Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera tvåtaktsmotor  (läst 9319 gånger)

Halte

  • Gäst
Renovera tvåtaktsmotor
« skrivet: 10 dec-12 kl 11:36 »
Tänkte skruva bort motorn på min gamla snöskoter för att se om jag kan få tid/motivation att renovera den helt..
Motorn är en Sachs 290, tvåtakt, ifrån c:a -76. Behöver kolla över brytarspetsarna på den men jag tänkte nog ta det steget längre och plocka ned den i sina beståndsdelar och se över allt i hela motorn. Skulle vara kul att ha en gammal retroskoter som ändå fungerade lite bättre än sin jämnåriga ägare.

Vilka delar ska man hålla lite extra koll på i en gammal tvåtaktsmotor?
  • Brytarspetsarna är ju givna eftersom att det förmodligen är de som krånglar nu.
  • Kolv och kolvringar känns ju också givna att se över.
  • Byta membran i förgasare
  • Byta ramlager, lager vevstake
  • Tätningar vevaxel
Kan ni lite mer erfarna mekaniker fylla på med "svaga punkter" som man bör kika lite extra noggrant på om man ändå plockar ned motorn, gärna med en liten beskriving hur man ser om det krävs någon åtgärd eller ej..

Har skrivit ut en reparationsmanual till motorn så lite stöd har jag för själva reparationen om jag bara kan få lite hjälp att identifiera vad jag ska leta efter för fel..

Sedan tillkommer ju de övriga, icke motorspecifika delarna, som att se över växellådan och variatorn.. Men det är ju en annan historia..
« Senast ändrad: 10 dec-12 kl 19:36 av Halte »

vindensbonig

  • Gäst
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #1 skrivet: 10 dec-12 kl 11:40 »
Om du ändå river isär den så är det väll lika bra att du byter ram och staklager ?

Halte

  • Gäst
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #2 skrivet: 10 dec-12 kl 11:50 »
Om du ändå river isär den så är det väll lika bra att du byter ram och staklager ?
Ramlagren är de där bussningarna som vevaxeln sitter fäst i motorchassit med väl eller?
Staklager, är det någon bussning där kolven är fäst i vevstaken?

vindensbonig

  • Gäst
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #3 skrivet: 10 dec-12 kl 12:08 »
Ramlagren är de där bussningarna som vevaxeln sitter fäst i motorchassit med väl eller?
Staklager, är det någon bussning där kolven är fäst i vevstaken?
Ramlager brukar va kullager som sitter på vevaxeln . Staklager fins det ju två men det som är fäst ner i vevaxeln kanske du inte ska byta  för då får du ballansera om axeln men du kan ju känna om det är slitet genom att dra  staken upp och ner då känner du om det finns någott glapp lika så med kolvbults bussningen går bulten lätt ur och i  så börja kolvbults bussningen  bli slitet .

Halte

  • Gäst
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #4 skrivet: 10 dec-12 kl 12:09 »
Ramlager brukar va kullager som sitter på vevaxeln . Staklager fins det ju två men det som är fäst ner i vevaxeln kanske du inte ska byta  för då får du ballansera om axeln men du kan ju känna om det är slitet genom att dra  staken upp och ner då känner du om det finns någott glapp lika så med kolvbults bussningen går bulten lätt ur och i  så börja kolvbults bussningen  bli slitet .
Ok, tackar. Lägger till det i listan

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #5 skrivet: 10 dec-12 kl 17:41 »
Viktigt är också att byta alla tätningar, särskilt tätningarna på vevaxeln.
If it doesn't work, chrome it!

Halte

  • Gäst
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #6 skrivet: 10 dec-12 kl 19:31 »
Är det tätningarna ut mot motorchassit så att säga? Typ o-ringar som sitte på vevaxeln?

vindensbonig

  • Gäst
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #7 skrivet: 10 dec-12 kl 19:34 »
Är det tätningarna ut mot motorchassit så att säga? Typ o-ringar som sitte på vevaxeln?
Svar ja Det är två paxboxar som sitter i blocket

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #8 skrivet: 10 dec-12 kl 23:40 »
Ram- och vevlager byter man nog bara om man verkligen kan konstatera fel på dem - t ex oljud när man drar runt lagren för hand eller att de glappar mer än tillåtet enligt verkstadshandboken. På de flesta tvåtaktsmotorer måste vevaxeln pressas isär för att man ska kunna byta vevlagret, och det är jobb för en motorrenoveringsfirma (som de dessutom brukar ha vett att ta bra betalt för).
Ramlagren är oftast vanliga spårkullager men med lite större glapp än standard (det står C3 eller C4 efter beteckningen). Man kan se i t ex en SKF-katalog vad som är tillåtet glapp för aktuell lagertyp.

Däremot brukar en gammal halvrisig tvåtaktare kunna bli som ny med en ny kolv, även om den gamla till synes inte hade några större fel. Kolla också hur cylinderloppet ser ut, om det är mycket repigt och fult kanske det är läge för cylinderslipning och en kolv med överdimension. På gamla snöskotrar är det vanligt med tecken på s k snöskärning, dvs repor i kolv och cylinderlopp mitt för spolportarna (och insugningsporten om motorn har kolvstyrt insug).

vindensbonig

  • Gäst
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #9 skrivet: 10 dec-12 kl 23:56 »
Problemet är ju inte att pressa isär halvorna för det krävs bara någon press utan det balanseringen som är det svår och måste ske med klocka så det en speciell bänk att sätta upp i eller en svarv går också .

Curt Jonsson

  • Inlägg: 167
    • Jämtland
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #10 skrivet: 11 dec-12 kl 05:28 »
Är brytarspetsarna ojämna, bör nog kondensatorn bytas. Vid ev kolvringsbyte bör cylinderytan honas-mattas med fin slipduk som tex. grön disksvamp. Oftast räcker kolv-ringsbyte och nya p-boxar. Glöm inte olja in delarna.

Halte

  • Gäst
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #11 skrivet: 11 dec-12 kl 21:16 »
Sådär, nu ligger motorn i delar i verkstaden, om man bortser från den enda del spm jag verkligen behövde få loss, svänghjulet.

En fråga om kolven.. På ena sidan är kolven sotig med några längsgående hårstråfina repor.. Några känns med nageln om man drar andra syns bara men känns inte..
Bör man göra något åt det eller?

Huggorm

  • Gäst
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #12 skrivet: 11 dec-12 kl 21:43 »
Sådär, nu ligger motorn i delar i verkstaden, om man bortser från den enda del spm jag verkligen behövde få loss, svänghjulet.

En fråga om kolven.. På ena sidan är kolven sotig med några längsgående hårstråfina repor.. Några känns med nageln om man drar andra syns bara men känns inte..
Bör man göra något åt det eller?
Putsa bort reporna med en bit riktigt fin smärgelduk

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #13 skrivet: 11 dec-12 kl 23:42 »
Jag skulle nog inte putsa av kolven med smärgelduk alls utan bara rengöra den.
Men innan man bestämmer sig för om man bara ska byta kolvringar eller kosta på en ny kolv så bör man kolla dels om kolvringsspåren är uppnötta så att kolvringarna glappar onormalt mycket i höjdled, och dels kolla om kolven börjar vara nersliten på diametern. Antingen kan man mäta diametern noga med en stor mikrometer eller ett bra skjutmått, eller också sätter man in den i cylindern utan kolvringar och provar med bladmått hur stort spelet är.

Halte

  • Gäst
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #14 skrivet: 17 dec-12 kl 22:12 »
Ids  inte starta en ny tråd så jag tar frågan i denna..
Har fått isär hela motorn nu, och med en del möda även fått bort svänghjulet.. ett av problemen visade sg vara att en kabel från tändplattan som var avskavd.. problemet är nu det att en av bultskallarna som hller tändplattan gick av, så nu sitter själva bulten kvar i.
Tändplattan sitter fast med tre bult, tror ni det räcker med två eller måste man försöka borra bort bulten ch gänga om skiten, om det ens är möjligt, inte mkt gods att spela på runt om.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #15 skrivet: 17 dec-12 kl 22:17 »
Går det inte att få ut resterna av skruven på något annat sätt än att borra bort och gänga om? T ex sätta upp blocket stadigt i en pelarborrmaskin, centrera noga och borra ett mindre hål i skruvens centrum, sedan använda en vänstergängad skruvutdragare för att få ut den?

vindensbonig

  • Gäst
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #16 skrivet: 17 dec-12 kl 22:25 »
Det första man går i så fall innan borrning är att göra ett könslag i mitten på den av brutna bulten  annars så är det döfött .

Skogsvilde

  • Inlägg: 17541
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #17 skrivet: 18 dec-12 kl 00:52 »
Skruven som är dränker du i en bra rostlösare sedan provar du lossa med en sådan här

Vill den inte första gången så värmer du skruv och materialet runt omkring.

Det kan sitta som fan men tar du det lite lagom så är chansen halvstor att den släpper utan att du behöver borra.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

häggmispel

  • Gäst
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #18 skrivet: 18 dec-12 kl 11:30 »
tjena halte, som  de  skrevs här ovan så värm lite runtikring och i med tunn olja
hur ser dom 2 andra hålen ut? jag menar om gängorna är långa för i så fall kanske du kan slipa ner aluminiumen runt skruv eländet som gått av så du kommer åt med en tång som visas ovan o gänga ut den det kan räcka med 2-3 mm om du har en lämplig tång, lycka till  8)

Halte

  • Gäst
SV: Renovera tvåtaktsmotor
« Svar #19 skrivet: 18 dec-12 kl 19:52 »
Det sket sig... testar med bara två bultar får vi se. Annars får jag öppna igen och borra/gänga.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser