Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med val av enskild avloppslösning  (läst 8430 gånger)

ukama

Hjälp med val av enskild avloppslösning
« skrivet: 29 dec-12 kl 22:58 »
Hej!

Hur går man bäst tillväga om man behöver anlägga enskilt avlopp?

Jag vet att det finns en hel del information att ta del av bl.a på "avloppsguiden" men är det någon som känner till något företag/konsult som kan hjälpa till med hela processen som tillståndsansökningar, markprover, rådgivning kring bästa alternativ av avloppslösning? (Sörmland/Uppland)eller är det bästa sättet att kontakta kommunen?

Finns något företag som dessutom arbetar med lite "alternativa lösningar" som tex återvinning av gråvatten.

Mvh/Maria

Ralle

• Västergötland
SV: Hjälp med val av enskild avloppslösning
« Svar #1 skrivet: 29 dec-12 kl 23:26 »
Jag är ingen stjärna på avlopp.

Jag skulle börja med att gå in på kommunens hemsida o se vad de har för information. Efter fundering ringer jag kommunen o pratar med tjänsteman. Man kan även fråga om det finns några intressanta lösningar i området.
När jag sedan har bättre koll på kommunens regler o önskemål kan det vara dags att ta in anbud från intressanta företag.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 30 dec-12 kl 00:25 »
Som sagt, kolla först med kommunen vad som gäller för enskilt avlopp.  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kitsune

• Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
« Svar #3 skrivet: 02 jan-13 kl 11:59 »
Lycka till med kommunen! Att få reda på vilka regler som gäller kan vara svårt nog, min tjänsteman hänvisade till att hon inte kunde godkänna något förrän en ansökan skickats in. Nej, ursäkta, svarade jag, jag ville inte ha ett godkännande, bara ett svar på vad det är som gäller! Hon skickade mig en lista med företagare och bönder som grävde avlopp.
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 jan-13 kl 13:45 »
Det är väldigt olika hur man blir bemött av kommunen. Det finns starkt lysande stjärnor i vissa kommuner, faktiskt, som till och med vet vad de pratar om och är pålästa på riktigt.

Första steget är, som sagts innan, att prata med rätt människa på kommunen. Sen kan man gå vidare därifrån.

Svartvatten (dvs vatten med avföring i) är generellt mycket svårare att få tillstånd för än gråvatten.

mitzy123

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 02 jan-13 kl 14:24 »
 o:) Hej ! Vi fick möjlighet att prova en öppen anläggning med 2-kammarbrunn  som var nytt för många år sedan . Detta eftersom vi hade  biologisk toalett . Vi använde enbart miljövänliga produkter . Vi hade då ett tunnland mark i anslutning till  husets baksida och kunde därför placera anläggningen på behörigt avstånd från vattenbrunnen . Inga nära grannar som kunde bli störda . Fungerade i princip friktionsfritt .

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 jan-13 kl 14:26 »
o:) Hej ! Vi fick möjlighet att prova en öppen anläggning med 2-kammarbrunn  som var nytt för många år sedan . Detta eftersom vi hade  biologisk toalett . Vi använde enbart miljövänliga produkter . Vi hade då ett tunnland mark i anslutning till  husets baksida och kunde därför placera anläggningen på behörigt avstånd från vattenbrunnen . Inga nära grannar som kunde bli störda . Fungerade i princip friktionsfritt .

Vad är "öppen anläggning"?

JAP-Tina

• Uppland
    • JAP Entreprenad AB
« Svar #7 skrivet: 07 jan-13 kl 10:36 »
Hej Maria/Ukama!

Avloppsguiden har även listor över entreprenörer http://bransch.avloppsguiden.se/sök-företagprodukt.html - både sådana som är rena gräventreprenörer, konsulter eller kan hjälpa till med hela processen. Jag tror också att det finns checklistor där över vad man behöver göra/vidta för åtgärder när man fixar sitt enskilda avlopp.

Även många kommuner (dock inte alla, men man kan ju fråga) brukar ha listor över entreprenörer som är verksamma i området - alla är ju inte med på Avloppsguiden.

Om du känner någon (vänner, grannar etc) som har installerat avlopp nyligen så fråga dem också, så kanske de kan rekommendera någon/några.

Lycka till!

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 jan-13 kl 10:52 »
En ganska viktig detalj är att anlita någon som kan leverera ett kvitto på den anläggning man får gjord.

Om kommunen eventuellt skulle få för sig och tvångsansluta fastigheten till deras nät så kan man då få sitt enskilda avlopp inlöst.
Det är aldrig för sent att ge upp.

JAP-Tina

• Uppland
    • JAP Entreprenad AB
« Svar #9 skrivet: 09 jan-13 kl 09:24 »
Precis som Bösahus skriver är det viktigt med kvitto. Man bör även kontrollera kommunens framtidsplaner så att det inte redan i dagsläget är klart att det kommer att bli kommunalt avlopp (borde stå på "checklistan"). Det kanske är frestande att göra det billigare för sig genom att anlägga avloppet "svart", men då har man inga garantier och det kan i längden bli en dyr historia.

mitzy123

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 11 jan-13 kl 12:46 »
 o:) Hej ! En öppen anläggning är en infiltrationsbädd som vattnet renas igenom . Du kan själv gå upp på anläggningen och justera vattenröret från ena sidan till andra sidan . Anläggningen är avdelad med en plåtskärm på detta sätt använder du hela bädden .
Jämför med täckt infiltrationsbädd .

Hoppas att du förstår ?

mullaghmore

• Småland
« Svar #11 skrivet: 14 feb-13 kl 16:58 »
Vi sitter i samma sits. Fick brev från kommunen att vårt avlopp (trekammarbrunn med infiltration) inte var för gammalt vi har 10 dagar på oss att presentera en plan för hur och när vi kommer åtgärda den.

Vi kommer installera en mulltoa (Separett) återanvända urin och fekalier i odlingarna, men kommunen vill att vi ändå gräver om infiltrationen för att rena BDT-vattnet. Det riskerar att bli kostsamt och rimmar inte med våra permakulturella önskemål om att ta tillvara på all näring. Dessutom vill man ju så klart bli av med slamtömningen och det förstår jag det som att man inte blir så länge man har trekammarbrunn även om det bara är BDT-vatten?

Så vi är mycket intresserade vad folk har gjort för smarta lösningar för att ta tillvara på fosforn i BDT-vattnet. Våtmark? Rotzonsanläggning?

Har kontaktat kommunen flera gånger för att få råd och vägledningen men har bara fått icke-svar. De vill att jag kontaktar någon entrepenör. Gynnar naturligtvis kommunens ekonomi, men kanske inte miljön. :S

mullaghmore

• Småland
« Svar #12 skrivet: 14 feb-13 kl 17:20 »
Ta bort ett "inte" i "inte var för gammalt".  :-[

Anders R.

• Småland
« Svar #13 skrivet: 16 mar-13 kl 21:34 »
Det finns ett företag i Blekinge, miljo-tjanst.se som har ett  växtreningsverk  med vass som är EU godkänd. Jag tänker själv skaffa en sådan. Jag funderar även på att frivilligt ha en "efterpolering" med vallört i en våtbädd, eftersom man vill ju helst behålla näringsämnerna i sin egen trädgård;)

ukama

« Svar #14 skrivet: 02 apr-13 kl 20:17 »
Tack alla för ert engagemang och fina tips! :)

Inte lätt, men vi får helt enkelt börja "rådda" i frågan från någon ände. Söka egen information från olika håll och kontakta kommunen.

axwell

• Medelpad
« Svar #15 skrivet: 08 apr-13 kl 19:17 »
Kommunerna brukar kräva ett skriftligt dokument från auktoriserad konsult som undersöker förutsättningarna för vilken typ av avlopp som är lämpligast.
För gråvatten brukar det räcka med tvåkammarbrunn plus infiltrationsanläggning, alternativt markbädd.

Det är många faktorer som avgör vilken typ eller om ens någon passiv anläggning duger.

Konsulternas ord väger tungt, även kostnaden, mellan 5`och 25´plus resor.

Mycket för långt bort för att jag skulle kunna komma och greja det praktiska med min grävare.

ukama

« Svar #16 skrivet: 15 apr-13 kl 20:34 »
Det finns ett företag i Blekinge, miljo-tjanst.se som har ett  växtreningsverk  med vass som är EU godkänd. Jag tänker själv skaffa en sådan. Jag funderar även på att frivilligt ha en "efterpolering" med vallört i en våtbädd, eftersom man vill ju helst behålla näringsämnerna i sin egen trädgård;)

Växtreningsverk verkar väldigt intressant! Godkänner kommunen det? Finns någon återförsäljare eller något liknande här i Sörmland?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #17 skrivet: 15 apr-13 kl 20:57 »
Jag har ett godkänt sådant.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #18 skrivet: 15 apr-13 kl 21:12 »
Så här kanske...

Vet någon var man kan köpa renande växter?
« Senast ändrad: 15 apr-13 kl 21:18 av cebaztian »

tinna.m

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 15 apr-13 kl 22:10 »

http://ekoblekinge.se/2256/miljo-tjanst
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser