Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu har det hänt.......  (läst 26516 gånger)

flindra

• -
SV: Nu har det hänt.......
« Svar #140 skrivet: 24 jan-13 kl 10:11 »
Vildsvin är ju jättegott! Svärfar jagar vildsvin och vi får ofta kött. Kan knappt äta vanlig gris längre...

Brukar lägga köttet i en ungsglasform, på med två-tre centimeter vatten och massvis med örtkryddor och smör. Sen in i ugnen på 200 grader i minst 1½ timme. Enkelt och gott!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 24 jan-13 kl 10:26 »
Elitism. Ja, kanske det. Kanske tycker jag att det är absurt att förvänta sig att en svinstek ska vara lika mjäll som en filé bara av sig själv. Allt kött kräver rätt hantering. Slakt och styckning är ett hantverk. Matlagning är även det ett hantverk, om än på utdöende.

Jag tror att det är med svinen som med de egenslaktade tupparna och kaninerna. Är man ovan är det inte gott.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #142 skrivet: 24 jan-13 kl 10:30 »
Mina föräldrar äter inte rådjur. De tycker inte om smaken. Men om jag lagar rådjur och säger att det är älg så äter de med god aptit. De äter inte heller lamm. Men om jag säger att det är nöt är det gott. Bestämmer man sig för att ngt år dåligt kommer man aldrig lyckas med det. Det är som med småungar. Är maten "äcklig" så är den, oavsett vad som ligger på tallriken.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #143 skrivet: 24 jan-13 kl 11:11 »
Citera
Kanske tycker jag att det är absurt att förvänta sig att en svinstek ska vara lika mjäll som en filé bara av sig själv. Allt kött kräver rätt hantering. Slakt och styckning är ett hantverk. Matlagning är även det ett hantverk, om än på utdöende.
Och ändå har man lyckats lura i hela svenska folket att en "fläskytterfille" (Vanlig torr kotlettrad utan ben och fett skuren på längden) har något med fille´n att göra?  :o
Nej, det är väl som Maria säger att mat lagar dom på TV, sen beställer Svensson en pizza............ Annat ordning är det med invandrarna. Vi ser dem över axeln för att kvinnorna "BARA" är hemma och rör i grytorna, De kan iaf laga mat!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Smajsan

• -
« Svar #144 skrivet: 24 jan-13 kl 12:51 »
Och ändå har man lyckats lura i hela svenska folket att en "fläskytterfille" (Vanlig torr kotlettrad utan ben och fett skuren på längden) har något med fille´n att göra?  :o
Nej, det är väl som Maria säger att mat lagar dom på TV, sen beställer Svensson en pizza............ Annat ordning är det med invandrarna. Vi ser dem över axeln för att kvinnorna "BARA" är hemma och rör i grytorna, De kan iaf laga mat!

Jag håller med om det med filén. Till matlagningen, min son på 18 år håller med dig,han märker bland sina kompisar att dom liksom inte äter "riktig mat" mer än kanske på helgerna.Jag har inte så mycket att gämnföra med men jag tror,att de flesta kan laga mat men inte orkar.För att nu måste alla familjer ha minst 2 bilar,Iphones,datorer,och det senaste i klädväg. Min brors dotter har tex. 26 par jeans,ny bil och allt serverat och hon är 20 år. Så orken att laga mat när man kommer hem från heltids jobb med övertid för att man ska ha råd med allt som alla i familjen  måste ha.Då kan jag tänka mig att energin är slut.

Men det som är konstigt tycker jag, är att de ser så snett på mig och de andra som tar bussen till jobbet,gör allt för att jobba så lite som det någonsin går utan att behöva snåla för mycket.Att prioritera att umgås med varandra dagligen och inte bara när det är födelsedagar eller högtider,och att odla och köra med bilen så lite som det bara går.Att vi köper second hand och mitt i all denna "missär" som vi lever i hinner laga mat till familjen och träffa dom varje dag.

Oj var kom allt det här ifrån  ??? Jag måste ha haft det lagrat långt inne. Men jag fattar inte hur det ska hålla med all denna över konsumtion.Och jag är säkert helt OT så ta bort inlägget om jag är i fel tråd och helt OT.

Som jag nu ser att jag är när jag skrollar bakåt i tråden,läs inlägget och låtsas att det ligger i en annan tråd  :P sorry
« Senast ändrad: 24 jan-13 kl 12:57 av Smajsan »
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #145 skrivet: 24 jan-13 kl 16:52 »
Det kanske inte är så OT i alla fall! Ett problem med vildsvinen är just att folk nu för tiden inte kan laga mat. Har man inte sett vildsvinskarre´n tillagas i TV så går den nog inte att äta. Snart kan ingen "civilicerad männscha" steka några skivor rimmat sidfläsk utan att läsa innantill. YNKEDOM! Jag har själv en sonson som aldrig får kött med ben i! (Stackars barn)

Så ett problem är alltså att grisarna är halvtama och aggressiva, ett annat är avskjutningen, ett tredje är konsumtionen. Speciellt nu när frysarna är fulla av det goda och slakterierna inte kan ta emot mer.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #146 skrivet: 25 jan-13 kl 09:31 »
Det är ju knappt att viltuppköparna tar emot vildsvin.
Ingen köper.

Men jag har aldrig sett vildsvin på Ica. Det är underligt alltihop.

Fläskpriset i butik är ju så lågt att man inte kan konkurrera med vildsvin ens. Det är väldigt konstigt eftersom det inte finns kostnader för uppfödningen. Ekvationen går inte ihop. Man undrar hur mycket en grisuppfödare får, när inte ens gratis "råvara" är billigt nog.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #147 skrivet: 25 jan-13 kl 12:00 »
Jag fick en idé! Alla som har vildsvinskött i frysarna och som inte ids äta upp det för att det är så otäckt kan skicka ett pm till mig, så kommer jag och hämtar det. Helt gratis! Jag kan till och med tänka mig betala en femma kilot!

Existens!

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 25 jan-13 kl 14:40 »

p. Man undrar hur mycket en grisuppfödare får, när inte ens gratis "råvara" är billigt nog.

/M

En grisuppfödare tjänar 100-150 kr på en gris.

Det är ungefär en normal timlön för en arbetare.. Med andra ord får vildsvinet ta max en timme att åka ut till, skjuta och ta om hand, därefter är det dyrare än en vanlig gris.. :)

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #149 skrivet: 25 jan-13 kl 14:55 »
rubbat
Ät kött - må bra - lev länge.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #150 skrivet: 25 jan-13 kl 15:19 »
En grisuppfödare tjänar 100-150 kr på en gris.

Det är ungefär en normal timlön för en arbetare.. Med andra ord får vildsvinet ta max en timme att åka ut till, skjuta och ta om hand, därefter är det dyrare än en vanlig gris.. :)

Är det alltså nettovinsten sedan alla omkostnader har dragits av? Är eventuella jordbruksstöd inräknade i den vinsten eller inte?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #151 skrivet: 25 jan-13 kl 18:25 »
Det är ju knappt att viltuppköparna tar emot vildsvin.
Ingen köper.

Men jag har aldrig sett vildsvin på Ica. Det är underligt alltihop.

Fläskpriset i butik är ju så lågt att man inte kan konkurrera med vildsvin ens. Det är väldigt konstigt eftersom det inte finns kostnader för uppfödningen. Ekvationen går inte ihop. Man undrar hur mycket en grisuppfödare får, när inte ens gratis "råvara" är billigt nog.
/M

Det är ju en av frågorna jag vill ha belyst med tråden http://www.alternativ.nu/index.php?action=post;quote=1410102;topic=146545.100 Hur vi kan acceptera att det tjänas orättfärdiga pengar på det som är nödvändigt för oss. Varför den förste och den siste i kedjan hela tiden blir lurad av profitörer.

Min uppfattning är att jägarna ska inte ha extra betalt för griskött. Några av dem har släppt ut gris i skogarna, andra har stödutfodrat dom för att få ett söndagsnöje till. Nu har de släppt upp stammen för stor, de gör så stora skador så jägarkåren fått hela samhället på sig. Då duger det inte att gnöla om att de är svårjagade, för det är bevisat att de bara är svårjagade för en del.
Det duger inte att begära betalt, det är bara att städa efter sig. Precis som med vargen och som det var med rådjuren för några år sen, när ingen skjuter på dom så räds de inte människor längre.

Som konsument kan man hjälpa till, genom att äta vildsvin. Men när ingen jävel ens kan vända lite vanligt sidfläsk i en stekpanna utan ska ha pizza och sushi hemlevererat........ >:D Jag har förhört min ICA-handlare om varför (i hälvitte) han inte har vildsvin i butiken: -Det är ingen som vill ha, jag tror inte folk vet vad de ska göra med det.  :o

Citera
Jag fick en idé! Alla som har vildsvinskött i frysarna och som inte ids äta upp det för att det är så otäckt kan skicka ett pm till mig, så kommer jag och hämtar det. Helt gratis! Jag kan till och med tänka mig betala en femma kilot!

Vanlig halv gris kan vi köpa på slakteri för 37. Vi vill hellre ha vildsvin när vi får plats i frysen. Förresten, någon i Centrala Småland som har en stor frösabox till salu? Ev. byte mot golvmattan vi annonserade ut igår!

Broberg

• Gäst
« Svar #152 skrivet: 25 jan-13 kl 18:33 »
Men du TiB, du kan inte skylla bara på jägare eller bara på markägare. Snikna, glällarslen finns i båda stånden.

Kan förresten tipsa om att äldste sonen nu håller på med licensen. Sen när det är klart kan han ställa upp på jakt utan ersättning, förutom bytet, på rimligt avstånd härifrån.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #153 skrivet: 25 jan-13 kl 18:34 »
Samma här. Äter helst inte tamgris om jag slipper. Gör man sen lite korv och röker en å annan skinka, ja då går vildgrisarna fort åt!

Existens!

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 25 jan-13 kl 18:36 »
Är det alltså nettovinsten sedan alla omkostnader har dragits av? Är eventuella jordbruksstöd inräknade i den vinsten eller inte?

Ja, det är nettot, och grisar har inga direkta stöd.

Broberg

• Gäst
« Svar #155 skrivet: 25 jan-13 kl 18:42 »
Ja, det är nettot, och grisar har inga direkta stöd.

Tror trikinprovet kostar något sånt. 140 var det kanske?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #156 skrivet: 25 jan-13 kl 18:49 »
Men du TiB, du kan inte skylla bara på jägare eller bara på markägare. Snikna, glällarslen finns i båda stånden.

Kan förresten tipsa om att äldste sonen nu håller på med licensen. Sen när det är klart kan han ställa upp på jakt utan ersättning, förutom bytet, på rimligt avstånd härifrån.

Alldeles rätt! Det borde väl stå Jakträttsinnehavarna  ::) *Ber om ursäkt & rullar mej i stoftet* :-[ och påminner samtidigt om 4:e paragrafen i jaktlagen. >:D

Tror det är så de större jordbrukarna gör här; Jägarna får inget för att de jagar men de får bytet.
Ska komma ihåg detdär om jägarexamen, och erbjuda de som har skogen här omkring grissanering av Loptsson. När är han klar? Vi kan ordna nattkvarter om det behövs.

Broberg

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 25 jan-13 kl 19:02 »

Ska komma ihåg detdär om jägarexamen, och erbjuda de som har skogen här omkring grissanering av Loptsson. När är han klar? Vi kan ordna nattkvarter om det behövs.

För långt iväg, för han måste ha med sin "jaktbarnvakt" i 4 år till.

Och det tar ett år innan han får jag med vakten med tydligen.
« Senast ändrad: 25 jan-13 kl 19:12 av Lopt »

Broberg

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 02 feb-13 kl 12:17 »
Det kanske inte är så OT i alla fall! Ett problem med vildsvinen är just att folk nu för tiden inte kan laga mat. Har man inte sett vildsvinskarre´n tillagas i TV så går den nog inte att äta. Snart kan ingen "civilicerad männscha" steka några skivor rimmat sidfläsk utan att läsa innantill. YNKEDOM! Jag har själv en sonson som aldrig får kött med ben i! (Stackars barn)

Höhöhö..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/karinmagnusson/article16158047.ab?fb_action_ids=10200322443162062&fb_action_types=og.recommends&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #159 skrivet: 18 feb-13 kl 11:14 »
Är inte dehär grisarna ovanligt traktorintresserade? Kanske de förväntar sig ett lass mat?  (:)
I mina ögon ser de inte så VANSINNIGT svårjagade ut heller men ingen har väl skjutit på dom än, kan tänkas.

<iframe src="http://www.facebook.com/video/embed?video_id=538595656174345" width="640" height="480" frameborder="0"></iframe>

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser