Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så är snart 2013 här, vad ska Du odla då?  (läst 7108 gånger)

Lilla Zoo

• Västergötland
Så är snart 2013 här, vad ska Du odla då?
« skrivet: 22 dec-12 kl 21:45 »
Jag nu lusläsaer jag frökataloger och njuter, förra året gick det otroligt bra med bönor av olika slag. Så i år blir det många sorters bönor, morötter i olika färger, gör ett nytt försök eftersom morotslandet fick hönsbesök, något som inte blev så bra, tomater o sqash o en herrans massa blommor som vanligt  :)
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

christelle

• Blekinge
SV: Så är snart 2013 här, vad ska Du odla då?
« Svar #1 skrivet: 22 dec-12 kl 22:18 »
Jag nu lusläsaer jag frökataloger och njuter, förra året gick det otroligt bra med bönor av olika slag. Så i år blir det många sorters bönor, morötter i olika färger, gör ett nytt försök eftersom morotslandet fick hönsbesök, något som inte blev så bra, tomater o sqash o en herrans massa blommor som vanligt  :)
I Impectakatalogen som kom i veckan finns en del nyheter men julbestyren hindrar fördjupning. Odlar du någon god matpumpa? Funderar på det men aldrig prövat.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 22 dec-12 kl 22:46 »
Tänkte jag skulle prova på Daikon och försöka odla lite rovor bl.a. Annars är nog mitt största odlingsprojekt att försöka få upp storleken på odlingarna så man kan få en vettig självförsörjningsgrad på åtminstone några grönsaker.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #3 skrivet: 22 dec-12 kl 22:50 »
Ska plantera ett nytt jordgubbsland.... nya hönsgården byggd rakt över det gamla...
Dessutom göra ordning några pallkragar att odla i och se till att de är hönssäkra. Hönrackarna snodde både kinakålen och rädisorna i år :P.
Sen får vi se- är lite sugen på att ta jordfräsen och fräsa över hela ena hästhagen ( ca 25 x 25 meter) och så havre där. ( Men då måste jag fixa så att hönorna inte går där medan det är smått och det kan ju vara jobbigt. Så mycket nät blir ju ganska dyrt även om en vägg sida är stallvägg.
Hästarna är ju inte hemma på hela sommaren utan på bete och om det lyckades med odlingen så borde man ju kunna få en del kärvar med havre
som hönor etc kunde festa på sen under vintern. Tänkte också plantera solrosor- också för att kunna spara blommorna och ge till hönsen om vintern.
Ja tanken är väl att utnyttja mer effektivt så att jag kan spara in på vinterfodret till hönsen. Tex vara mer systematisk att samla in och torka nässlor.
Samla in fläderbär mm som vi har i stor mängd på tomten. Är också lite sugen på att plantera fler äppleträd, skulle vilja ha Ingrid Marie.
« Senast ändrad: 22 dec-12 kl 22:55 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #4 skrivet: 22 dec-12 kl 23:42 »
Jag ska odla mer, det är det enda jag vet säkert.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Lilla Zoo

• Västergötland
Sv: Så är snart 2013 här, vad ska Du odla då?
« Svar #5 skrivet: 24 dec-12 kl 14:46 »
Christelle , jag har inte odlat några matpumpor nån gång. Men det vore kul, misstänker att de behöver gott om plats. Så i väntan på mer odlingsbar plats odlar jag mindre grödor.
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Bujaka80

• Finland
Så är snart 2013 här, vad ska Du odla då?
« Svar #6 skrivet: 25 dec-12 kl 09:58 »
Jag ska odla:
I växthus
Körsbärstomat
Gurka
Physalis
Melon
Chili
+ en björnbärsbuske som jag planterade förra våren och hoppas på frukt i sommar.
På friland
Morot
Brysselkål
Bönor
Ärter
Redisor

En fråga, vad ska jag gödsla björnbärsbusken med och när ska jag göra detta?

melongurka

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 30 dec-12 kl 21:32 »
Alldeles för mycket troligtvis. Men finns glädjen tar man sig tiden. Tanken är att fortsätta utveckla bärodlingen med mer jordgubbar och hallon men också udda växter. Satte bla. Akebia förra året vilka ska ge goda bär. Köpte dessa av Anders Kjellsson Som bedriver nystartad handelsträdgård i Broddetorp utanför Skara. Blir nog till att kontakta honom igen. Sen hoppas jag på att de tre havtornsplantor vi planterade i höstas sätter fart till våren. I övrigt blir det som vanligt med fokus på tomater, bönor och squash plus den fantastiska mangolden.

kanka

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 30 dec-12 kl 22:20 »
Få se nu, blir väl som vanligt antar jag plus nåt nytt, hittade lite bönor i Lindbloms katalog som troligen
går att odla här uppe.

Tomate,r  Gurka, Squash,  Nakenfröpump,a  Nån matpumpa

Mangold,  Kålrabbi,  Rovor bla svedjerova

Morötter, Palsternacka,  Rödbetor, Polkabetor, Gulbetor

Purjolök,  Vitkål,  Blomkål, Sockerärt,  Dill, persilja, stevia

Vitlök,  Jordärtskockor, Potatis, Sallad, gul och röd lök

Hallon, jordgubbar, krusbär och åkerbär finns på tomten

Satte sparrisplantor i fjol.

Libbsticka, oregano, timjan, mynta, gräslök, kinesisk gräslök och nån lök som bildar små knippen i luften finns också.

Har inte tagit fram katalogerna på allvar än så det kan lätt bli mera  :-[
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Trivial

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 31 dec-12 kl 08:36 »
För att summera mitt odlingsår 2012: SKIT.

För att summera mitt odlingsår 2013: Fantastiskt! Så är åtminstone planen.

Tomat, gurka, diverse kryddor, diverse lökar, diverse rotfrukter, lite sallad, diverse kål, diverse vinterlagringsbar pumpa, och så bestämde jag just att jag ska ha solrosor längs ena sidan av landet. 2013 är året jag gör mycket anläggningsarbete och får en grundstruktur i mina land, till slut. Det känns fantastiskt!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 02 jan-13 kl 20:12 »
I år ska det odlas potatis, vitlök (redan planterade) och så tänkte jag så bönor för första gången.
Jag ska också så sparris. Jag hade ett sparrisland men, det låg i vägen och plantorna flyttades men, det blev inte bra så jag börjar från början igen. Lök skippar jag nog, i alla fall röd lök för den blev löjligt liten ifjol så det var knappt lönt.
Tänker så kronärtskocka och sätta jordärtskockor. I kryddlandet behövs oregano och persilja. Tomater, sallad, morötter, rädisor, squash och pumpa men, sen blir det nog inte så mycket mer. Kanske ifall jag har någon gammal fröpåse liggande.

Jag planterade fyra nya äppelträd i höstas så det blir spännande att se hur de tar sig. Har även beställt ett äppelträd till som ska komma i vår. Tre äppelträd ska grävas upp och flyttas. Hoppas att det kan ske i helgen. Även ett körsbärsträd ska jag prova att flytta. De fyra träden som ska flyttas växer där fårhagen ska utökas. Förhoppningsvis klarar träden sig.  :) Sen hoppas jag att vinbärsbuskarna som planterades för två år sedan börjar ge lite mer bär i år. Rabarberplantorna har gödslats rejält så jag hoppas på många rabarber. Jordgubbslandet är helt oregerligt så kanske jag försöker få lite ordning där. Annars tar jag nog bort alltihop. Planterade också en björnbärsplanta i höstas och hoppas att den tar sig.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

tench

• -
    • Solrot
« Svar #11 skrivet: 03 jan-13 kl 12:55 »
Inte riktigt bestämt mig än. Någon nakenfröpumpa, Olga kanske. Någon skojig sallat, lite vitkål, blomkål och massa grönkål förstås. Funderar på att dra ned frilandsodlingen av tomat. Somrarna blir bara sämre och sämre. Kanske dags att börja kika på mindre värmekrävande grönsaker.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #12 skrivet: 03 jan-13 kl 13:18 »
Tänkte sätta hallonsnår i dikesrenen, södersluttning. En krusbärsbuske eller tre. Ett fruktträd eller så. Squash, funderar på att göra något äckligt med modifikation. En gödselhög (brunnen.) som jag lägger ett lager jord över och kanske något som täcker, beroende på hur mycket det regnar. Det är äckligt att odla på gödselhögar men vad det växer! 8)

Hamstern

• jodå en hamster är jag allt, men bara lagom
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 03 jan-13 kl 13:41 »
ett stort tipps till alla BÖN-ODLARE! - impecta säljer en sort av störbönor som heter Cobra. den är suverän! min mamma har haft dem i flera år och jag själv har haft den i två år nu...båda åren var katastrof i frågan om underhåll! första året sådde jag, och inget mer...han inte rensa, inte sätta dit något för dem att kläna på utan de stackars plantorna kämpade tappert i en enda reva liggandes på marken....skit-jord var det med...riktigt kass! å ändå! ändå gav de skörd!
det gågna året uppgraderades jorden och jag han åtminstone sätta dit stående pinnar, men inte något nät eller så...sommaren gick, inte mycket jag han med att skörda :-\...så när sensommaren kom och jag fick möjlighet att skörda ordentligt upptäcker jag att mina kära störbönor klättrat som tokiga uppför störarna och har mängder! jag menar verkligen mängder med bönor....säkert mellan 20-25 cm...nu är det kört...där var den bönskörden tänkte jag...de var tjocka som mitt lillfinger och flera av dem hade spruckit och bönerna i hade börjat bli blå...å ändå var de otroligt mjälla!

Helt underbart! bättre kan det inte bli! mera störböner till folket!

själv hoppas jag hinna utöka trädgådslandet (och sådden är på planeringsstadiet)- och för er då som tänker: om du nu inte han med dina störbönor förra året?!?!, så kan jag säga att jag planderar att jobba några färre dagar i sommar...min och sambons verksamhet är nämligen bara öppen på sommarhalvåret, men jag tänker att om jag bara kan få några  fler dagar ledigt mitt under sommaren hinner jag nog rensa undan en del...

Purpurmylia

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 04 jan-13 kl 14:02 »
I växthuset: tomater, gurka, chili, störbönor och physalis

På friland: spritärtor och sockerärtor, morot, potatis, rödbetor, polkabetor, palsternacka, kålrot, grönkål, rödkål och vitkål, mangold, spenat, några olika salladssorter, koriander, persilja, gul lök, vitlök, purjolök, sommar- och vintersquash

Sen hoppas jag på skörd från vinbärs- och krusbärsbuskar, jordgubbsplantor, häggmispeln, äpplen, körsbär, sibiriskt björnbär.

Hoppas på en avsevärt varmare juni än förra året!
Biolog som bor på liten skogsgård i norr med familj, katter, gammelsvenska dvärghöns, lappgetter, gotlandsruss, kallblodstravare och gotlandskaniner.

greenroomer

• Växthusodling / nyttoväxter
    • -
    • Byggande av växthus, från tanke till handling
« Svar #15 skrivet: 04 jan-13 kl 23:43 »
Jag skall odla såpass lite i mitt växthus att jag även får plats för en bekväm soffa.  :)

I sommar, har jag bestämt, skall jag njuta av -ja, sommaren. Jag ska sitta /ligga i min soffa i växthuset, blogga / surfa, njuta av ljumma sommarkvällar, höra på sommarregnet som strilar sakta på växthustaket, krama min fru, smutta på ett gott vin och LEVA!

Men, antagligen så fyller jag växthuset, än en gång, med alldeles för mycket tomatplantor, stressar med bevattningen hela sommaren, oroar mig för skadeinsekter och kalla nätter. Soffan är kvar i källaren och frun blir utan kram... :-[

Men tillbaka till frågan: jag skall odla tomater, kanske Olivade -det är tomater i min smak.

Bättre att ha det ungefär rätt än exakt fel
Besök gärna min lilla växthusblogg: www.greenroomer.blogspot.com

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #16 skrivet: 05 jan-13 kl 04:29 »
Åh, så roligt. Första året som jag kan frossa i fröbeställning. Sen om jag har plats för allt är en senare fråga. De flesta är helt nya bekantskaper. Dessa ska jag försöka odla:

* Zuccihini 'Dark Frog'
* Zuccihini 'Gold Rush'
* Paprika 'Ferenc Tender'
* Chili 'Espeletto'
* Chili 'Sarit Gat'
* Körsbärstomat 'Chilega'
* Vinbärstomat
* Igelkottsgurka
* Bärmålla 'Strawberry Sticks'
* Okra 'Clemson Spineless'
* Spritböna 'Borlotto Lingua di Fuoco Nano'
* Störböna 'Blauhilde'
* Vaxböna 'Dragon Langerie' (Draktunga - vilket härligt namn!)
* Störbrytböna 'Cobra'
* Säkert ett antal oplanerade också

Sedan blir det förhoppningsvis flera nya sorters bärbuskar och ev några fruktträd.

Jag vill ha vår nu med en gång.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Jogar

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 15 jan-13 kl 14:20 »
Här blir det:

Potatis, fast bara för sommaren, bor granne med en potatisbonde och köper av honom under resten av året. Vitlök, gul lök, rödlök, purjolök.
Morötter, bondbönor, spritärter, jordärtkocka, rabarber.
Olika plocksallad, busktomater.
Jordgubbar, smultron och så hallon i massor i det alltmer vildvuxna hallonsnåret...
Svarta vinbär, fläder och plommon finns här också i mängder.
Ja, och så alla kryddor då. Mest timjan, dragon och oregano. Och rosmarin. Och...så vidare.

Funderar på att skaffa björnbär och krusbär. Ev. nytt äppelträd om inte det gamla svarar positivt på all omsorg det får.

hallonblå

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 15 jan-13 kl 15:35 »
o jag sitter här och tänker grönskaer o gud vad det kliar i fingrarna men det ska bli
tomat¨
gurka
blomkål
broccoli
majs
sallad lite olika
bönor
potatis
morötter
senat
palsternacka
kål
squash
örter av olika slag
vitlök
rabarber
vindruvor
bärbuskar om någon överlevt vinters snöskottning då bonden körde rakt över mina ny planerade planter

sen ska jag gräva upp en ny rabatt  där medicinal växter på ena sidan sen gång i mitten sen ska det stå färg växter har en del sorter hemma men det bli att köpa fler

fläder finns på husknuten samt blåbär, vilda hallon och rönnbär vilda äpple från skogen samt att vårt gamla träd ger några få äpple fortfarande

nå ja har säkert glömt något =D men vill ha vår NU!!!!!!!!

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 jan-13 kl 16:07 »
Vi satte ett frö i somras, som förhoppningsvis resulterar i ett Ylle i vår.  :-[
Det gör att det inte blir några stora förändringar och/eller utökningar av vad som odlas i övrigt.
Potatis, morötter, rödbetor, sockerärtor, en och annan kryddväxt, tomat och chili. Kanske lite krasse och/eller malvor bara för att jag blir glad av att se dem.
Sallad av olika slag, gurka, squash för blommornas skull  :-[ eeeeventuellt blomkål, och jordgubbar och trädgårdssmultron.

Inget som vi inte redan har frön liggandes till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser