Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får eller getter?  (läst 1727 gånger)

Oskar 123

• Dalsland
Får eller getter?
« skrivet: 14 dec-12 kl 17:57 »
Undrar. Om jag ska ha getter eller får.
Har mycket berg men även en del åkrar och skog.
Kan man ha båda arterna tillsammans?
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Får eller getter?
« Svar #1 skrivet: 14 dec-12 kl 18:12 »
Jag valde får, dels luktar dom inte som getter och sen är dom lättare att få att stanna på rätt sida om staketet.

Ytterligare plus för mig som får-ägare är ullen som jag älskar att tova det blir ju ett minus om man inte tar tillvara på ullen.så klart för får måste ju klippas minst en gång om året.

jag har väldigt mycket mosaikmark (berg varvat med betesbar mark) och det är toppen för mina allmoge får (klövsjö) det gillar säkert andra raser också.

En annan fördel med får för min del är att vi har ett slakteri som slaktar får nära så vi/lammen behöver inte resa så långt till slakt.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 14 dec-12 kl 18:14 »
Kan man ha getter med får?
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

W. B

• Danmark
« Svar #3 skrivet: 14 dec-12 kl 18:33 »
I bevarande så behöver getterna stöd, alldeles för få äger getter och framför allt i genbank.

Så valet var lätt för mig och det blev lappgetter.
Det ångrar jag inte!
Och de går fritt med både ankor och gäss , fungerar fint om det inte är mat dax då stångas och knuffas det för hårt.

Inget stängsel, vallar ni getter som förr?

Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

Nickan

• -
« Svar #4 skrivet: 14 dec-12 kl 18:36 »
Jo visst kan du ha får och getter ihop. Har själv haft det, se till att ha lika många av varje så dem kan bilda varsin flock om dem vill..
Vi hade två svenska lantrasgetter och 7 får men det blev för få getter, Dem ville heller inte stanna kvar i hagen trotts 4 el galvad tråd! Dom hoppar över fårstaket som ingenting men har man något så dem stannar i hagen är getter rätt trevliga djur, och väldigt smarta och sociala!! De luktar ju lite mer än fåren (iaf bocken)..

Dela detta:

* Inloggade just nu

1666 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser