Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera tvåtaktsmotor  (läst 9334 gånger)

Hönsmamman

  • Inlägg: 175
    • Södermanland
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #20 skrivet: 18 dec-12 kl 20:20 »
Ett sätt kan vara att lägga en lagom stor mutter över den avdragna bulten och bränna fast den med svetsen i bulten.
Då får man det varmt runt omkring då brukar det släppa.
Mvh anders

Halte

  • Gäst
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #21 skrivet: 11 jan-13 kl 11:52 »
Nu är det bara cylindern som ska över kolven.. första försöket misslyckades och jag har nu fått beställa nya kolvringar.

Npgot bra tips på hur man får in kolven i cylindern utan att ha sönder ringarna?


Skogsvilde

  • Inlägg: 17541
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #22 skrivet: 11 jan-13 kl 12:24 »
kolvringskompressor. kan funka om du rullar ett papper och sedan komprimerar med en slangklämma
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Halte

  • Gäst
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #23 skrivet: 11 jan-13 kl 12:32 »
Har kikat lite på sådana men fattar inte riktigt vad de gör.. Plus att de bilder jag sett så har den bara använts då kolven är loss från motorn och förs i cylindern från andra hållet

Radar

  • Inlägg: 1693
    • Jämtland
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #24 skrivet: 11 jan-13 kl 12:46 »
Hittade en ide´på ett MC-forum. http://www.classichonda.se/forum_trad.php?id=5480
En remsa aluplåt och en svetstång borde fungera.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

 

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14097
    • Medelpad
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #25 skrivet: 11 jan-13 kl 21:40 »
Tvåtaktsmotorer brukar ha ganska medgörliga kolvringar, oftast är det inga problem att hålla den intryckt med fingertoppar/naglar, medan man skjuter cylindern på plats. Det är bra att vara två när man gör jobbet, då kan den ena använda alla fingrar för att hålla in kolvringen. Man bör förstås kolla att det inte finns några grader längst ner i loppet som ringen kan haka fast i det första den gör. På fyrtaktare klarar man sig dock sällan utan någon form av verktyg för att hålla in kolvringarna.

Och, självklart men man bör ändå påminna om det: Se till att kolvringsgapet pekar i den riktning det ska enligt verkstadshandboken, så att det inte finns risk att en kolvringsände hakar fast i någon av portarna. Ibland finns det en styrpinne i kolven för att hålla kolvringen i rätt läge.  Och var MYCKET noga med låsringarna/knastren för kolvbulten. Begagnade sådana bör inte återanvändas och om man råkar skada en ny låsring på något sätt ska man inte försöka böja till den utan hellre skaffa en till.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #26 skrivet: 11 jan-13 kl 22:21 »
Vad ja mins så finns det så kallade knaster så det går inte att sätta ringarna fel men man ska olja så går det lätt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 1 användare
MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser