurskyddsbestämmelser Häst (som man kanske redan borde ha bra koll på om man håller på med hästar?)

Citera
I vissa fall behöver du tillstånd från länsstyrelsen för att bedriva
hästverksamhet. Tillstånden har införts för att länsstyrelsen ska se
till att hästarna har det bra, att du har tillräckliga kunskaper för att
bedriva din hästverksamhet och att anläggningarna där hästarna
ska vistas är lämpliga

Tillstånd för verksamhet med hästar
Du behöver ha ett tillstånd när du
•    ansvarar för 10 hästar eller fler som är äldre än 24 månader, till
exempel om du äger dem eller har dem på foder
•    hyr ut 4 eller fler hästar per år, till exempel turridningsverksamhet
•    föder upp 4 eller fler hästar per år
•    säljer 4 eller fler hästar per år
•    samtidigt förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar, till exempel
hyr ut boxplatser i ett stall. Din avsikt ska vara att det är något
som sker samtidigt och regelbundet, det vill säga inte bara
någon tillfällig inhysning
•    har ridskoleverksamhet
•    har yrkesmässig hästverksamhet.

och

Citera
om du  ska bygga nytt, bygga om eller bygga till [eller] om du vill inreda eller använda en byggnad som djurstall som tidigare använts för något annat och antalet hästar som ryms på anläggningen efter att byggnationen är klar kommer att vara 5 eller fler så behöver du ansöka om förprövning hos länsstyrelsen, [...]Tänk på att du inte får börja bygga förrän länsstyrelsen godkänt förprövningen.

Nina W

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 31 dec-12 kl 13:26 »
Om du har mark och kan producera vinterfoder sjælv och lært dig sko sjælv, så kanske, kanske att du kan dra runt det. Jag har læst om någon extremt duktig ryttare som
sammarbetar med ett førsækringsbolag. Om hæsten har ont i ryggen eller har en skada som det tar lång tid att læka ut, så hænder det att førsækringsbolaget løser ut hæstægaren och sedan placerar den hos honom. Det ryggoda kan bero på att den ridits på fel sætt, eller kanske fått hoppa alldeles før mycket. Jag kænner någon som sålde ett islandssto ganska billigt till avel pga hon hade gjort något då hon var unghæst och fått skevt bæcken. Men man måste verkligen veta vad man ger sig in på... Frances har rætt i att många hæstar hålls vid liv før længe pga att vi inte ser hur mycket de lider. 

Körven

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 01 jan-13 kl 10:42 »
Jag förmodar att din erfarenhet av hästar är rätt så begränsad. Det menas så väl men tyvärr så blir det ofta för hästen,från askan till elden. Att bli stående på lösdrift i en lerhage med en ensilagebal  och en balja skitigt vatten och noll koll på skötsel,är ett dåligt alternativ till slakthuset.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser