Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rimlig hyra för stallplats  (läst 2613 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
Rimlig hyra för stallplats
« skrivet: 25 dec-12 kl 12:02 »
Vad är rimligt att ta ut i årshyra för 10 st får.
Jag skall stå för skötsel ,hö,ensilage,pellets,mineraler,saltsten,halm,avmaskning,bete och tillsyn på sommarn , dvs jag skall sköta dem som om de vore mina.
Skall ej betäckas.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Rimlig hyra för stallplats
« Svar #1 skrivet: 25 dec-12 kl 12:10 »
Jag skulle kunna tänka mig att 10 får motsvarar ungefär samma jobb/dag som en stor häst. Fåren slipper man ju motionera och hantera lika mycket som en häst. Men det ska fodras och mockas och så ska alla fåren få en koll att de mår bra. De ska ju också klippas vår och höst.

Det första du måste göra är att räkna på hur mycket allt som fåren behöver under året (tex foder) kommer att kosta. Sen måste du räkna ut hur mycket tid tillsyn och skötsel varje dag under sommar respektive vinter tar och bestämma hur mycket i kronor den tiden är värd.

På sommaren beror det ju på om man har fåren hemma eller på ett bete dit man måste köra bil för att sköta tillsynen osv. ska man ta bilen måste man ju räkna på bensinkostnader, körtid också.

Enklast är nog att räkna ut för en vintermånad respektive en sommarmånad.
« Senast ändrad: 25 dec-12 kl 12:12 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 25 dec-12 kl 12:26 »
Fåren skall beta på hagar runt huset.
Jag vet ganska bra vad ett får kostar eftersom jag har själv får.
Problemet är som alltid vad vågar man ta betalt av en "kund".
Sedan skall dessa gå för sig själva och absolut inte bli betäckta så det krånglar ju till det en del.

1000-1200  kr per djur????

Lars

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #3 skrivet: 25 dec-12 kl 13:18 »
7kr/dygn och tacka vintertid
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #4 skrivet: 25 dec-12 kl 13:50 »
Mmm och så måste det vara klara papper på vad som händer om djuren blir sjuka eller råkar ut för en skada. VAD ska göras rent veterinärt och vem betalar.

Dessutom allting som avtalas MÅSTE skrivas ner på ett kontrakt- det är en trygghet både för den som äger djuren och den som tar hand om dem.

För även om man är överens om allting går som smort- så är man det oftast inte när något går på tok.

Det bör även stå i kontraktet vad som händer om djurägaren inte betalar det man avtalat eller om djurägaren inte hämtar djuren när det är avtalat efter inackorderingsperiodens slut.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #5 skrivet: 25 dec-12 kl 15:23 »
det är ungefär lika mycket mat och skötsel som en häst att ha 10 får (förutsatt du har andra djur att sköta) vi har ett rätt billigt stall här i närheten där kostar det 3500 kr hyra inkl mat och sen ytterligare 1000 kr om man vill få mockat.

=450 kr månaden och får utan lammning

Klippningen tycker jag fårägaren ska bekosta, hästägaren står ju för skoning av hästen.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 25 dec-12 kl 17:11 »
Men Lorita - det ær ju jættedyrt før den stallplatsen! Fast du kanske bor næra Gbg och i storstadsregionerna det dyrt att bo før både folk och fæ. Det mesta jag betalt før min hæst før stallplats inkl grovfoder ær 1700 kr. Man fick hålla med kraftfoder och strø sjælv, och komma en gång om dagen før att skøta hæsten. (Mocka och potionera maten, dom skøtte morgon utfodring, utslæpp och lunchutfodring.) Får behøver kan ju bo tio stycken på en yta motsvarande två hæstboxar! Och dom anvænder varken ridbana eller sadelkammare med tæckestork och sådantdær. Dessutom behøver dom inte slæppas ut och in... Så Max 3000 kr i månaden før tio stycken inkl hø och vatten tycker jag du ska betala!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #7 skrivet: 25 dec-12 kl 19:04 »
Men Lorita - det ær ju jættedyrt før den stallplatsen! Fast du kanske bor næra Gbg och i storstadsregionerna det dyrt att bo før både folk och fæ. Det mesta jag betalt før min hæst før stallplats inkl grovfoder ær 1700 kr. Man fick hålla med kraftfoder och strø sjælv, och komma en gång om dagen før att skøta hæsten. (Mocka och potionera maten, dom skøtte morgon utfodring, utslæpp och lunchutfodring.) Får behøver kan ju bo tio stycken på en yta motsvarande två hæstboxar! Och dom anvænder varken ridbana eller sadelkammare med tæckestork och sådantdær. Dessutom behøver dom inte slæppas ut och in... Så Max 3000 kr i månaden før tio stycken inkl hø och vatten tycker jag du ska betala!

Nu var mitt pris helfoder mat, skötsel, tillsyn.....................ja, jag bor nära en storstad om man nu kan kalla Göteborg en stor stad ;)

Jag lägger faktiskt mer tid på mina fem får än mina fyra lösdriftshästar (fåren står inne på vintern och släps inte ut och in) så ett får = 10% av vad motsvarade service för en häst skulle vara. Utan mockning så skulle mitt pris bli 350 kr / får /månad.......nu skulle priset sättas till helservice (ägaren behöver bara komma och klappa) då skulle jag ta 450 kr / får och månad.......men vist sänka priset med 50 kr / får för att det inte är i byn Göteborg  :-*
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #8 skrivet: 25 dec-12 kl 20:19 »
7kr/dygn och tacka vintertid
Lite mer än vad jag gissade ,1400kr per år.
Man kanske skulle prova med det.
De andra förslagen låter lite högt.
Jag har långt till storstan.

Lars

zeina66

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 26 dec-12 kl 11:03 »
Lite mer än vad jag gissade ,1400kr per år.
Man kanske skulle prova med det.
De andra förslagen låter lite högt.

Vet en person som tar 200 kr/månad per tacka som täcker kostnaden för hösilage/halm,uppvämd vattenbalja & el,boende i vindskydd från okt - april. (på stall 6 v vid lammning innan bete)
Klippning,verkning ev vacc samt vetkostnader betalas av ägaren,denne står även för kraftfoder om/när det behövs. Under sommaren arbetar tackan med naturvård & kostar inte ägaren något,ev lamm får ej gå kvar efter sista sept.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #10 skrivet: 27 dec-12 kl 19:28 »
Vi tar sommartid 5kr/får per dygn, vintertid 7kr/får per dygn.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Sann

• Västergötland
    • Bee Smart, Snickarebo Gård
« Svar #11 skrivet: 31 dec-12 kl 10:12 »
Ops, ser här att jag verkligen ligger i underkant för de två shettisarna som en dam hyr in hos mig. Hon betalar nu 300/ponny inkl, allt foder, in-utsläpp samt mockning, själv dyker hon upp kanske varannan vecka och klappar dem lite i hagen. Från början skulle hon inte betala något utan vi skulle dela på hökostnaden (vi har också en liten shettis), men eftersom hon aldrig var här och skötte om sina hästar ville jag börja ta betalt, 300:- / häst tyckte hon var dyrt, hon menade att vår häst "känade" på att hennes hästar gick här som sällskap. Måste nog lära mig att stå på mig :P
Bondmora med biodling, höns och kaniner :-)
Följ mig på min blogg: http://snickarebo.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 7 användare
mulen, fredrik99, ärt, Staem, pow, Carrla, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser