Fuktslukare, fuktätare, kassetter med silicagel och liknande prylar gör bara nytta i ett helt slutet utrymme, så det gör varken till eller från att ställa en sådan i en bil även om man har rutorna stängda, det finns ändå alltid förbindelse mellan kupén och ytterluften dels via fläkt och friskluftspjäll och dels via utsugsöppningarna baktill i kupén (under bakrutan på en Volvo 240).
Säkerhetsbälten är tillverkade av syntetmaterial som i sig självt inte möglar, om bältena ser mögliga ut så är det ingrodd smuts som möglet lever på.
Problem med kondens i tanken fanns förr i tiden (fram till 80-talet), men numera när det blandas etanol i all bensin (för närvarande 5 % som ska höjas till 10 % i Sverige, exempelvis USA har redan 10 %, Brasilien 22 %) så har den bra möjligheter att ta hand om eventuell utfälld fukt utan att man behöver hälla i K-sprit. Risken för fuktutfällning är mindre om bilen står i ett utrymme med konstant temperatur hela dygnet (t ex källare eller någon form av stenhus) än om t ex står ute eller i ett lätt brädskjul som blir solvarmt på dagen och utkylt på natten.