Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  volvo 242 ska stå över vintern  (läst 1762 gånger)

uffeoanette

volvo 242 ska stå över vintern
« skrivet: 10 dec-12 kl 14:53 »
min volvo 242 ska nu stå i törnrosasömn över vintern. Något särskilt man ska göra för att den ska klara av det så bra som möjligt och starta glad och pigg till våren:-)

Gullregn

• Gäst
SV: volvo 242 ska stå över vintern
« Svar #1 skrivet: 10 dec-12 kl 14:59 »
Ute eller inne?
Med eller utan överdrag?
I garage ta ner rutorna nå mm så luft strömmar igeom.
Ta loss batterikablar och ta in batteriet om ute.
Starta bilen nån gång då och då och låt den gå några minuter,,inte gasa utan tomgång lite lugnt.
Flytta den så hjulen inte står på samma hela tiden.
Antifrys i kylaren.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 10 dec-12 kl 17:42 »
Ta ur stiften och skvätt in lite motorolja i cylindrarna, dra runt motorn några varv och återmontera stiften.
If it doesn't work, chrome it!

Neon Knight

• -
« Svar #3 skrivet: 10 dec-12 kl 20:11 »
Demontera kuggarna i växellådan, byt bensinen mot konjak, plugga avgassystemet och fyll förgasaren med sås.

Seriöst, är det någon som gör något speciellt för att en gammal 242 skall överleva några månader?

Fnixen

• Öland
Sv: volvo 242 ska stå över vintern
« Svar #4 skrivet: 10 dec-12 kl 20:14 »
Håller med tidigare talare. Ta in batteriet bara så klarar den sig. Det är en evighetsmaskin du har.

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 dec-12 kl 20:22 »
Startade en 240 för två år sen som stått inne i en gammal lada utan något gjort inför förvaringen.
Hällde i 5liter bensin och kopplade på  startkablar, drog ut chocken, pumpade på gasen och vred om tändningen.

Den hade stått där inne i 20år förresten och startade direkt.
Dagen efter hade den nytt batteri och kördes 15mil på e6an till ny ägare. :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 10 dec-12 kl 23:34 »
Om det ändå är på tiden med byte av olika vätskor (motorolja+filter, bromsvätska, kylarvätska) så gör allt sånt innan du ställer undan den för vintern. Framför allt är det bra att ha fräsch bromsvätska i hela bromssystemet om bilen ska stå oanvänd ett tag, så minskar risken för t ex hoprostade bromsok eller läckande huvudcylinder till våren.

Se till att motorn är ordentligt varmkörd (minst en halvtimmes sammanhängande körning) innan du stänger av den sista gången inför vinterförvaringen.

Det skadar inte att palla upp bilen så att hjulen hänger fritt, men egentligen är det överkurs när den bara ska stå några månader.

Ladda batteriet så att det är helt fulladdat innan vinterförvaringen, om det är i bra skick så behöver det nog inte underhållsladdas över vintern. Det kan gott sitta kvar i bilen men lyft av en batterikabelsko så det inte är risk att det dras ur pga läckströmmar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 dec-12 kl 07:15 »
Bältena möglar gärna när bilen står så sätt in en fuktslukare,sen rostar ok och skivor så snurra gärna på hjulen,. Batteriet kan du ta in. Står bilen med tom tank blir det kondens i tanken,häll på k-sprit när du startar upp i vår.
Fjäderfän och kaniner

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 11 dec-12 kl 08:05 »
Fuktslukare, fuktätare, kassetter med silicagel och liknande prylar gör bara nytta i ett helt slutet utrymme, så det gör varken till eller från att ställa en sådan i en bil även om man har rutorna stängda, det finns ändå alltid förbindelse mellan kupén och ytterluften dels via fläkt och friskluftspjäll och dels via utsugsöppningarna baktill i kupén (under bakrutan på en Volvo 240).

Säkerhetsbälten är tillverkade av syntetmaterial som i sig självt inte möglar, om bältena ser mögliga ut så är det ingrodd smuts som möglet lever på.

Problem med kondens i tanken fanns förr i tiden (fram till 80-talet), men numera när det blandas etanol i all bensin (för närvarande 5 % som ska höjas till 10 % i Sverige, exempelvis USA har redan 10 %, Brasilien 22 %) så har den bra möjligheter att ta hand om eventuell utfälld fukt utan att man behöver hälla i K-sprit. Risken för fuktutfällning är mindre om bilen står i ett utrymme med konstant temperatur hela dygnet (t ex källare eller någon form av stenhus) än om t ex står ute eller i ett lätt brädskjul som blir solvarmt på dagen och utkylt på natten.

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 dec-12 kl 10:03 »
Finns det någon någonsin som har kunnat påvisa att det är mer nytta än besvär att byta bromsvätska i en bil?
Jag brukar köra mina bilar upp till 60 000 mil, och har aldrig nån gång i hela mitt liv bytt bromsvätska i dom. Men jag vet att bland annat Bosse Bildoktorn ju är en förespråkare för att göra det.

Själv gör jag inte så mycket om en bil ska stå ett tag..

Parkerar den på ett ställe där den inte är ivägen, ser till så att allt är stängt så inte en massa möss kommer in.

Sen när jag ska ha den så sätter jag eventuellt på batteriladdaren om det behövs, slår ett par slag med slägga på hjulen, och kör iväg.
Jag är inte så mycket för att krångla  :)

Humle

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 11 dec-12 kl 11:19 »
Gör då inte såhär:
Volvo 855 - Eats stones and chocolate milk.
  o:)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser