Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kol och bark i jorden + urin?  (läst 4528 gånger)

Tuve

• Skåne
Kol och bark i jorden + urin?
« skrivet: 19 dec-12 kl 10:34 »
Att tillföra kol i jorden har ju blivit väldigt populärt. Jag eldar med ved, så jag har sparat ihop kanske 30-40 liter kol nu. Jag har dessutom sparat en massa bark som trillar av torra vedträn, och det har jag nu ett par hundra liter av, inklusive lite träbitar.

Jag ska göra en skogsträdgårdsplantering på en plats där jag har lite blött. Jag har tre planer på hur jag ska ge de kommande träden bättre dränering. Det ena är helt enkelt att lägga en dränslang, vilket är på gång. Nästa är att göra marken lite upphöjd på platsen när jag ändå får jord över av att jag gräver en damm.
Det tredje är det jag ville dryfta lite med er: Jag fick tipset av en trädexpert att arbeta in väldigt mycket komposterad bark/flis i jorden. Detta ger väldränerade kanaler i jorden, och ökar mängden svampar i jorden, vilket är en perfekt start på ett flerårigt odlingssystem med träd och buskar.

Men. Barken jag har är inte komposterad, bara torr och ligger i pallkragar och tunnor i mitt pannrum. Alltså kommer den att stjäla en massa kväve ur marken om jag tillför den som den är. Då fick jag en idé. Jag har för mig att jag hört, angående de som gör terra preta, alltså träkol i jorden, att de "laddar" träkolen med urin innan, som en näringsreserv. Så nu har jag tagit en tunna, där jag varvat träkol och torr bark, och börjat kissa i den.
Sen tänkte jag hälla det ute nån stans, så att komposteringen kommer igång. Men jag kommer inte att hinna få det värst mycket komposterat innan jag någon gång under 2013 tänkte börja etablera odlingsbädden för skogsträdgården.

Är det någon som har kunskap eller erfarenheter att dela med sig i ämnet?

tinna.m

• Skåne
SV: Kol och bark i jorden + urin?
« Svar #1 skrivet: 19 dec-12 kl 10:44 »
Kul os i pannrummet.
Om du har katter kan du ta hjälp av dom, ha barkbitarna som strö.
Om du finner din egen produktion otillräcklig kan du blanda i hönsgödsel så får du samma effekt.
På sikt kan du ju ha kontinuerligt en tunna flis stående som pissetunna. Byte när önskad effekt uppnåtts.
Pst.. ställ ut tunnan  ;)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 dec-12 kl 10:52 »
finns en del information i den här tråden  http://www.alternativ.nu/index.php?topic=126700.0

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 19 dec-12 kl 12:07 »
Mylla ner barken och kolet och odla sedan några kvävefixerande växter där första åren, medan dina nysatta träd fortfarande är små. Spara en rejäl portion av barken för att ha som marktäckning runt de unga träden. Lupin, klöver, ärtor och bönor.

Jag tror inte att du kan ladda barken med urin. Men komposterar du bark eller sågspån så hjälper urin, men ändå bättre är färskt gräsklipp. Ladda däremot gärna kolet och mylla ner i anslutning till de unga träden. I botten på deras gropar.

Tuve

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 19 dec-12 kl 17:41 »
En annan tråd säger att kolet man skrapar ur eldstaden inte är samma som det avsiktligt kolade, hm, det behöver jag undersöka!

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #5 skrivet: 19 dec-12 kl 21:03 »
Den enda skillnaden jag kan tänka mig är att kolningsprocessen kan ha gått olika långt. Alltså att det fortfarande kan finnas kvar en del cellulosa och liknande som är relativt lätt nedbrytbart av mikrorganismer. Men annars är träkol träkol.  8)

Tuve

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 21 dec-12 kl 18:36 »
Den enda skillnaden jag kan tänka mig är att kolningsprocessen kan ha gått olika långt. Alltså att det fortfarande kan finnas kvar en del cellulosa och liknande som är relativt lätt nedbrytbart av mikrorganismer. Men annars är träkol träkol.  8)

Ja, det var det jag trodde. I en annan tråd stod det att det var inert respektive reaktivt kol.

jimvidar

• Perenner och mat som största intressen.
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 03 jan-13 kl 10:42 »
Tuve...När du säger Kol menar du då Kol som ser ut som grillkol eller menar du aska?

Znibban

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 03 jan-13 kl 10:53 »
Barken jag har är inte komposterad, bara torr och ligger i pallkragar och tunnor i mitt pannrum.
Jag får säckar med sågspån från ett finsnickeri i närheten. Det häller jag bl.a. i pallkragar och vattna med BIOBACT, som man kan köpa i plantskolor. I somras fick jag väldigt häftiga svamptillväxter i komposten två ollika sorter med några månaders mellanrum. Har ingen aning om vad de heter men det visar ju att mykorizza frodas och det är väl vad du eftersträvar.
Kan det vara nå´t? Det luktar inget heller men jösses vad temperaturen stiger, det var över 50 grader i veckor! Så aktivitet är det.
Du kan ju vattna med kompostte också, det är en fantastisk produkt!
Gud vad jag längtar efter våren!

Tuve

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 02 feb-13 kl 23:25 »
Tuve...När du säger Kol menar du då Kol som ser ut som grillkol eller menar du aska?

Jag menar naturligtvis svarta klumpar. Kol.

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 feb-13 kl 23:32 »
Hur får du ut kolet utan att det brinner upp? Eldar och sedan stänger ventilerna helt och hållet?

Tuve

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 11 jul-13 kl 13:17 »
Det blir alltid lite kol kvar på botten efter en vanlig brasa.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #12 skrivet: 11 jul-13 kl 14:44 »
Det är nog olämpligt att strypa elden för tidigt, för att få kol. Det bör nog inte vara en fin glödbädd som brinner utan hög låga över. Med andra ord bör det som är lätt att förgasa ha brunnit upp. Annars är det risk för tjära och koks. Dessutom tror jag att just tjära är rätt giftigt, inget man vill ha i jorden där man eldar.

Jag eldar i min fläktstyrda vedpanna med underförbränning så att det är en sådan glödbädd mot slutet. Stänger jag då av fläkten och stryper luften så blir det massor med kol kvar. Oftast sparar jag den bädden och tänder på den vid nästa eldningstillfälle, det går då snabbt att få igång värmen. Eller så tar jag ut och sparar till trädgården. Funkar fint i grillen också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser