Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  överklagan - skatteverket?  (läst 7551 gånger)

Skogstrollet

• Skåne
överklagan - skatteverket?
« skrivet: 12 jan-07 kl 21:39 »
Finns här någon som har erfarenhet av att överklaga skatteverkets beslut? Vi är i den situationen nu, och det känns verkligen som om man skulle vilja anlita en advokat, men jag snabbkollade i plånboken och det räckte inte så långt :'(
Vi vill ju verkligen att de ska lyssna på oss, vilket inte har skett när vi har ytttrat oss inför deras beslut, och därför känns det bäst att ta hjälp. Kanske finns hjälpen här  ???
/skogstrollet

Rubinen

• Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
Re:överklagan - skatteverket?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-07 kl 22:32 »
På jureka.net kan man få hjälp Lycka till
Älska din nästa så som dig själv

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 jan-07 kl 11:23 »
Tack Rubinen, jag har varit ute där nu och hoppas på att kunna få hjälp därifrån. Vilket bra tips  :D

Skogshäxan

• Naturnära häxa med förkärlek till vedspisen.
« Svar #3 skrivet: 15 jan-07 kl 11:51 »
 ;)Hej, jag vet inget exakt vad ditt ärende gäller, men normalt vid överklaganden, så skriver man ett brev till skatteverket och berättar samt bifogar bevis för att de har gjort fel eller räknat fel och ber om en omprövning.

Att ringa är också alltid bra, fråga hur man gör och vad handläggaren vill att man skall visa, så att det blir riktigt.

De som jobbar på skatteverket är också människor och kan göra fel.

Må väl.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 17 jan-07 kl 17:46 »
Finns här någon som har erfarenhet av att överklaga skatteverkets beslut? Vi är i den situationen nu, och det känns verkligen som om man skulle vilja anlita en advokat, men jag snabbkollade i plånboken och det räckte inte så långt :'(
Vi vill ju verkligen att de ska lyssna på oss, vilket inte har skett när vi har ytttrat oss inför deras beslut, och därför känns det bäst att ta hjälp. Kanske finns hjälpen här  ???
/skogstrollet

Sådär var det för oss. Skatteverket brydde sig inte mycket om vad vi sa om deras beslut så vi tog hjälp av LRF-konsult. De ska nu i sin tur ta frågan till Länsrätten. Ingen mening enligt LRF-konsult att dra det ytterligare en vända hos Skatteverket eftersom han som vi anser har fel där är den som föredrar ärendet hos Skatteverket och lär då vinkla det till sin fördel. När det kommer upp i Länsrätten vet jag inte. Har väntat i 6 månader hittills men, någon gång så...
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sommartorparn

« Svar #5 skrivet: 18 jan-07 kl 11:47 »
Nu tror jag att jag har haft min sista sömnlösa natt för förra årets deklaration. Jag, som har bott utomlands så länge, kan inte minnas att skatteverket var skrämmande förr! Först kom det ett hotfullt brev kort efter att vi köpt stuga, att vi borde ha inkomstdeklarerat i Sverige för året innan och därför skulle betala straffavgift. Sen svarade de inte på frågor, skickade deklarationsblanketter som vi fick fylla i utan Dags att deklarera. Och sen fick vi ett totalt absurt besked, ringde och skrev och försökte få klarhet. Överklagade, oroade oss, kollade på jureka net (tack snälla forummedlemmar) och fick intrycket av att skatteverket är helt oberäkenbart, fick ett besked som vi inte förstod ett ord (siffra) av, läste en sent skickad informationsbroschyr om hur skatteverket och kronofogden drar in pengar, sov dåligt - idag kom ett besked till som tydligen betyder att vi hade rätt och inte behöver betala någon inkomstskatt - och tydligen ingen fastighetsskatt heller (inte för att det är mycket att bråka om 100 spänn).
Puh!
Men måste det vara så läskigt att ha kontakt med svenska skatteverket? Och varför kan de inte skriva sina besked på normal svenska?

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 jan-07 kl 23:32 »
LRF-konsult låter ju som ett billigare alternativ än vårt: advokat.
Sjutton också, skulle tänkt på detta tidigare >:( Nåja jag ska träffa advokaten imorgon så får jag se vad hon säger och vad hon beräknar att hennes tjänster ska kosta.
Ska träffa banken igen på torsdag, för att lösa ut lånet som vi tagit för att kunna betala in denna enorma skatteskuld >:(
Blir ju inte bättre av att höra att ert ärende inte ens kommit upp än :o ska det verkligen ta sådan tid. Vilket maktmissbruk det är. Man är skyldig att betala in före ett visst datum. För vår del har det inte kunnat lösa sig på annat sätt än att be banken om ett lån, för att de hittar på att de ska ha in pengar. Sedan kan det ta hur lång tid som helst innan man kan få rätt i deras påhittade beslut.
Grrr, jag blir jättearg >:( >:( >:(
I vårt fall har skatteverket tyckt att man inte kan leva på så låga inkomster som vi har. De anger existensminimum-normer som bevis, och påstår då att vi måste haft typ 10 000 kr mer varje månad än vad vi har haft. Nu har vi alltså kämpat oss igenom två helvetesår vad gäller ekonomin, kommit ut på andra sidan och har det äntligen lite bra igen (inte enligt deras beräkningar förstås, för nu ligger vi runt existensmin, men vi tycker att det är skitbra ;D) och då ska vi "straffas" för att vi klarat det  ???
Nåja, vi får väl se hur det går med allt. Men jag fick chocken när jag läste javills inlägg här - att det ska ta en sådan tid....

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 jan-07 kl 23:33 »
Glömde ju att vara lite ödmjuk oxå. Jag är såklart själalycklig över att alternativ finns, med alla era stöttningar och bra tips  :-[ :-[ :-*

Sommartorparn

« Svar #8 skrivet: 29 jan-07 kl 09:33 »
Blir ju inte bättre av att höra att ert ärende inte ens kommit upp än :o ska det verkligen ta sådan tid. Vilket maktmissbruk det är. Man är skyldig att betala in före ett visst datum. För vår del har det inte kunnat lösa sig på annat sätt än att be banken om ett lån, för att de hittar på att de ska ha in pengar. Sedan kan det ta hur lång tid som helst innan man kan få rätt i deras påhittade beslut.

Visst är det maktmissbruk! Genom att man ska betala in fastän det slutliga beskedet inte har kommit skräms man till att inte ens överklaga, för ju längre det dröjer, desto mera ränta blir det. Och de som är lättast att skrämma är inte de starka och rika i samhället, som själva kan presentera en hög advokater för skatteverkets tjänstemän. I vilket annat land är skattebetalarna skyldiga att i förskott veta vad de ska betala i skatt???

Och förresten är det sjukt att man ska dränkas i broschyrer och oförståeliga sifferbesked hit och dit. Jag var tvungen att flera gånger fråga efter vad det egentligen stod i det slutliga beskedet. Tala om pappersslöseri.

Myndigheter är i en demokrati till för medborgarna, inte tvärtom, och om de tar sig för stora friheter är det de folkvalda politikerna som måste gripa in. Oavsett hur mycket du ska betala just nu, så är det ett strukturellt fel i skattereglerna som gör att alla medborgare ligger i underläge. Klaga inte bara hos skatteverket, mobilisera kompisarna (som alla sitter i samma båt med att vara tvungen att först betala in och sedan få besked) klaga hos regeringen, hos pressen, hos justitiekanslern. Ju fler som protesterar, desto större chanser att orättvisa tendenser hos myndigheterna uppmärksammas och kan stoppas.

Det gäller också andra myndigheter. Läste i en annan tråd om någon som måste betala utryckningsavgift för djurskyddsmyndigheten (eller vad det heter) varje gång någon idiot felaktigt anmälde honom/henne för djurplågeri. Eller hästägaren som måste betala avgift till länsstyrelsen för djurtransport, och sen ändå inte kan få veta reglerna.

Visst är det maktmissbruk när man får betalningsförelägganden och hot om straff, men inte har rätt att bli upplyst i tid (eller huvudtaget) om vad som gäller.

Det är för lite folk som protesterar. Därför kan myndigheterna fortsätta på det här sättet. Men man måste se till att de valda politikerna bestämmer över myndigheterna och inte tvärtom.

Obs! Jag har också klagat på skatteverkets regler. Men jag tror inte att en enda protest hjälper. Om det däremot kommer flera protester kan det nog påverka en hel del.

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 29 jan-07 kl 15:25 »
Jo det är helt rätt att man måste klaga, och påpeka att det är fel i systemet, och kräva att man inte ska behöva bli behandlad såhär.
Just nu går all energi åt till att klara oss igenom situationen. Det behövs tyvärr både energi och pengar för att klara det. Juristen jag träffade idag talade om för mig att om jag får helt rätt i överklagandet så ska skatteverket betala en del av utläggen jag har haft för ombudet, men de betalar inte i närheten av vad jag ska räkna med att det kostar :'(
Alltså: Ja, jag ska protestera mera, men det får bli senare när det finns ork till det.
Tur att det finns lite mer "go" i andra ;)så att man inte glömmer bort hur det känns med kämparglöd - tack :-[

Sommartorparn

« Svar #10 skrivet: 09 feb-07 kl 09:57 »
Jag tror väl inte att det är sant! Först får vi besked om att det första beskedet är fel och sen skickar de ändå en påminnelse på att vi ska betala det felaktiga med ränta!

Och justitiekanslern tycker inte att det finns några strukturella fel i skatteverkets rutiner som de inte kan klara upp själva, ha ha ha! Möjligen med hjälp av regering och riksdag. Fick svar på brev igår. Ja, men finansministern är inte heller intresserad av att skattemyndigheterna lägger ut alla skattepengarna på byråkrati som går ut på att visa folk hur maktlösa de är mot de införda (data)-rutinerna! I alla fall svarar han inte ens på brev.

Det måste införas en ombudsman som slår myndigheterna på fingrarna om de försöker urgräva rättssäkerheten!

Är tanken att folk ska vara så upptagna med att fylla i blanketter och överklaganden att de inte ska orka engagera sig i något annat?

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 09 feb-07 kl 10:57 »
Suck alltså, man blir ju bara trött på dem :-\

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 18 apr-07 kl 22:00 »
Vi har precis fått glädjande nyheter och tänkte delge även slutet på denna historia här.
Advokaten vi anlitade samlade in en hel del uppgifter. Tog bl a hjälp av kontoutdrag från banken och fick in uppgifter om vilken elförbrukning och telefonkostnader vi hade haft. Hon sammanställde en överklagan och beskrev vilka inkomster vi hade haft och hur våra kostnader var fördelade i  verkligheten. Hon sände in denna, och skulle sedan komplettera den med läkarintyg och andra "bevis" på hur vårt liv hade varit MEN: en dag ringde en ny handläggare från skatteverket upp advokaten, fick muntligt av henne veta lite mer historik. Detta skedde i fredags. Måndag middag får vi med posten dels ett brev från advokatbyrån som berättar om samtalet och dels ett nytt beslut från skatteverket där de godkänner deklarationsuppgifterna och när jag kollar vårt bank-konto visar det sig att en skatteåterbäring på 9000 kr redan står på kontot  :)
Dessutom har skatteverket beviljat ersättning för hela kostnaden vi har haft för advokaten :D
Hjärtat är lätt igen och jag tror på mirakel  8)

trädman

« Svar #13 skrivet: 18 apr-07 kl 22:31 »
Det verkar vara stor skillnad på olika handläggare, även på skatteverket. Har själv inte behövt bråka med just Skatteverket (än?), men har liknande erfarenheter av en annan myndighet...

Läs Skattmasens manifest -en underhållande och i vissa stycken skrämmande skildring av skatteverket innifrån

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 19 apr-07 kl 00:13 »
Vi har precis fått glädjande nyheter och tänkte delge även slutet på denna historia här.
Advokaten vi anlitade samlade in en hel del uppgifter. Tog bl a hjälp av kontoutdrag från banken och fick in uppgifter om vilken elförbrukning och telefonkostnader vi hade haft. Hon sammanställde en överklagan och beskrev vilka inkomster vi hade haft och hur våra kostnader var fördelade i  verkligheten. Hon sände in denna, och skulle sedan komplettera den med läkarintyg och andra "bevis" på hur vårt liv hade varit MEN: en dag ringde en ny handläggare från skatteverket upp advokaten, fick muntligt av henne veta lite mer historik. Detta skedde i fredags. Måndag middag får vi med posten dels ett brev från advokatbyrån som berättar om samtalet och dels ett nytt beslut från skatteverket där de godkänner deklarationsuppgifterna och när jag kollar vårt bank-konto visar det sig att en skatteåterbäring på 9000 kr redan står på kontot  :)
Dessutom har skatteverket beviljat ersättning för hela kostnaden vi har haft för advokaten :D
Hjärtat är lätt igen och jag tror på mirakel  8)

Tusen grattis och kramar !! Underbart att höra att denna sinnessjuka historia äntligen löst sig.

Hoppas ni kan slappna av lite nu och njuta av våren !!

Vilken jävla mardröm ... men med lyckligt slut !!  :D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #15 skrivet: 19 apr-07 kl 15:15 »
Härligt Skogstrollet! Grattis! Vårt har fortfarande inte varit uppe i Länsrätten. Så vi väntar fortfarande.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser