Tvåtaktsmotorer brukar ha ganska medgörliga kolvringar, oftast är det inga problem att hålla den intryckt med fingertoppar/naglar, medan man skjuter cylindern på plats. Det är bra att vara två när man gör jobbet, då kan den ena använda alla fingrar för att hålla in kolvringen. Man bör förstås kolla att det inte finns några grader längst ner i loppet som ringen kan haka fast i det första den gör. På fyrtaktare klarar man sig dock sällan utan någon form av verktyg för att hålla in kolvringarna.
Och, självklart men man bör ändå påminna om det: Se till att kolvringsgapet pekar i den riktning det ska enligt verkstadshandboken, så att det inte finns risk att en kolvringsände hakar fast i någon av portarna. Ibland finns det en styrpinne i kolven för att hålla kolvringen i rätt läge. Och var MYCKET noga med låsringarna/knastren för kolvbulten. Begagnade sådana bör inte återanvändas och om man råkar skada en ny låsring på något sätt ska man inte försöka böja till den utan hellre skaffa en till.