Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bjurholmshöna En lantras i norrland  (läst 40323 gånger)

Minimika

• Västerbotten
SV: Bjurholmshöna En lantras i norrland
« Svar #20 skrivet: 22 dec-12 kl 20:26 »
Så spännande! Eftersom jag själv bor i Västerbotten är det ju extra kul!
Skulle inte ha något emot att skaffa och hjälpa till med att bibehålla en så nordlig lantras!
God Jul!

karsan

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 25 dec-12 kl 05:40 »
Och Hurra! för tjurskalliga gubbar och gummor som gör som de själva vill och som de alltid har gjort.  En sån vill jag bli.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #22 skrivet: 25 dec-12 kl 11:25 »
Och Hurra! för tjurskalliga gubbar och gummor som gör som de själva vill och som de alltid har gjort.  En sån vill jag bli.

Som lite kuriosa kring hönsen och framförallt tanten så kan jag berätta att de var nära att slaktas bort för ett tiotal år sedan. Då dog nämligen gummans man och i samband med det orkade hon inte riktigt sköta djuren på bästa sätt. Därför kom tillsist herr och fru staten och bestämde att hennes djur skulle slaktas bort. De bestämde dag och när det var dags så nackade hon själv hälften av hönsen och la utanför laggårdsporten. De övriga gömde hon undan i matkällaren! På så sätt lyckades hon rädda halva flocken! Tyvärr var det svårare att gömma undan kor och getter vilka alla fick bultpistolen...
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

tinna.m

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 25 dec-12 kl 12:07 »
Mina varmarste hälsningar till Tanten!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

UddaJämt

• Västerbotten
« Svar #24 skrivet: 25 dec-12 kl 12:15 »
De övriga gömde hon undan i matkällaren! På så sätt lyckades hon rädda halva flocken! Tyvärr var det svårare att gömma undan kor och getter vilka alla fick bultpistolen...

Bra historia, men så arg jag blir. Vem vet vilka djurskatter de knackat bort. Tur att damen var så uppfinningsrik!

(Ändrat då min henifiator hen-ifierade citatet från Jonas! Och så var jag lite oproportionerligt arg. Det är ju ändå jul!)
« Senast ändrad: 25 dec-12 kl 13:46 av Bästamarkens Beda »

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #25 skrivet: 25 dec-12 kl 13:36 »
Fantastiskt! Och fina höns!

Hoppas nu att allting går bra i bevarandearbetet så att sorten kan få leva vidare.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #26 skrivet: 25 dec-12 kl 16:59 »
Är det fler frågor om Bjurholmshönsen så kan ni även gå in på www.kackel.se där mer info finns, där finns även "Hönspanelen" som man kan ställa frågor och få svar ifrån representanter i lanthönsklubben.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Ronny

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 25 dec-12 kl 17:51 »
PS! Man behöver inte nödvändigtvis vara medlem i SLK för att gå in och ställa en fråga till Hönspanelen på www.kackel.se där för övrigt även Jonas Nordlund numera ingår.  :)
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Elektra

« Svar #28 skrivet: 25 dec-12 kl 19:06 »
Åh vad roligt med en "ny" lantras!  :D
Jag hoppas verkligen de får en chans att överleva och att fler får upp ögonen för de gamla sorterna medan de fortfarande finns kvar att rädda.  ;D
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #29 skrivet: 25 dec-12 kl 20:05 »
Som lite kuriosa kring hönsen och framförallt tanten så kan jag berätta att de var nära att slaktas bort för ett tiotal år sedan. Då dog nämligen gummans man och i samband med det orkade hon inte riktigt sköta djuren på bästa sätt. Därför kom tillsist herr och fru staten och bestämde att hennes djur skulle slaktas bort. De bestämde dag och när det var dags så nackade hon själv hälften av hönsen och la utanför laggårdsporten. De övriga gömde hon undan i matkällaren! På så sätt lyckades hon rädda halva flocken! Tyvärr var det svårare att gömma undan kor och getter vilka alla fick bultpistolen...

Det här är väl ett ovanligt tydligt exempel på att djurskydd genom utslaktning är en mycket tvivelaktig metod, om man undantar tragiska fall av grov vanvård. I det här fallet förmodar jag att den eventuella vanvården var tillfällig och relativt lindrig, med tanke på att hon sedan kunnat sköta de räddade hönsen. En lantras kunde förlorats, vilket tydligen de inblandade myndighetspersonerna inte var medvetna om. Då kunde de kanske inte heller bedöma bevarandevärdet hos korna och getterna.

För övrigt, utöver bevarandefrågan, så kan man undra vad djuren skulle valt, om man hade kunnat fråga dem om de ville överleva på sin gamla invanda gård, även om de hade det lite sämre än vanligt ett tag, eller om de föredrog att dö allihop, inte bara som individer utan även som flock och kanske som ras. Vad skulle de flesta människor valt i ett motsvarande läge?
« Senast ändrad: 25 dec-12 kl 20:11 av Anders Skarlind »

hajens

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 25 dec-12 kl 21:15 »
vad man saknar på kackel är att de förs in i rödlistan, så man kan följa den statistiska utvecklingen. Anar att det är fler än jag som är nyfiken på hur omfattande rasen är i individer.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Ronny

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 26 dec-12 kl 02:03 »
Ni kanske skulle öppna tråden så att flera frågor kan ställas på kackel?

Den är inlagd som en öppen fråga!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #32 skrivet: 26 dec-12 kl 12:35 »
Jag har en fråga (vet inte hur man ställer den på kackel-forumet): Vilka är mest köldanpassade av Bjurholmshöns och Hedemorahöns?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #33 skrivet: 26 dec-12 kl 12:55 »
Jag har en fråga (vet inte hur man ställer den på kackel-forumet): Vilka är mest köldanpassade av Bjurholmshöns och Hedemorahöns?

På kackel.se är det bara att registrera sig så kan man ställa frågor i hönspanelen(finns i menyn till vänster). Gör gärna det så får även de som inte är medlem på alternativ.nu informationen.

Som svar på din fråga så kan jag inte se någon direkt skillnad i beteende hos dem vad gäller kyla. Har haft Hedemora tidigare och de betedde sig ganska likadant som Bjurholmshönsen gör vintertid. Vi har också jämfört fjädrar från de båda raserna och konstaterat(väldigt lekmannamässigt) att Hedemorahönsen har något längre fjädrar medan Bjurholmshönsen har en lite bredare bas på fjädern och mer dunig fjäder. Bidunet är ganska precis lika stort på båda raserna.

Sen tror jag inte man enbart kan se på fjäderdräkten hur de är anpassade till kyla, det är nog en mängd andra faktorer som också är avgörande och det är svårt att se med blotta ögat.

Det jag däremot märkt är att Bjurholmshönsen får sin fulla fjäderdräkt betydligt snabbare än mina Hedemorakycklingar fick detsamma. Bjurholmshönsen har full befjädring bara efter 4-5 veckor och hönan lämnar också kycklingarna tidigare tycker jag. Likaså tycker jag tuppkycklingarna börjar gala mycket tidigare, runt 5 veckor. Men detta är min personliga uppfattning när jag jämför min gamla hedemoraflock med min Bjurholmsflock, så det är inte alls något statistiskt säkerställt faktum!
www.backforsgard.se

Aline

• Västerbotten
« Svar #34 skrivet: 26 dec-12 kl 14:56 »
På kackel.se är det bara att registrera sig så kan man ställa frågor i hönspanelen(finns i menyn till vänster). Gör gärna det så får även de som inte är medlem på alternativ.nu informationen.

Som svar på din fråga så kan jag inte se någon direkt skillnad i beteende hos dem vad gäller kyla. Har haft Hedemora tidigare och de betedde sig ganska likadant som Bjurholmshönsen gör vintertid. Vi har också jämfört fjädrar från de båda raserna och konstaterat(väldigt lekmannamässigt) att Hedemorahönsen har något längre fjädrar medan Bjurholmshönsen har en lite bredare bas på fjädern och mer dunig fjäder. Bidunet är ganska precis lika stort på båda raserna.

Sen tror jag inte man enbart kan se på fjäderdräkten hur de är anpassade till kyla, det är nog en mängd andra faktorer som också är avgörande och det är svårt att se med blotta ögat.

Det jag däremot märkt är att Bjurholmshönsen får sin fulla fjäderdräkt betydligt snabbare än mina Hedemorakycklingar fick detsamma. Bjurholmshönsen har full befjädring bara efter 4-5 veckor och hönan lämnar också kycklingarna tidigare tycker jag. Likaså tycker jag tuppkycklingarna börjar gala mycket tidigare, runt 5 veckor. Men detta är min personliga uppfattning när jag jämför min gamla hedemoraflock med min Bjurholmsflock, så det är inte alls något statistiskt säkerställt faktum!

Intressant det där om att de får fjädrarna snabbt. Har själv aldrig haft kycklingar som varit fullt befjädrade tidigare än 7-8 veckor. Då brukar de ha lite fjädrar kvar inne i röret uppe på ryggen oftast också.
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

tessg

• -
« Svar #35 skrivet: 27 dec-12 kl 08:31 »
När kommer det bli aktuellt att sälja djur för att skapa fler genbanksflockar? Jag förstår att det förmodligen inte finns ett exakt svar, men ungefär?
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

Ronny

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 27 dec-12 kl 15:57 »
När kommer det bli aktuellt att sälja djur för att skapa fler genbanksflockar? Jag förstår att det förmodligen inte finns ett exakt svar, men ungefär?

Något exakt svar kan du nog inte få, men jag rekommenderar att du ställer frågan till Hönspanelen på www.kackel.se. Som jag tidigare skrivit så är genbanksansvarig Jonas Nordlund med där. Vi håller ögonen öppna och hoppas kunna ge snabba svar.

Allmänna lantras-, genbanks- och föreningsfrågor till SLK kan också ställas där.

anemone

« Svar #37 skrivet: 27 dec-12 kl 17:52 »
Sådana här handlingskraftiga tanter med så väl tilltaget sunt förnuft och MOD och civilkurage de förtjänar en medalj.
Kan man få hälsa till henne?
Jonas, framför min hälsning om ni möts.

freitag

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 28 dec-12 kl 13:13 »
Har precis läst artikeln i Hanegället och slängde mig in här för att se om diskussionen var igång. Jodå!

Spännande och bra jobbat! Nu när jag läser tråden förstår jag också varför damen vill vara anonym. Hönsen ser väldigt tjusiga ut, speciellt där de ligger i snön. Ska bli kul att se den fortsatta utvecklingen! Vet man förresten något om de övriga djuren som damen hade som blev nödslaktade? Var de av någon gammal typ också?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #39 skrivet: 28 dec-12 kl 15:24 »
Spännande och bra jobbat! Nu när jag läser tråden förstår jag också varför damen vill vara anonym. Hönsen ser väldigt tjusiga ut, speciellt där de ligger i snön. Ska bli kul att se den fortsatta utvecklingen! Vet man förresten något om de övriga djuren som damen hade som blev nödslaktade? Var de av någon gammal typ också?

Jo de getter hon hade kom ursprungligen från samer som hennes föräldrar hade kontakt med. De brukade komma varje höst med getterna för att hysa in dem hos familjen. Senare fick de köpa loss getterna från samerna. Korna vill hon inte prata om alls, men jag gissar att det är samma sak där då det verkar som om de inte hade tagit in några nya djur på gården sedan hennes farfars tid runt 1880-1890 någon gång.
www.backforsgard.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser