Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fetaost  (läst 12796 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Fetaost
« Svar #20 skrivet: 06 sep-07 kl 00:56 »
Det ju en konserveringsmetod i varmare trakter så laken ska egentligen vara mättad. D.v.s. innehålla så mkt. salt att det inte löses upp något mer. Men då får man laka ur den i kallt frisk vatten över natten eller så först.

Mer "normalt" ätbart på en gång och ändå hållbart nog för jordkällare och kyl är att ta 1 dl salt till 9-10 dl vatten. Den du smakade hade 9 dl vatten per dl salt. Börjar man späda laken med mer än 10 dl per dl salt, blir det lätt gröna mögelöar uppepå ytan rätt snart. Har man tyngt ner osten ordentligt under ytan och har mkt. kvar då. Kan man skumma bort möglet, fiska upp osten och byta lake. Men hej, hur lång tid tar det innan fetan tar slut egentligen  :-[ Man kan ju ha den till allt.

Almásy

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 06 sep-07 kl 09:41 »
Jag känner igen receptet som Styvmorsviol gav, förutom att det inte talades om användning av 10-30% vassle i saltlaken för att få rätt pH-värde. Själv har jag av en fårosttillverkare blivit rekommenderad användning av endast vassle (som bör silas) till den nioprocentiga saltlaken, detta för att slippa fundera på om pH-värdet är rätt. Vid användning av vatten till saltlaken kan problem bl a med slemmig yta uppstå. Det måste inte bli problem, kanske är Feta av getmjölk mindre känslig för dylika problem.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #22 skrivet: 06 sep-07 kl 10:20 »
Njaej, det måste inte bli problem. Man måste inte ens se det som ett problem i så fall  ;) Man sköljer av osten innan användning och tänker inte mer på det.

Men när jag tänker efter Almásy, så blev det lite "segare" på ytan förr när jag gjorde på komjölk. Med getmjölken har det aldrig blivit så. Så du har en tanke där om skillnaden på djurslagen. Att spara och ha vassle i laken ska jag prova. Jag kan göra två satser, en med och en utan och jämföra. Återkommer om det, ifall jag minns  :)

git

• På våran gård är det
« Svar #23 skrivet: 06 sep-07 kl 12:10 »
Tack, vad bra följer denna tråden med stort intresse och inväntar vad du får för resultat Gruff
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Lars Pers Maria

• -
« Svar #24 skrivet: 20 sep-07 kl 21:33 »
Gruff, har det blitt nå'n feta x 2? Jag är nyfiken på resultatet. Nu har jag påmint dig så du inte glömmer...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #25 skrivet: 20 sep-07 kl 22:21 »
Huh?  ;) Närå, jag kommer ihåg. Var tvungen att göra lite vitost först bara. Jag gör fetan om tre dagar.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #26 skrivet: 22 sep-07 kl 09:30 »
Typ tre rader upp i tråden typ... där tänker du jämföra med att ha vassle i saltlaken eller inte och det var det jag undrade om du hade gjort.

Hur stor mjölkmängd gör du på? Jag fryser också i mjölkkruka men har inte gjort nån ost ännu. hur tinar du mjölken, i rumstemperatur eller i källaren? jag antar att det ska vara skonsamt och sakta.

Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #27 skrivet: 22 sep-07 kl 17:25 »
Nu har jag fler getter och ystar i en 20 liters gryta. Men när jag samlade i frysen från en get bara så hade jag en hink i frysen som jag tog upp på morgonen och hade på diskbänken bara medans den tinade under dagen. Jag silade ner dagens mjölk i grytan och hällde det som hade hunnit tina och la försiktigt ner isklumpen som var kvar. *plaskrisk* Värmnde på som vanligt till 20 grader sen.

JO, minns det jag sa om fetan. Det var därför jag skrev att jag gör den om tre dagar  :)
« Senast ändrad: 30 sep-07 kl 22:09 av Gruff »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #28 skrivet: 19 okt-07 kl 23:46 »
Ok, gjorde 1400g som jag delade i två lika delar. En del lades i 9% saltlake på enbart vatten. Den andra delen lades i 9% lake med 30% vassle.

Den enda skillnaden vart att den i vassle mognade fortare. Men den i vatten mognade ikapp och idag är det ingen skillnad på dom längre. Ingen av dom är slemmiga. Ännu.....

git

• På våran gård är det
« Svar #29 skrivet: 22 okt-07 kl 16:20 »
Jag följer denna tråd med intresse.
Intresant Gruff
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

amarantus

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 29 okt-07 kl 12:06 »
Bild kanske på fårosten någon? :D hur blev den? är så nyfiken....

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #31 skrivet: 29 okt-07 kl 12:18 »
Ska jag ta bild på en vanlig klump feta? Nää.....  :) Ja, för det är precis vad det blir. Smakar och ser ut som vanlig feta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser