Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så är snart 2013 här, vad ska Du odla då?  (läst 7106 gånger)

fastfrusen

• -
SV: Så är snart 2013 här, vad ska Du odla då?
« Svar #20 skrivet: 15 jan-13 kl 16:42 »
Vi satte ett frö i somras, som förhoppningsvis resulterar i ett Ylle i vår.  :-[
Det gör att det inte blir några stora förändringar och/eller utökningar av vad som odlas i övrigt.

Här var det också "plantering" i somras.  :-[ :D
Så mars-juli (typ) kommer jag bo i ett hus med trädgård, i ett klimat som det går lätt att odla i!!!  Frågan är ju bara vad man vågar ge sig på att odla som helt nybörjare, både som odlare och förälder...

Så tips på lättodlade nybörjarsaker som ger skörd under sommaren, alternativt går bra att torka är väldigt välkommna! Vi ska ju åka tillbaka till svalbard efteråt, men torkade grönsaker väger ju inte så mycket, så då skulle vi kanske kunna skicka oss själva ett paket med årets skörd :)

Jag har i alla fall bestämt att den ena blomlådan på balkongen närmast det som blir köket ska ockuperas av kryddväxter!
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 15 jan-13 kl 18:24 »
Här blir det tomatre, gurka, meloner, chilli och kiwi i växthusen, i bänkarna lök, purjo, rödbetor, vitlök,bönor, pumpor, brysselkål, blomkål grönkål och vitkål, och på friland potatis, svartrötter, majs och hallon. Har jordgubbar och smultron som ska få nya bänkar i år.. Gud vad jag längtar!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #22 skrivet: 16 jan-13 kl 08:51 »
I år ska det odlas potatis, vitlök (redan planterade) och så tänkte jag så bönor för första gången.

Tänker så kronärtskocka och sätta jordärtskockor. I kryddlandet behövs oregano och persilja. Tomater, sallad, morötter, rädisor, squash och pumpa men, sen blir det nog inte så mycket mer. Kanske ifall jag har någon gammal fröpåse liggande.

Jag planterade fyra nya äppelträd i höstas så det blir spännande att se hur de tar sig. Har även beställt ett äppelträd till som ska komma i vår. Tre äppelträd ska grävas upp och flyttas. Hoppas att det kan ske i helgen. Även ett körsbärsträd ska jag prova att flytta. De fyra träden som ska flyttas växer där fårhagen ska utökas. Förhoppningsvis klarar träden sig.  :)

Ok, fröpåsarna genomgångna och en del gammalt och så en sväng till fröaffären igår för att skaffa bönfrön. ::)   Det blev bondbönor som så många här har hyllat, sen blev det blomsterböna och sockerärtor, dill, slätbladig persilja, thailändsk basilika, och en ny sort flikbladig bladkoriander. Roligt! Känns nästan lite farligt beroendeframkallande. :o

De tre äppelträden är nu flyttade. :-)   Ska bara bindas upp vid sina stolpar också. Körsbärsträdet kunde vi inte flytta. För mycket blev förstört så det får bli ett nytt. Så efter surfande på plantskolor så kom jag fram till att vi nog behöver ett päronträd också, och några havtornsbuskar, och kvitten och äkta kastanj och mullbär och nashipäron och... ska nog sluta surfa... ::)

"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Znibban

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 16 jan-13 kl 08:56 »
Ok, fröpåsarna genomgångna och en del gammalt och så en sväng till fröaffären igår för att skaffa bönfrön. ::)   Det blev bondbönor som så många här har hyllat, sen blev det blomsterböna och sockerärtor, dill, slätbladig persilja, thailändsk basilika, och en ny sort flikbladig bladkoriander. Roligt! Känns nästan lite farligt beroendeframkallande. :o

De tre äppelträden är nu flyttade. :-)   Ska bara bindas upp vid sina stolpar också. Körsbärsträdet kunde vi inte flytta. För mycket blev förstört så det får bli ett nytt. Så efter surfande på plantskolor så kom jag fram till att vi nog behöver ett päronträd också, och några havtornsbuskar, och kvitten och äkta kastanj och mullbär och nashipäron och... ska nog sluta surfa... ::)

;D :D Känner igen mig precis  :P :-[   
Lycka till, läääääängtar till våren

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #24 skrivet: 16 jan-13 kl 09:23 »
Tomat, gurka, paprika, luftlök, vitlök, jordgubbar, potatis, brysselkål, många sorters bönor, rovor, morötter, palsternackor och kryddor.
Jag ska även bygga ett växtus.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Hägglund

• Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 16 jan-13 kl 09:34 »
För oss blir det nog potatis framförallt vi brukar sätta ungefär 25 kg sättpotatis. Kanske lite sommarmorötter sallad och annat gott. Resten köper vi på konsum :)
Bor med sambo på landet med FFF och Isbarhöns. Blandrasfår och en Nordsvensk häst.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 16 jan-13 kl 09:40 »
Vilken inspirerande tråd! :D

Jag har provat odla lite lite grann, på balkonger, en sommar i radhus, och så förra sommaren här, som till största delen gick åt pipan. Så jag betraktar mig själv som nybörjare. Men till de saker jag ändå kan säga är beprövat, dvs, som jag provat och fått mersmak på hör:

Squash
tomater
Mangold
Gurka blev det faktiskt några...
Rucculan gick i blom, men lite sådan blir det nog också. Plus diverse andra salladssorter...
Potatis lär det också bli..

Vi provade bönor i somras. Antagligen var det bondbönor. Och trots min skepsis så tog de sig, och det blev ett par middagar med egna bönor. Detta gav helt klart mersmak, så fler bönor! Mer bönor! Nya sorter!
Morötterna blev små och söta. Jag är ingen morotsmänniska, men några morötter lär det nog bli. Åtminstone om mannen i huset får ha nåt att säga till om...

Så till nytänket... Inspiration, experimentlusta...! Vad kan man hitta på? Vad ger god skörd, är lätt att ta vara på, och smakar gott?

Nakenfröpumpa ska det bli!
Kål av diverse slag. Vit, grön, blomkål etc.
Lök! Är lite nyfiken på den där potatislöken...
Vitlök också förståss..
Rotfrukter borde man försöka med, men vilka? Rödbetor... Men vad mer?
Diverse bladgrönt, som jag inte har nån sortkoll på...
Paprika och aubergine finns också i frösamlingen, så ett experiment kan det ju vara värt!

Så finns äppelträd, krikon (tror jag det är, små blå frukter, som plommon fast små..), samt några krusbärsbuskar, och de vildvuxna hallonsnåren som blev överkörda av traktor... Och så rabarbern, min favvo! Planterade ett par vinbärsbuskar förra sommaren, så vi får väl se om de överlevt. Dock verkar vi inte vara världsbäst på frukt, så jag börjar svänga till att fundera på nötter. Det finns visst hasselnötsträd på skolan, som gossen plockade nötter från, och var jättelycklig över det. Så nåt dylikt skulle man kanske försöka fixa hit!

kanka

• Västerbotten
« Svar #27 skrivet: 16 jan-13 kl 12:28 »
Tips till Fru Jansson och andra för den delen.
Majrovor är lätta, snabba och goda.
Svedjerova är också bra, särskilt om jorden är nyfixad och inte så porös.
Jordärtskockor är en annan nyfunnen "hit" här hos oss.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Mickel

• Dalarna
« Svar #28 skrivet: 16 jan-13 kl 19:06 »
Ska satsa lite mer på majsen i år. Fick en del kolvar i växthuset i fjol. Ska testa på friland här i zon 6. Annars blir det bl.a morötter, gurka, olika kålsorter (broccoli, vitkål, grönkål mm), bönor, ärtor, tomater, potatis, äggplanta, squash, melon, sparris, diverse kryddor, spenat, mangold mm. Mycket grönkål blir det som är ett jättebra tillskott till hönsen vintertid. Allt sker med täckodling som fungerar fantastiskt bra.
/Micke

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 3 användare (1 dolda)
Mårten Falk, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser