Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp fråga om näbb....  (läst 1628 gånger)

Myrka

• -
Hjälp fråga om näbb....
« skrivet: 23 dec-12 kl 20:00 »

Hej!

Min höna har fått en sned näbb. Hon äter o lever på som vanligt. Men i med
den är lite sned så har de vuxit sig längre, så som en klo. Kan man klippa bort
den främre delen så som en klo utan att skada hönan eller ha hönan känsel
längst fram i näbben. Den blir allt länge om den få växa vidare. Hon äter som vanligt än.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Hjälp fråga om näbb....
« Svar #1 skrivet: 23 dec-12 kl 20:36 »
Jag hade en tupp med underbett och överdelen av näbben växte okontrollerat för att kompensera, enligt vet. Så jag klippte näbben med hundarnas klotång, akta pulpan annars blöder det. Men jag tyckte den syntes ganska tydligt. Lycka till.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 23 dec-12 kl 23:03 »
det är inte bra att klippa näbbar för då blir det som för hundarna man måste klippa så är det illa så ta yxan

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 24 dec-12 kl 06:43 »
det är inte bra att klippa näbbar för då blir det som för hundarna man måste klippa så är det illa så ta yxan
??? ??? Hundarnas klor måste klippa, om de ska hålla sig så korta att de inte riskerar att bryta en klo när de springer i ojämn terräng.

Ang näbbar så kan det ibland vara ett temporärt problem som gör att näbben växer fel, t ex att de äter för mycket kalk. Om man då försiktigt klipper rätt näbben några gånger kan det hända att den sedan slits rätt av sig själv.

Om näbben fortsätter att behöva klippas bör man inte avla på den individen, men om den äter, dricker och mår bra finns det ju ingen anledning att inte låta den leva, om man är beredd att klippa näbben regelbundet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser