Tänkte skruva bort motorn på min gamla snöskoter för att se om jag kan få tid/motivation att renovera den helt..
Motorn är en Sachs 290, tvåtakt, ifrån c:a -76. Behöver kolla över brytarspetsarna på den men jag tänkte nog ta det steget längre och plocka ned den i sina beståndsdelar och se över allt i hela motorn. Skulle vara kul att ha en gammal retroskoter som ändå fungerade lite bättre än sin jämnåriga ägare.
Vilka delar ska man hålla lite extra koll på i en gammal tvåtaktsmotor?
- Brytarspetsarna är ju givna eftersom att det förmodligen är de som krånglar nu.
- Kolv och kolvringar känns ju också givna att se över.
- Byta membran i förgasare
- Byta ramlager, lager vevstake
- Tätningar vevaxel
Kan ni lite mer erfarna mekaniker fylla på med "svaga punkter" som man bör kika lite extra noggrant på om man ändå plockar ned motorn, gärna med en liten beskriving hur man ser om det krävs någon åtgärd eller ej..
Har skrivit ut en reparationsmanual till motorn så lite stöd har jag för själva reparationen om jag bara kan få lite hjälp att identifiera vad jag ska leta efter för fel..
Sedan tillkommer ju de övriga, icke motorspecifika delarna, som att se över växellådan och variatorn.. Men det är ju en annan historia..