Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Massa minigris frågor !  (läst 1452 gånger)

hallonblå

• Gäst
Massa minigris frågor !
« skrivet: 16 dec-12 kl 17:06 »
Har länge velat ha en minigris, fick ett erbjudande på en liten galt för 1000kr. NU finns det en massa frågor som snurrar som jag inte finner något bra svar på hoppas på lite hjälp! ska bo både inne hos oss och i stallet med de andra djuren men tanken e väl mest inne hos oss

Sugga eller galt på en del sidor står det att galten kan bli väldigt besvärlig efter ett tag??

Kastrering, denna lille mannen är inte kastrerad, kostnad på kastrering eller hur blir det om man inte gör det, lukt, beteende?

Rangordningen hemma i "flocken" har ju barn hur funkar det med en galt inne?

Tusen tack om någon som vet vill hjälpa till med lite svar  ;D

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Massa minigris frågor !
« Svar #1 skrivet: 17 dec-12 kl 19:20 »
Priset på kastrering varierar stort lite beroende på om man gör det med lokalbedövning eller narkos, samt beroende på vilken veterinär det är. Det lönar sig att ringa runt och fråga hos olika veterinärer.  En galt måste kastreras om du ska ha den till keldjur. Den luktar mycket starkt som könsmogen, och urinet likaså. En galt markerar allt som den ser som sitt och allt den VILL ska vara sitt. En könsmogen galt är snabbare i temperamentet också och växlar fortare. Lite äldre blir de ibland riktigt vresiga. Den vill vara högst i rang och är INTE LÄMPLIG att ha ihop med barn.

Jag hade nog hellre köpt en kulting som levereras kastrerad. Ett bekymmer mindre som man som nybliven grisägare måste rodda ihop liksom.

På denna sida finns många bra goda råd:   http://minigris.nu/

Läs först-köp sen!
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser