Att tillföra kol i jorden har ju blivit väldigt populärt. Jag eldar med ved, så jag har sparat ihop kanske 30-40 liter kol nu. Jag har dessutom sparat en massa bark som trillar av torra vedträn, och det har jag nu ett par hundra liter av, inklusive lite träbitar.
Jag ska göra en skogsträdgårdsplantering på en plats där jag har lite blött. Jag har tre planer på hur jag ska ge de kommande träden bättre dränering. Det ena är helt enkelt att lägga en dränslang, vilket är på gång. Nästa är att göra marken lite upphöjd på platsen när jag ändå får jord över av att jag gräver en damm.
Det tredje är det jag ville dryfta lite med er: Jag fick tipset av en trädexpert att arbeta in väldigt mycket komposterad bark/flis i jorden. Detta ger väldränerade kanaler i jorden, och ökar mängden svampar i jorden, vilket är en perfekt start på ett flerårigt odlingssystem med träd och buskar.
Men. Barken jag har är inte komposterad, bara torr och ligger i pallkragar och tunnor i mitt pannrum. Alltså kommer den att stjäla en massa kväve ur marken om jag tillför den som den är. Då fick jag en idé. Jag har för mig att jag hört, angående de som gör terra preta, alltså träkol i jorden, att de "laddar" träkolen med urin innan, som en näringsreserv. Så nu har jag tagit en tunna, där jag varvat träkol och torr bark, och börjat kissa i den.
Sen tänkte jag hälla det ute nån stans, så att komposteringen kommer igång. Men jag kommer inte att hinna få det värst mycket komposterat innan jag någon gång under 2013 tänkte börja etablera odlingsbädden för skogsträdgården.
Är det någon som har kunskap eller erfarenheter att dela med sig i ämnet?