Intressant hopkok.
Enligt mina Bosch-kataloger ('73-74 respektive '77-78) så finns det två olika laddningsregulatorer kombinerade med startrelä. 0 190 219 001 som reglerar på 11 A, för de mindre startgeneratorerna respektive 0 190 219 002 som reglerar på 20 A för de större.
I den nyare katalogen finns också laddningsregulator och startrelä som separata enheter, de heter då 0 190 215 037 respektive 0 332 002 103 . De är bara avsedda för den mindre typen av startgenerator.
Ett servicemeddelande från juni 1976 innehåller provningsanvisningar för startgeneratorer och tillhörande laddningsregulator. Alla typer av startgeneratorer är redovisade där, men den enda regulatorn som nämns är 0 190 219 001. Det står dessutom inget där om att någon strömbegränsning ska provas, utan det anges bara reglerspänningar dels i tomgång och dels vid 8,5 A belastning. Jag är tveksam till att den där typen av regulator överhuvudtaget har någon strömbegränsningsfunktion.
De mindre startgeneratorerna har nummer 0 010 300 xxx och de större heter 0 010 350 xxx. xxx är tre siffror som varierar beroende på hur fästöron och sånt ser ut.
Till saken hör att de där startgeneratorerna inte får belastas med 11 resp 20 A under vilka förhållanden som helst.
För de större står följande:
21 A gäller drivning med varierande varvtal (upp till 10.000 r/min) och en kylande luftström (4 m/s och en temperatur hos denna av högst +40 °C.
11 A gäller för samma driftsförhållanden utan kylning.
9,5 A gäller drivning med konstant varvtal (max 8000 r/m) utan kylning.
Och för de mindre:
11 A gäller drivning med varierande varvtal (upp till 10.000 r/min) och en kylande luftström (4 m/s och en temperatur hos denna av högst +40 °C.
7,5 A gäller drivning med konstant varvtal (max 7000 r/m) utan kylning.
För att inte riskera överbelastning när startgeneratorn ska försöka ladda ett urladdat batteri, så får batteriet vara på högst 56 Ah för de större typerna och högst 24 Ah för de mindre typerna.