Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  min o din maskkompost?  (läst 10720 gånger)

takfönster

• Blanda ätbart med mångfald och lugn
    • Västergötland
SV: min o din maskkompost?
« Svar #20 skrivet: 21 dec-12 kl 01:22 »
Klart de får mat med :) inte bara skräp. Jo damm kan innehålla gifter så därför kommer skräp lådorna ej använas till grönsaker. Och kattströet har jag bytt ut till majsan remiss som är papperspellets och ej någon lerblandning
Nybörjare med odling i hallen utan fönster. Skriver från mob plus dålig på stavning. Bara en förvarning ;) Odling pausad pga flytt. Då blir det fönster och balkong odling i norr läge utan takfönster ;)

Uppdatering typ 10år senare. Har fortfarande takfönster men nu villa trädgård att odla i :)

Znibban

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 21 dec-12 kl 08:18 »
God morgon alla maskkompostare :)
1) Hur gör ni med stekfett och annat fett/oljigt?
2) Hur gör ni med vedaskan? Just nu har jag en jättestor fodervagn som är full och har ingen stans att slänga kommande aska.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #22 skrivet: 21 dec-12 kl 08:35 »
2) Hur gör ni med vedaskan? Just nu har jag en jättestor fodervagn som är full och har ingen stans att slänga kommande aska.

Ta en funderare på vad som finns i vedaskan innan du bestämmer dig för vad den ska användas till. Om det t ex har eldats målat rivningsvirke så det kan gamla otrevliga färgrester i askan så bör den nog deponeras under ordnade former. Likaså om veden kommer från skog som har vuxit i områden som drabbades svårt av nedfall från Tjernobyl, i så fall finns ju radioaktiva ämnen anrikade i askan.
Annars är aska utmärkt att strö ut istället för sand för halkbekämpning.

Trivial

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 22 dec-12 kl 17:20 »
Kul tråd!

Min maskkompost är än så länge bara en behållare som rymmer 22 liter, i skrivande stund troligtvis 53 maskar, och jord, lite kompost och lite grönsaksavfall och kaffesump. Den startades för bara några dagar sedan. Masken, vars antal jag vet är i minsta laget, kommer från en burk metmask. Maken metar, och köper sådana burkar ibland... Jag gillart inte. Tycker att det är rätt läskigt att maskarna ska leva i en pytteburk och sedan krokas, så nu kör vi kompromissen att maken får stå ut med en maskkompost inomhus mot att få ta mask därifrån för sitt fiske. Jag tror att maskarna har det betydligt bättre när de får äta, slingra omkring och yngla av sig, innan de krokas!

Så fort jag kommer åt löv (det är ju lite snö nu :) ) så ska de få det också, det brukar alltid gynna komposterna jag har ute så det borde vara bra här inne också tänker jag.

takfönster

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 22 dec-12 kl 17:25 »
Npn som vet om bakplåtspapper är bra ide att ha i konposten?  Har endel välanvänt över
Nybörjare med odling i hallen utan fönster. Skriver från mob plus dålig på stavning. Bara en förvarning ;) Odling pausad pga flytt. Då blir det fönster och balkong odling i norr läge utan takfönster ;)

Uppdatering typ 10år senare. Har fortfarande takfönster men nu villa trädgård att odla i :)

takfönster

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 22 dec-12 kl 17:33 »
Apropå tjernobyl. Det att damn innehåller gifter tror ha inte är nån fara. Maskarna i tjernobyl har ju överlevt så varfl
ör skulle damm som är mildare i en kompost göra skada?  Ska ju ändå ha den delen av komposten till blommor o planerar att låta den komposteras längre än de övriga. Så tvivlar på att blommorna lider av en msk från det per år.

Jo ja hoppas på att tråden uppskatts :)

takfönster

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 23 dec-12 kl 05:12 »
Olja o sånt har ja för mig att inte rekomenderas. Men varför vet jag inte.

Bra att du vill att maskarna ska få lite trevligare innnan de ska gå åt till fiskande :)

Här är ju mina maskar som husdjur. Och nu är de mycket me dom o vaka så de konmer igång i alla lådor

takfönster

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 23 dec-12 kl 13:21 »
Ja bakade bröd igår och det blev lite mjöl o små degklumpar över. Klurar på om dr kan gå att lägga u komposten. Degklumparna var ingen ide o spara då de var torra med för mycke mjöl i och så skrapet ifrån byttan bordet o sleven

Trivial

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 23 dec-12 kl 15:02 »
Är det bra fart och balans borde det ju gå bra. Jag har bättre koll på utomhuskompost och där är mjöl och bröd ingen hit i uppstart, men sedan går det bra. Borde vara samma här?

takfönster

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 23 dec-12 kl 16:17 »
Är tyvärr ingen bra fart i dom än. Men ja har ju flyttat runt maskar när ja startat nya lådoe. Men de stinker inte ur dom iaf. Planen nu är att låta de vara ifred någon vecka o kanske ta ikapp  lite på den tiden. Vill ju komma igång snart med o ge dom förväntad dagsdos. Vad det nu är?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #30 skrivet: 23 dec-12 kl 17:36 »
Att det dålig fart kanske beror på att maskarna få för lite bar maskmat? Damm, hårstrån och kattbajs kanske inte räcker.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

takfönster

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 23 dec-12 kl 17:58 »
Jo men de får ju matrester med förutom banan o citrus. Plus kaffesump tepåsar och tussar från hushållspapper både ny o gammal jord o kutterapån o nu lite pappers pellets

takfönster

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 23 dec-12 kl 18:02 »
Tror felet är att de förut tog för ljust men nu är de flyttade till mörkare ställe och klätt de för ljusa lådorna i svart sopsäck plus säck över lådorna o även över de svarta lådorna. Så vila nån vecka nu kan nog hjälpa. O luft hål har ja gjort flera stycken

Vasa81

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 23 dec-12 kl 23:29 »
Du skall inte använda metmask (jordmask), utan dyngmask, en väldig skillnad. :-)

takfönster

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 29 dec-12 kl 21:37 »
Men hon har väl inte metmasken i kompost syfte. Står ju att hon ville göra det trevligare för mannens metmaskar med o ge dom större låda och mat. Ja uppfatta det ej som att det var i kompost syfte för då ska de ju vara kompost mask som dyngmask tex

Trivial

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 31 dec-12 kl 07:55 »
Precis :) Men de verkar faktiskt jobba på hyfsat bra ändå, mina felaktiga små maskar.

takfönster

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 01 jan-13 kl 21:38 »
Det är bra det :) lät mina vara ifred tills igår o de hade jobbat men inte sådär super mycket men de fick lite potatisskal o äppelskrutt ändå. Ska låta dom vara ifred en vecka till sen kanske de är läge. För nu har de det mörkt de har lufthål de får jord o kutterspån och matrester o nån pappera o samntuss kattlåda har ja ej börjat med o fuktigheten i lådan är under kontroll. Tror ja bara gett dom mat för ofta o för mycke så därför glesa ut nu

tench

• -
    • Solrot
« Svar #37 skrivet: 03 jan-13 kl 12:53 »
Jag har massvis med småkryp i min kompost. 1 mm långa, rör sig långsamt. Orange/brun-färgade. Kvalster? Vad kan det vara för någonting?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

takfönster

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 03 jan-13 kl 14:10 »
Uh ingen aning. Men skulle gärna vilja veta för det verkar inte bra

tench

• -
    • Solrot
« Svar #39 skrivet: 06 jan-13 kl 18:17 »
Sökt runt lite på Internet och det är med största sannolikhet kvalster. De lär vara ofarliga och äter av samma föda som maskarna, men angriper dem inte.

Såhär kan de se ut:

Jag har dock inte så många som på den bilden.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 2 användare
ärt, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser