Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  min o din maskkompost?  (läst 10717 gånger)

Zixten

• Västergötland
SV: min o din maskkompost?
« Svar #40 skrivet: 06 jan-13 kl 19:45 »
Låter ju lite intressant detta....
Vilken värme kräver en maskkompost?
Räcker det med frostfritt? eller måste det vara lite mer värme?
Blir det effektivare i lite varmare lokal?
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

tench

• -
    • Solrot
« Svar #41 skrivet: 06 jan-13 kl 20:00 »
Ska du mata den kontinuerligt under vintern så vill du nog ha mellan 20-25 grader.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #42 skrivet: 06 jan-13 kl 21:03 »
Husdjurskänslor?  Javisst!  :D  Fast, inte har det fallit mig in att försöka ge dem namn.  Däremot mår jag rätt så dåligt av tanken att "mina" små vänner ska träs upp på en vass krok och inte kunna komma loss.  Det måste ju göra fruktansvärt ont ... :(

Du plockar maskar från den ena lådan till den andra.  (Byter de namn då?)  Jag har endast anlagt kompost utomhus, och då har maskarna hittat dit alldeles själva.  För inomhusbruk har jag fantiserat om fruktbackar, såna där av plast med massor av hål i botten.  I en hög trave.  Understa backen pysslas loss, ty den är äldst, och ställs överst under belysning något dygn, varvid alla maskar går undan neråt.  Sen skulle den mullen vara klar att använda.  För jag har fått för mig att dessa "bondens bästa drängar" själva promenerade över till lådor med färskare mat?

Visst finns det håriga stora flugor, som parasiterar på daggmaskar?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

takfönster

• Blanda ätbart med mångfald och lugn
    • Västergötland
« Svar #43 skrivet: 06 jan-13 kl 21:44 »
Uh hoppas de inte är samma sort som ger allergisk reaktion. Ja som nyss kunnat börja andas ordentligt sen ja bytte ut kattsansen mot papperpellets. O får ja såna i komposten så är de ju desamma som o skippa o damma om de bajsar. Men är nog en annan sort
Nybörjare med odling i hallen utan fönster. Skriver från mob plus dålig på stavning. Bara en förvarning ;) Odling pausad pga flytt. Då blir det fönster och balkong odling i norr läge utan takfönster ;)

Uppdatering typ 10år senare. Har fortfarande takfönster men nu villa trädgård att odla i :)

takfönster

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 07 jan-13 kl 03:35 »
För inomhuskompost räcker de nog med normal inomhus värme o läst att endel hat nöjda maskar i källaren. Men blir de för varmt så har ja flr mig de burrar ihop sig i mitten av lådan o inte jobbar.

Nja ja flyttar inte runt dom så. Men ja startade ju med 100 maskar i Morgan lådan. Och sen när ja starta låda nr 2 som hetet Cerisia så flytta ja över några Morgan dit istället för o köpa 100nya. Så de Morgan som flytta heter ju Cerisia och så har de fortsatt med övriga lådor med. De förökar ju sig fort så onödigt o skaffa nya maskar för varje låda. Tror inte risken för inavel är så stor men köper 100nya snart för o få fart på dom lagom till våren. Maskar kanske får vårkänslor med o då kan ju nykomlingar bli skoj :)

Ah så inte bara ja med husdjurs känslor :)
Jo de gör nog rejält ont o bli spetsad på metkrok även om de kanske påstås att den sortens djur inte känner på liknande sätt som vi. Tvivlar ju starkt på att de ser de som en skön massage iaf oavsett hur sk primitivt dom är gjorda i jämnförelse med oss
Nybörjare med odling i hallen utan fönster. Skriver från mob plus dålig på stavning. Bara en förvarning ;) Odling pausad pga flytt. Då blir det fönster och balkong odling i norr läge utan takfönster ;)

Uppdatering typ 10år senare. Har fortfarande takfönster men nu villa trädgård att odla i :)

takfönster

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 13 apr-13 kl 10:42 »
? Har hänt nått!  Maskarna mår bra men en annan låda har visst råkat bli en varm kompost eller liknande.Sarta med att ja odla blast från lök och vitlök i en för tät burk och det mögla på utsidan även ifall själva blasten var ok så gav ja upp det. La då dessa i en plastlåda utan hål och med löst lock. Hällde ur de ur burkarna och la de löst i lådan och fyllde på jord och sen lämna det så i bokhyllan. Detta för ja stört mig på att det bara går att odla blast inne och ville ändå testa att göra hel vitlök. Så planen vara att glömma av lådan i ca 1år och sen se vad som hänt. Vitlöksklyftorna kanske hade råkat dela sig ändå trots att de sägs att det inte funkar. Detta  var i januari och nu i april råka ja titta till lådan och allt var borta! Alla jordklumpar och inget spår alls av varken lök eller vitlök. Bara ren och fin fisljummen jord. I hela lådan och inget annat. Kan ja råkat göra en varmkompost?  Verkar ju som att mögel och bakterier mm har gjort allt till jord. Till jord utan maskar luft eller extra vatten eller värme och mörker. Vad har hänt tro?  Eller är det detta ni kallar för brinnande kompost?

Dela detta:

* Inloggade just nu

788 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser