Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bjurholmshöna En lantras i norrland  (läst 40314 gånger)

Ronny

• Skåne
SV: Bjurholmshöna En lantras i norrland
« Svar #80 skrivet: 10 jan-13 kl 02:40 »
jo men en blandras från början innan gården då det är en himla massa färger mm.det finns ju många raser som är så men, är tex alla tuppar lika förutom färgen??

De första höns som, kom till Skandinavien runt år 0 var av olika färger! De hade varit domesticerade i minst 3000 år redan då. Det finns färgbilder från Bysantiska riket 1000 år innan de kom till vår del av världen som visar färgvariation. Vi kan se färgvariationen på svenska kyrkomålningar från 13-1500 talet! En definitivt dubbelblå tupp från Ask´s kyrka är riktigt häftig! Att alla djur som tillhör en "ras" skall ha samma färg är ett 1800-tals påfund.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

tinna.m

• Skåne
« Svar #81 skrivet: 10 jan-13 kl 03:07 »
OT, dock undrar jag, hur ser "dubbelblå tupp" ut? Kan ju inte komma in i kyrkan mitt i natten ju..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Hägglund

• Norrbotten
« Svar #82 skrivet: 10 jan-13 kl 07:08 »
Fantastisk färgvariation! Även jag undrar hur en dubbelblå tupp ser ut? Finns det Bjurholmshöns med den färgen?
Bor med sambo på landet med FFF och Isbarhöns. Blandrasfår och en Nordsvensk häst.

Hägglund

• Norrbotten
« Svar #83 skrivet: 10 jan-13 kl 07:10 »
De första höns som, kom till Skandinavien runt år 0 var av olika färger! De hade varit domesticerade i minst 3000 år redan då. Det finns färgbilder från Bysantiska riket 1000 år innan de kom till vår del av världen som visar färgvariation. Vi kan se färgvariationen på svenska kyrkomålningar från 13-1500 talet! En definitivt dubbelblå tupp från Ask´s kyrka är riktigt häftig! Att alla djur som tillhör en "ras" skall ha samma färg är ett 1800-tals påfund.

Aha så det är därför så många av dagens raser är färgrena!? Blir det ju än mer intressant när en sån här grupp höns hittas med bibehållen färgvariation!
Bor med sambo på landet med FFF och Isbarhöns. Blandrasfår och en Nordsvensk häst.

Hägglund

• Norrbotten
« Svar #84 skrivet: 10 jan-13 kl 07:12 »
Citerar Jonas från en annan tråd: I founderbesättningen med Bjurholmshönsen så la i princip varje höna sin ägg på ett speciellt ställe i ladugården. Alla hade sitt krypin och tanten visste exakt var äggen var från vilken höna. Sen om det är naturligt eller inte har jag ingen aning om.

Det är ju extremt intressant tycker jag! Finns det likheter bland andra lantrashöns?

Aline

• Västerbotten
« Svar #85 skrivet: 10 jan-13 kl 09:47 »
Jag upplever exakt samma känsla, när jag står på gödselhögen bland mina åsbohöns en solig förmiddag. En tredje dimension liksom!

;D Undrar om hönsen upplever detsamma. Deras förfäder stod nog också där på dynghögen med en bonde för 200 år sedan!  ;D

Citerar Jonas från en annan tråd: I founderbesättningen med Bjurholmshönsen så la i princip varje höna sin ägg på ett speciellt ställe i ladugården. Alla hade sitt krypin och tanten visste exakt var äggen var från vilken höna. Sen om det är naturligt eller inte har jag ingen aning om.

Det torde vara en anpassning till det fria liv de levde hos tanten. Är väl inte så många som har dem helt fritt i en stor ladugård.
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #86 skrivet: 12 jan-13 kl 06:48 »
Det torde vara en anpassning till det fria liv de levde hos tanten. Är väl inte så många som har dem helt fritt i en stor ladugård.

Jo det tror jag också att det är. De har ju alltid gått helt fritt i laggårn, plus att de fått gå ut och in därifrån som de vill. aldrig någon stängd dörr som gör att de värper i hönshuset på morgonen som de flesta andra av oss har. Hon har istället tagit sin lilla korg och gått en promenad inne i laggårn och samlat ägg där hon vet att de brukar lägga. Vissa har haft sina platser utomhus också. Det roliga är att många döttrar brukar lägga sina ägg på samma ställe som mödrarna. Så hon har ganska bra koll på släktskap på det sättet.

Fantastisk färgvariation! Även jag undrar hur en dubbelblå tupp ser ut? Finns det Bjurholmshöns med den färgen?

Dubbelblå är om hönan har två blekgener i sig som bleker svart. En gen ger en blå/grå höna medans två blekgener ger ett nästan vitt/ljusgråspräckligt intryck.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #87 skrivet: 12 jan-13 kl 08:49 »
Så dubbelblå är samma sak som spättad, eller splash på engelska?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #88 skrivet: 12 jan-13 kl 10:21 »
Så dubbelblå är samma sak som spättad, eller splash på engelska?
Ja. Anlaget som man syftar på heter andalusierblått och betecknas Bl när man pratar gener. Det är ett anlag med ska doseffekt dvs. det är dominant men ger större effekt i dubbel uppsättning (= bleker det svarta hårdare)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

• Skåne
« Svar #89 skrivet: 13 jan-13 kl 02:01 »
Kalkmålningen som jag åsyftar visar en ljus tupp med dom där karaktäristiska små mörka fläckarna som en dubbelblå har. Ja, det är kanske bara jag som kör med uttrycket "dubbelblå". Jag tror det heter "white/blue splashed" på engelska. Eftersom det finns blå färg på bjurholmshönsen kommer det att kläckas kycklingar med dubbla blå gener om både tupp och höna bär på blå gener.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Aline

• Västerbotten
« Svar #90 skrivet: 14 jan-13 kl 14:56 »
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #91 skrivet: 14 jan-13 kl 18:33 »
Det här ska bli spännande att lyssna på! http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4181&artikel=5408417

Tack för tipset, men går det inte att lyssna på nätet? Och så tycker jag synd om min äldre kompis som inte har någon dator, hoppas det kommer på P1 så småningom!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #92 skrivet: 16 jan-13 kl 10:47 »
Har precis lyssnat på webben ;D (Finns en knapp att trycka på på sidan som det länkades till.) Kort och inte så mycket om upptäckten och hönans egenskaper utan mer allmänt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Hägglund

• Norrbotten
« Svar #93 skrivet: 16 jan-13 kl 11:35 »
Jag hade också hoppats på lite mer om egenskaperna osv. Men för allmänheten är väl en höna en höna :)
« Senast ändrad: 16 jan-13 kl 11:39 av Hägglund »

Aline

• Västerbotten
« Svar #94 skrivet: 16 jan-13 kl 15:48 »
Nu hittade jag ett klipp från Västerbottensnytt också!

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/hona

UddaJämt

• Västerbotten
« Svar #95 skrivet: 16 jan-13 kl 19:49 »
Min söta lilla mamma påminde mig många gånger idag om att det skulle vara Bjurholmshöns på Västerbottensnytt idag, så det har vi sett. Fint inslag, fina höns! Vad roligt att media intresserar sig, du kommer allt att bli kändis nu, Jonas! I alla fall i lokalform.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #96 skrivet: 16 jan-13 kl 20:18 »
Min söta lilla mamma påminde mig många gånger idag om att det skulle vara Bjurholmshöns på Västerbottensnytt idag, så det har vi sett. Fint inslag, fina höns! Vad roligt att media intresserar sig, du kommer allt att bli kändis nu, Jonas! I alla fall i lokalform.

Oj vad det där radioinslaget gav ringar på vattnet! TV, radio, tidningar har ringt så man blir blodig i öronen. Det trista är att jag så gärna hade velat visa den gamla damen och hennes gård istället! Jag hade så gärna suttit framför TV och sett henne berätta om hennes höns med bara den inlevelse som just hon kan berätta. Så gärna hade jag velat att hela Sverige hade fått se hennes knotiga händer och hennes rynkiga ansikte som bara skriker ut allt det där gamla, härliga, slitsamma och bevarandevärda som finns hos henne och på hennes gård. Jag skulle vilja att alla vi nördar här på alternativ fick komma hem till henne och sätta sig vid bordet framför vedspisen och höra henne berätta om hennes livsöde. All ödmjukhet och respekt till henne!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

kanka

• Västerbotten
« Svar #97 skrivet: 16 jan-13 kl 20:31 »
Den där tanten måste ju vara en riktig guldgruva.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #98 skrivet: 17 jan-13 kl 11:22 »
Nu hittade jag ett klipp från Västerbottensnytt också!

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/hona

Kul att få se dem!

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #99 skrivet: 17 jan-13 kl 18:22 »
Jag har suttit och läst i denna tråd i flera dagar och känt mig så lycklig! En ny lantras, bara det är kul och en från Västerbotten! Och hönsen ser så fina ut och jag känner att får jag någon gång mitt hus så skulle jag kunna mig Bjurholmshöns. Jag har alltid sagt att om jag ska ha lantrashöns ska det vara Blomme eller Öländska Dvärghöns men nu är Bjurholmshöns klart med på listan också och har nog petat bort Blomme från topplaceringen...

Stort Grattis och jag ser fram emot att få veta mer om dessa höns ju mer ni lär känna dem.
elliha.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser