Jag kan tala om jag har för kostnader för min häst, det är ju alltid något även om det är väldigt olika runt om i landet. Närmare Stockholm t ex kan priserna vara flera tusen kronor bara för att ha sin häst uppstallad. Jag bor på Gotland.
Min pålle, en 133cm hög Haflinger (kraftig arbetshästras) som jag både rider och kör, men inte tillräckligt mycket nu på vintern, betalar jag följande för:
Stallhyra inkl hö, halm och mineraler. 700 kronor Han får inga tillskott eftersom höet är av väldigt god kvalitet och pållen håller hullet bra.
Försäkring kostar 1200kr/år
Verkning och skoning(var 8 vecka ca), 480 kr kostade det senast då var det nya skor fram eftersom hn sliter så mycket på dem.
Vaccination 1ggn per år 400 kr
Veterinär brukar det bli 1 ggn om året, ca 1500 kr.
Avmaskning gör vi efter träckprov och det brukar bli 2 ggr/år. 150 kr ca kostar en spruta som räcker till 600kg häst.
Tidigare hade jag honom i ett stall 7km närmare stan och betalade 1500 kr månaden i stallhyra. Det är väldigt olika beroende på vad som ingår. Förutom allt ovanstående så kommer utrustning till samt kostnader för att ta sig till hästen, om man som jag inte har lyckan att bå på gård.