Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hosta!  (läst 5809 gånger)

vallhunden

• Västergötland
Hosta!
« skrivet: 21 dec-12 kl 18:15 »
Förra året (vinterhalvåret) hade jag en tacka som gick och hostade. När jag hade en veterinär på gården så frågade om jag skulle ge henne penicillin för detta. Svaret jag fick var att om hon har hostat så länge och inte dött, så var det säkert inte lunginflammation i allafall ;) Penicillin skulle då inte hjälpa.
Jag slaktade ut tackan i höstas, eftersom jag inte orkade höra henne hosta mera... :-[

Nu har jag en ny tacka som går och hostar. Dvs hon hänger med flocken, men när hon springer så hostar hon lite...

Har nu pratat med veterinären igen om huruvida penicillin är tillämpligt. Vi kom fram till att jag först skulle avmaska henne med Ivomec, eftersom det kan vara lungmask. Om det inte hjälper (och om hon har feber) så ska jag köra en kur penicillin.

Jag vill inte höra hosta när jag går ut till djuren - jag vill höra förnöjda tackor som idisslar!!

Hur vanligt är det med hosta egentligen??!

Jag hade en fårhälsoveterinär här hemma en gång som pratade om "Pälsfårs-hosta". Dvs Gotlandsfår som hostar vid ansträngning. Det skulle bero på en mycoplasma-infektion och vara jättevanligt bland Gotlandsfår.... Det skulle då vara ett kroniskt tillstånd hos djuret.

Jag tävlar inom vallning och tävlar ofta på Gotlandsbesättningar och har aldrig lagt märke till att de ska hosta mer än andra djur ??? ???

Vad är er erfarenhet av hosta???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: Hosta!
« Svar #1 skrivet: 21 dec-12 kl 18:26 »
Jag har också hört talas om "pälsfårshosta". Jag har inte hört några får hosta vid vallhundstävlingar men jag har hört det flera gånger i fårhus med gotlandsfår så jag tror att det stämmer som veten sade.
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 dec-12 kl 18:38 »
Hade en bagge för 5-6 år sedan som hade sporadisk hosta. Han var också lite "snorig". Dvs det rann lite ur näsborrarna på honom. Jag hade då en distriktare ut för att ta MV-prov på fåren. Jag frågade henne om baggen och hans hosta/snor. Om det kunde vara mycoplasma ??? ??? Hon såg ut som ett levande frågetecken :o :o Fast hon var ingen bra veterinär, å andra sidan.  :o :-[ (Hon var rädd för fåren, bl a)
Hon hade ingen aaaning, sa hon. (Jag hade funderingar på om man skulle ta en odling på honom, nämnligen) Så där kom vi inte vidare...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 21 dec-12 kl 19:11 »
De kan ju få lunginflammation.
Åsenfår, hundar och katter

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 21 dec-12 kl 22:46 »
Jag har också en bagge som hostar lite. Det är inte mycket hosta, det är mer att man hör att han har slem i luftvägarna och så hostar han till ibland. Jag köpte honom tillsammans med mina andra får för två månader sedan, och han är varken bättre eller sämre. Pigg är han, springer omkring och jagar tackorna. Frågan är om man bör vara orolig? Han var nyligen avmaskad enligt säljaren.
« Senast ändrad: 22 dec-12 kl 14:32 av Ylven »
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 dec-12 kl 20:25 »
Har tagit tempen på tackorna, ingen temp!
Avmaskade med Ivomec, i förrgår. (eftersom Ivomec inte påverkar tackorna under dräktigheten och tar lungmask)
Ingen hosta ikväll!!!

zeina66

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 31 dec-12 kl 09:30 »
Har tagit tempen på tackorna, ingen temp!
Avmaskade med Ivomec, i förrgår. (eftersom Ivomec inte påverkar tackorna under dräktigheten och tar lungmask)
Ingen hosta ikväll!!!

Jag har ock en tacka som hostar - hon blir 10 i maj men är väldigt fräsch för övrigt. Fick hem henne i somras...efter flera års tjat om att få köpa henne :-\ Ska ordna Ivomec efter helgen och prova,nu håller vi tummarna för att din tacka inte hostar igen :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 04 jan-13 kl 18:31 »
Dom hostar igen :'(
Ringde Fårhälsovården och pratade med en mycket "gammal" och erfaren fårveterinär idag.
Jag refererar hans samtal som jag förstod det, alltså jag kan ha missuppfattat någonting!!!

Han sa att vi bara har problem med Lilla Lungmasken i Sverige. (Det finns bara något enstaka fall dokumenterat från Gotland av Stora Lungmasken, annars är den mer vanlig i Sydeuropa)Lilla Lungmasken diagnosticerar man via obduktion. Om jag slaktar något djur, så kan jag be en veterinär titta på lungorna för att få veta hur det står till...

Ett annat alternativ är Mycoplasma. Detta ansåg han vara vanligt i Gotlandsfårsbesättningar.
Behandlingen är komplicerad, han ansåg inte att det var så alarmerande och inte någon idé att utreda detta.
Han ansåg att jag skulle låta dom hosta "färdigt" (mitt ordval!) Så länge inget djur verkade medtaget och dom åt som dom skulle, så skulle detta gå över efter någon månad.
Jag litar helt på honom, han är känd för att vara duktig, så jag får väl ge mig...

Inget djur är medtaget, alla ser ut att vara i gott skick, äter som de ska.
Har pratat med min besättningsveterinär som säger att Mycoplasma kan dyka upp som en sekundärinfektion när djuret är lite medtaget.

Fan också, jag tycker inte om att höra skrällhosta när jag går ut till fåren.... Men jag får väl ge mig.
Skojade med min veterinär och frågade om jag kunde få skriftligt på detta, eftersom vägen är precis bakom väggen på fårhuset ::) Vill inte bli anmäld... Hon sa att det är nog ingen annan än du som hör hostan. :-[ :-[
« Senast ändrad: 04 jan-13 kl 18:35 av vallhunden »

zeina66

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 05 jan-13 kl 21:34 »
Lilla Lungmasken diagnosticerar man via obduktion. Om jag slaktar något djur, så kan jag be en veterinär titta på lungorna för att få veta hur det står till...

Han ansåg att jag skulle låta dom hosta "färdigt" (mitt ordval!) Så länge inget djur verkade medtaget och dom åt som dom skulle, så skulle detta gå över efter någon månad.
Jag litar helt på honom, han är känd för att vara duktig, så jag får väl ge mig...

Inget djur är medtaget, alla ser ut att vara i gott skick, äter som de ska.
Har pratat med min besättningsveterinär som säger att Mycoplasma kan dyka upp som en sekundärinfektion när djuret är lite medtaget.

Hej,jag brukar kontrollera lungorna själv vid slakt efter att jag det fick rådet av min veterinär... (letar även efter leverflundran i gallgångarna på levern) För säkerhets skull :)

När jag ringde henne för att få recept fick jag ungefär samma råd som du...så min tacka får också hosta "färdigt"...
Märkligt att två veterinärer säger samma sak - måste ligga nån sanning i det då ;)

Emmalita

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 10 jan-13 kl 21:42 »
Vi har Gotlandsfår, en liten besättning på fyra tackor och en bagge. De har haft enstaka perioder av hosta, inte alla, men två av tackorna, mor och dotter för övrigt. Men de har verkat må prima på alla andra sätt. Och sen har det gått över efter ett par tre fyra veckor. Så jag har inte gjort annat än tittat till dem lite extra. Och våndats lite...

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 02 feb-13 kl 11:17 »
Vi har en tacka som hostar sporadiskt på höst och ibland under vinter. I övrigt pigg och fin tjej. Tänkt att det kan ha med drag att göra då det är mest när hon vistas i ladan denna årstiden. Så vi ser till att det inte blir för dragigt och att det finns bra halm att ligga på. De dricker också ljummet/varmt vatten två gg/dag när vi byter (därimellan är det ju inte lika varmt ;) ) Vi har även en hund som blir snuvig av väderomslag, vilket enligt alla böcker, veterinärer m m inte finns (en hund kan inte bli lite förkyld) Alla är ju individer även de andra djuren. Jag tänker också lite på detta med foderkänslighet. Har du bra och fin hö/halm? Men om det går lite i perioder och fåret i övrigt inte verkar må dåligt utan puffar, skuttar och är allmänt pigg så ska det väl inte vara någon fara. Men som sagt, dragfri och go lega samt lite varmare vatten denna årstid hade jag nog prövat. Hoppas det kan vara till hjälp. Mvh Vendela
Grangården

hustran

« Svar #11 skrivet: 02 feb-13 kl 18:39 »
jag lät slakta en bagge (bagglamm ) i förrgår. Han mådde till synes bra men var mager och hade tovig ful ull. på slaktnotan visade sig att han hade lunginflammation!Ingen hosta eller ngr. symptom alls. Man blir lite ledsen över att inte uppmärksammat det. Såg lika ful o eländig ut vid köpet,men har mått bra!!!

JBF

• Småland
« Svar #12 skrivet: 02 feb-13 kl 20:00 »
Hur har det gått Vallhunden? Jag har en tacka som varit lite sliten ett tag. Men hon har alltid varit lite egen och gärna hängt med mig istället för att vara med flocken, på betet till exempel. Allmäntillståndet är som det ska, hon äter men har inte lika brått till ensilaget som de andra djuren har (utfodrar två gånger per dag med ensilage i "fri tillgång"-det tar aldrig slut alltså, men de blir ju lika ivriga för nytt ensilage varje gång ändå) Sedan några dagar hostar hon torr skrällhosta. Ska jag prova ge henne en dos Noromectin om det hjälper? Tänkte också på lungmask som ju ger hosta. Inga andra djur hostar dock. Blir inte klok på det...

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

zeina66

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 02 feb-13 kl 22:17 »
Han mådde till synes bra men var mager och hade tovig ful ull. på slaktnotan visade sig att han hade lunginflammation!Ingen hosta eller ngr. symptom alls.

Kan man "se" på lungorna att ett djur har lunginflammation ? Nån som vet?  ???

vallhunden

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 24 okt-13 kl 13:47 »
Tänkte att jag skulle återkoppla till denna tråden igen. (Det är ju så vi lär oss, mera)
Tackorna hostade sig igenom vintern. Det gick runt bland dom.
Och tro på fan :o visst ringde min granne och sa till mig att mina djur hostade >:D
Jag berättade om de veterinärkontakter jag hade tagit.

Under sommaren, så märkte jag att några av lammen hostade. Det var 3-4 st som jag hade koll på hela tiden. Någonstans i mitten på juni, hittade jag ett bagglamm som var jättesjukt!! :o Rosslande, hade feber och häste verkligen. Jag satte in tackan med hennes två lamm i en box inomhus. Det var bara det ena lammet som var sjukt.
Sprang in ioch hämtade penicillin, gav en stor dos. Framåt kvällen, började jag få dåligt samvete, för att jag inte hade avlivat honom. Ringde en veterinär jag känner och frågade om jag kunde göra något mer?! ??? Ge Metacam, sa hon. Som tur var hade jag det hemma i injektionsform!! ;D ;D

Han fick Metacam också och jag gick och la mig - trodde att lammet skulle var dött dagen efteråt... Dåååligt samvete för att jag inte avlivade...
Nästa morgon så var lammet betydligt bättre 8) Häste inte längre och tempen började vika. Han fick fortsatt behandling med penicillin i en vecka och Metacam i 3-4 dagar. Sen var han frisk! Han blev ett jättegrannt bagglamm, med jättefin päls (så han blir ett fint skinn i vinter ;D ;D)

Jag har hört hostan gå runt bland lammen efter avskiljningen. Det är alltid olika objekt som hostar i en veckas tid ungefär. Nu hostar bara slaktlammen, tack gode gud!! Livlammen som går med tackorna hostar inte. Så till vintern är det nog sluthostat här hemma... Inget mer lamm har varit akut dåligt, utan det har gått över.

ewe

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 01 nov-13 kl 14:13 »
Va har du för MV-status??
Första tecken på Maedi visna är väl hosta på grund av infektion i lungorna och äldre djur blir magra!?

ewe

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 01 nov-13 kl 14:28 »
Hoppas inte hostan kommer tillbaka, vallhunden! Läste inte hela ditt inlägg innan jag skrev.
Och hoppas att ingen får maedi-visna!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 01 nov-13 kl 17:07 »
Jag har haft M3 i 10-15 år... Så MV är det absolut inte!!!

zeina66

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 03 nov-13 kl 04:57 »
vallhunden; kan de ha lungmask ?
Vanligt bland nötkreatur och visar sig i aug-sept. Har du möjligtvis provat avmaska mot det ?
En av mina kvigor började hosta i aug och hon blev avmaskad av veterinär som sa att det även "går" lungmask hos får.
Mina nötter sambetar inte och så fåren har inte hostat, tack o lov...

vallhunden

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 03 nov-13 kl 10:04 »
Japp, avmaskning mot lungmask vad det första jag prövade... Hjälpte inte. Veterinären sa att lungmask bäst fastställs via obduktion, eller i samband med slakt... Träckprov är inte tillförlitligt ang lungmask.
Men jag avmaskade och det hjälpte inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 2 användare
Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser