Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ute träna katt  (läst 3282 gånger)

takfönster

• Blanda ätbart med mångfald och lugn
    • Västergötland
ute träna katt
« skrivet: 11 dec-12 kl 23:07 »
Förhoppningsvis har de mesta av er ute katter o bor på en gård en bra bit bort från de farliga vägarna, och arga diskutioner om kattskit i sandlådor och arga grannar över störande katt i trappen. Är ju en sådan frihet en katt ska ha.

Min katt tog ja hrm för 1år sen. Då var hon 6,5år och varit innekatt hela livet men ute med koppel ibland. Hon är fet o trögfattat busig och super gosig och social. Mycket mammig så mycke att hon ser nästan sårad ut bara ja går ur rummet utan o locka på henne.

Då hon är fet o varit inne hela livet så har ja beslutat att banta ner henne. Torrfoder enligt mått tabell och blötfoder en dag i veckan. Det var starten  hjälpte lite. Och så införde jag leksrunder morgon midda kväln då ja locka henne att hoppa efter sitt leksnöre plus att jag gett henne en back som kattlåda så hon får högre kant att ta sig över påväg till o från lådan och även ställt hennes mat o vatten på en byrå så hon får Jobba lite för maten med. Nu har hon stannat i vikt sen i somras och det är ju bra. Men tror det är mer motion som behövs.

Har därför börjat ute träna henne. I våras o somras vägra hon gå ut i trappen och jag gav upp. Och nu i en månad så har jag "råkat " ha dörren öppen för länge så hon kunnat smita ut eller kolla eller vad som känns bra.
Nu har hon nästan vågat sig ner från 3e vån o accepterar sin sele inomhus. Nervös i trappen än men är riktigt duktig och modig ändå.

Planen är att trapp sele o koppel träna henne ett tag för att sedan ha henne i koppel ute en period och därefter gå promenera henne utan koppel. Mammig tjej så tror hon följer efter även utan koppel.
Vill ej släppa henne helt lös pga vägen sandlådor och trappen plus att hon är ju helt oerf o inte vidare smart heller så de känns för farligt o ha henne ute själv.

Min fråga då?  Är det onödigt elakt att ja testar lite varje dag vad hon vågar och ej bara för hon är fet o visat lite intresse för värden utanför lägenheten.

Och har ni några tipps för att göra det roligare för henne?  Stöttande gos o snälla ord får hon självklart i allt och massa belöningsgos när vi kommit in.

Och hur stor är risken att koppel ses som elakt av totala främlingar ute?  De vet inte att det bara är tillfälligt och jag är själv emot koppel. Men ibland är ju valen små. Visst ja kan lämna bort henne till nån med gård o utsätta henne för en ny familj o omställningen men det lockar inte alls då det bara var jag som ville ha henne. Förra ägaren annonsera i 1år och hon var bara 2veckor ifrån avlivnings sprutan om ja ej tagit henne.

En katt behöver ju vara ute o skutta. Och detta kanske kan va bra mellanting?  Och om ja tar ut henne 2-3 gånger om dagen så kan ju det ev tjänas in lite miljö dyr kattsand på det. Även om ja har planer på att byta till eoligiskt där.
Vill bolla denna tanke och höra era ideer o reakrioner med förslag och tipps. Vet besök behlvs ej tipps om då hon har regelbundna besök där.
Nybörjare med odling i hallen utan fönster. Skriver från mob plus dålig på stavning. Bara en förvarning ;) Odling pausad pga flytt. Då blir det fönster och balkong odling i norr läge utan takfönster ;)

Uppdatering typ 10år senare. Har fortfarande takfönster men nu villa trädgård att odla i :)

Trivial

• Gäst
SV: ute träna katt
« Svar #1 skrivet: 12 dec-12 kl 18:54 »
Tycker att det låter som en utmärkt anpassning efter kattens behov och livssituation!

De flesta jag pratat med om det tycker inte att koppel är elakt, är katten som du skriver lite trög och det är en farlig miljö så tycker jag absolut att det är en bra idé.

Det enda jag kan tillägga är att låta katten smyga ut själv, tvinga inte ut henne, lyft inte ut henne. I början kanske hon blir störd av selen och inte vill ut alls - låt det vara okej. Ta på selen, öppna dörren, låt henne testa att gå ut om hon vill eller stå i dörren och stirra om hon vill.

Min tjocka katt gillade att ha flera vattenskålar, på olika ställen. hon drack mer då och jag tror det var bra för henne men det är säkert olika för olika katter det också.

Edit: Ursäkta, jag missade stycket om att du "råkat" lämna dörren öppen. Katten verkar ju funka med min strategi då :)
« Senast ändrad: 12 dec-12 kl 19:48 av Trivis »

takfönster

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 12 dec-12 kl 23:15 »
Ja nu har hon vågat sig ner för alla trappor och selen är godkänd inomhus. Nu är planen att ha sele i trappen. Därefter koppel i trappen och sedan ut när de går.

Min oro över att ja pressar henne för mycket beror på att hon verkar ibland för lydig o tillgiven. Vet ej hur förra ägaren uppfostra henne. Men hon vet tex att välta saker inte är ok därför går hon sicksack bland prydnads sakerna. Ordet nej reagerar hon starkt på. Ej livrädd men respekt för ordet. Och vad gäller gos som att hoppa upp i soffa o säng så väntar hon på tillåtelse. Och hon kommer alltid när ja ropar. Och det ska väl en katt inte göra?  Men däremellan kan hon dissa mig när ja kommer o smågosar. Men offtast sötfnatt i form av o kasta huvudet bakåt o vrida på kroppen glädjeskutt eller liknande tolkar ja det som. Och det ännu konstigare var när jag fick hem henne. Att hon låg o tryckte under soffan utan tecken på o komma fram på nästan 2dygn men sen när jag la mig på golvet o bitvis visa att hon får vara här så gick hon fram på bara nån timme o på kvällen var hon i mitt knä. Även det med konstigt då förra ägaren sa att hon inte är en knä katt. Att hon bara godkänner gos på armlängds avstånd. Och hos mig blir hon sur om det inte bli gos i knät. Medans där sov hon vid ägarens fötter och hos mig sover hon under täcket. 
Oroad att förra ägaren uppfostrat henne lite för bra o de att hon är så bebis hos mig gör att hon tillåter sig att koppeltränas bara för jag och förra ägaren påverkat. Hon verkar inte vidare självständig som en katt brukar vara.
Bebis beteendet är ju förutom trampandet att ligga under täcket. Och dreglandet. O att hon buffar med ovansidan av nosen på diande unge sättet när hon vill under täcket eller filten i soffan. Även de att hon vill följa med mig i varje rum. Eller är jag bara onödigt ojjig av mig nu?

Plan vad gäller godis är emot vad ja googlat mig till. Tar hennes torrfoder som godis ute och vad ja läst så är det inte ok men varför är jag osäker på. Något ni vet?

Och vattenskålar?  Menar du att de kan hjälpa henne gå ner i vikt?
Nybörjare med odling i hallen utan fönster. Skriver från mob plus dålig på stavning. Bara en förvarning ;) Odling pausad pga flytt. Då blir det fönster och balkong odling i norr läge utan takfönster ;)

Uppdatering typ 10år senare. Har fortfarande takfönster men nu villa trädgård att odla i :)

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 dec-12 kl 23:22 »
Kolla på det fodret du ger och se hur mycket det ska vara per kilo katt. Mät upp. Säkert mycket mindre än vad du tror.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 13 dec-12 kl 13:21 »
Jag tycker det låter som en väldigt social katt som har kommit till en ägare som hon trivs med. Jag tror inte att hon skulle acceptera sele och att gå ut om hon verkligen inte ville, du behöver nog inte oroa dig.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

takfönster

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 dec-12 kl 17:41 »
Ja hoppas de så hon inte känner sig pressad. Vi avbröt träningen tidigt idag utan några synliga framsteg. Kom inte ens ner en trappa men syntes att hon försökte så avbröt tidigt då hob visa tecken på att vilja in. Men inne har de skett framsteg med både sele och koppel. Men tog av kopplet efter en stund då hon börja backa. Så bäst o ta av de då.
Hon är ju så rädd för grannarna och bilarna utanför så lätt kommer det inte bli. Men belöning sen, gå ner i vikt få frisk luft o få klorna slipade så hon slipper att ja klipper dom lika ofta

takfönster

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 13 dec-12 kl 17:44 »
Jo men mat får hon redan enligt tabellen

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 13 dec-12 kl 18:50 »
Om katten är rädd för grannarna och bilarna kanske du inte ska försöka så för att få ut henne? Hon har  levt hela sitt liv som innekatt, och verkar trivas och må bra med det. Alla som försökt promenera med katt i koppel vet att det inte inte brukar bli mycket till promenad av.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

LimJans

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 13 dec-12 kl 18:59 »
Om katten är rädd för grannarna och bilarna kanske du inte ska försöka så för att få ut henne? Hon har  levt hela sitt liv som innekatt, och verkar trivas och må bra med det. Alla som försökt promenera med katt i koppel vet att det inte inte brukar bli mycket till promenad av.

Polarn går en halvtimme om dagen med sin misse och de går... Kanske inte lika raskt som en hundpromenad men ändå :)

takfönster

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 13 dec-12 kl 22:16 »
Jo men i början när hob flytta hit var hon rädd för alla. O nu när ja får besök går hon fram o hälsar självmant. Rädsor går väl att övervinna och vi har ju inte hållt på sålänge. Och framsteg sker ju plus att ja läser av henne o avbryter när hon inte vill mer. Hon är ju nyfiken på vad som är därute men nervös och reserverad och det är väl dom mesta för främmande platser och nytt folk tills erfarenheten blivit så stor att de går att blåsa faran över. Tror hon kan detta och hon behöver det med inte bara för viktens skull. Även för stimulansen då ja märkt att hon har tråkigt äve om hon inte vantrivs. Det var ju varken hon eller ja som gjorde henne till innekatt o nu får vi försöka göra nått bra av det ist. För tvinga henne till något vill ja inte, men inte heller spä på ett gammalt "tvång " förra ägaren gav henne för även om hon verkar trivas så är det ändå onaturligt. Och kopplet är ju ändå inget ja planerar att ha kvar. Även om ja helst inte har henne helt lös pga läget här. Men den dagen gör ja ju ändå en stor chansning. Men funkar det så är hennes hälsa värd det. För vad mer kan ja göra inomhus för henne?

30min låter bra. Var det från kattunge då?  Vuxna är ju svårare att vänja.

LimJans

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 14 dec-12 kl 07:41 »
30min låter bra. Var det från kattunge då?  Vuxna är ju svårare att vänja.

Katten är väl 2-3 år nu och jag tror inte att han började promenera henne när hon var liten, för då bodde de i ett område där djur inte fick rastas på innegården oavsett om de var kopplade eller ej. Så kanske det senaste året.

Nettus

• Småland
« Svar #11 skrivet: 14 dec-12 kl 13:11 »
En katt som alltid levt inne blir överväldigad av alla intryck när de kommer ut. Det är massor av nya ljud och dofter, det är en massa nya saker som händer. Det behöver hon vänja sig vid, och det ska säkert gå bra om hon bara får göra det i sin egen takt.

takfönster

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 14 dec-12 kl 22:01 »
Det är ju det som är planen. Att hon sätter gräserna för när der räcker för idag. Och hon är ju nyfiken o går utanför lägenheten även om de fortfarande är oräckt atr ta sig ner till första våning så är hon super duktigr var gång hon. Är ju som sagt massor av nya intryck så det är klart att det är otäckt även om de är livet ute som sitter i instinkterna så är hon ju ändå oerfaren o nervös

Bra att de ej verka va kattunge, finns det fler möjligheter att lyckas med denna damen då

Trivial

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 dec-12 kl 13:19 »
Och vattenskålar?  Menar du att de kan hjälpa henne gå ner i vikt?

Jag vet inte, men jag upplevde det med den tjocka kissen jag hade. Hon hade nog lite trygghetsbekräftande i att äta, men med vattenskålar på flera ställen drack hon ibland istället för att äta. Katten ska givetvis inte sluta äta, men en katt som äter mer än den behöver fysiskt för att det lugnar psyket kan kanske få lite hjälp på traven av fler vattenskålar.

Tycker att din katt verkar ha kommit till himmelriket! Någon som verkligen bryr sig om och känner in lilla kissen. Jättefin läsning!

takfönster

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 16 dec-12 kl 18:32 »
Ja men då kanske de funkar med vattenskålar med. Gör ju inget o testa o din teori verkar inte helt långsökt.

Jo hon är min bebis <3 så försöker gör ja men inte så lätt när ja ej haft henne som liten. Men som tur är så har hon ett tydligt språk så det är lätt o se vad hon godkänner o inte. O bebis är hon väl inte, mer som en mammig o trotsig treåring. För får hon inte fullt fokus så hittar hon på bus o däremellan dunder gosig.

takfönster

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 18 dec-12 kl 22:13 »
Har nu satt ut en extra vattenskål till damen här. Vid hennes plats i fönstret o planen är o sätta en i badrummet och en i hennes lekhörna. Hon har redan druckit enheldel så de kanske kan funka på vikten. Människor uppmanas ju o dricks mer vatten när de ska gå ner i vikt.
Vad gäller ute träningen så har vi stannat i lgh o ej gått ut i trappen. Tror de blev för mycke för henne då hon de senaste gångerna inte ens våga ner från första trappan. Bäst o låta henne vila ett tag. Vill ju inte ha en stressad gumma, speciellt inte nu när hon kanske ska få en kattkompis

takfönster

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 07 apr-13 kl 00:41 »
Nu har de hänt grejjer. Tjockis gumman har tränat i trappen när dörren ändå varit öppen plus att hon fick en kompis 8e feb som hon gillar iaf 70% av tiden. Och ja ska nu flytta till 1a våning i grannhuset. Vilket betyder att koppelträning är nerlagd. Att hon är trögfattad tror ja löser sig. Är nog ingen intelligens brist hon liderav utan mer att intellektet blivit lidande av alla år som inne och utan utmaningar. Detta har ja klurat ihop sen hon fick kompis o nu har mer o göra i inte alls verkar trög.

Att vi flyttar till 1 våning betyder kattstege och det är ok för hyresvärden som med tycker det är bättre än risk för skit i trappen. Och spanat in lekplatserna i närheten och inga sandlådor där??!  Bara bark vilket ja tycker är konstigt men bra för katternas rykte ;)
  Nån med förslag på hur man bygger en stege?  Googlat och de ser alla för rejäla ut. Vill ju att de ska tåla båda Katterna men vill ju inte att en 40kg knarkare på inbrottsrunda ska kunna ta sig upp.

Och även katt kojja?  Klurar på bra bygge där de kan vila i vinter om de tex missat att komma in till läggdags eller vill in när ja är iväg några timmar.

O själva uteträningen då, är detta långsökt?  Att bygga stege och låta Katterna vara med mig på balkongen och spana lukta lyssna o känna tills de själva tycker de är läge att undersöka stegen och det nedanför.
Detta blir när vi bott där i lite mer än en månad då unge herr ska kastreras o id märkas några veckor före. Vaccination är avklarad och halsband har dom.

Några ideer åsikter om allt?

Nettus

• Småland
« Svar #17 skrivet: 07 apr-13 kl 11:27 »
Jag tycker det låter väldigt bra! Ja, en kattkoja på balkongen är en bra idé. Det kommer nog att gå bra med uteträningen. Är den nya katten en kattunge? Visar den intresse för att gå ut?

takfönster

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 07 apr-13 kl 12:43 »
Ja han är kattunge och inte stor nog än för o kastreras och sen ska det ju läka i 2 veckor innan han får gå ut. Vetrinären har ju sin 6mån regel om kastrering även om han redan är mogen. Och nyfiken är han på allt så att gå ut lockar nog med. Han har polydaktuli (skeppskatt) så ej låtit honom vara i trappen med stora damen. Vill ej riskera att han rymmer okastrerad och gör sjuka ungar för även.om han är frisk så ökar ju riskerna med en sån missbildning. Och stora damen är ju kastrerad sen flera år tillbaka av förra ägaren

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 2 användare
Taxmamman, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser