Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad äter du som bor utan el?  (läst 16578 gånger)

Xoot

• Gäst
SV: Vad äter du som bor utan el?
« Svar #20 skrivet: 09 dec-12 kl 19:47 »
Det är en fin dröm, du får allt att låta så självklart och oerhört enkelt.

kackelmann

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 09 dec-12 kl 19:54 »
Glöm inte de obligatoriska årliga avgifterna för sophämtning, vatten/avlopp och fastighetsavgiften. Ska du ha lån på fastigheten behöver du en försäkring också. Det blir ett par, 5-8000kr eller nåt liknande du måste pynta upp varje år. Om du inte väljer att bryta mot lagen och skriva dig någon annanstans, då "slipper" du sophämtning och vatten/avlopps-avgifter. Fastighetsavgift och försäkring kan dock vara knepigt att slippa undan.

Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #22 skrivet: 09 dec-12 kl 19:59 »
Du får nog räkna med mer än ett år för att få igång odlingar, särskilt om du ska lära dig att ta vara på egna frön. Det tar ju också tid för att få avkastning från nyplanterade träd och buskar, om du nu inte hittar ett ställe som har de bärbuskar och fruktträd du behöver (mer än du tror!). Hur odlingen går beror ju på hur jorden är, men om du behöver arbeta upp sämre jord så lägg till ett par år. Och knyt kontakt med någon som har stallgödsel över!

Ved ska ju torka minst ett år, gärna mera. så där får du också ta till lite mera tid.

Broberg

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 09 dec-12 kl 19:59 »
Ett ställe till det priset behöver nog ett visst underhåll också... Möjligen finns det något i Norrlands inland? Fast då är det långt till handelsbodar och dylikt, vilket är svårt att klara sig utan om man ska bo själv utan ström.

RoHe

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 09 dec-12 kl 20:00 »
Det finns hur mycket skit ute som helst på både blocket och hemnet, och ja, det är förmodligen bara skit, men jag behöver inget slott, sålänge man inte dör utav det så klarar jag mig nog :) det kanske låter enkelt, men det tror jag absolut inte att det är, jag förväntar mig ett riktigt jävligt tålamod, mycket slit, svett och ett förjävla temperament, men, det är precis det jag är ute efter, känna att man lever, känslan i fåtöljen framför brasan, ett glas äppelvin, frid, vakna kl 4 vintertid då man är halvt köldskadad, somna innan 20 snåret, halvdöd efter allt slit under dagen, sitta i solen och dricka kaffe, hembakta bullar, som man hållt på med i alldeles för många timmar, kaffet, som bara det tog trekvart, det häller man inte bara i sig, det njuter man av.
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 09 dec-12 kl 20:03 »
Du har ändå räknat allt för optimistiskt när det gäller både tid och pengar.

Broberg

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 09 dec-12 kl 20:12 »
En hårding, men han har lönejobb kvar vad jag förstått: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=113799.0

http://fridstaden.se/
« Senast ändrad: 09 dec-12 kl 20:16 av Lopt »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #27 skrivet: 09 dec-12 kl 20:14 »
sitta i solen och dricka kaffe, hembakta bullar, som man hållt på med i alldeles för många timmar, kaffet, som bara det tog trekvart, det häller man inte bara i sig, det njuter man av.

Om du ska bo i ett torp och hålla på med självhushåll lär du inte ha tid att lägga flera timmar på att baka bullar och fixa kaffe...

*cyniska realisters klubb sammanträder*

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #28 skrivet: 09 dec-12 kl 20:30 »
Visst låter det som en dröm, men tyvärr måste man vara realist också. I dagens samhälle är det i princip omöjligt att leva utan inkomst.
Någon tog upp ex sophämtning vilket är obligatoriskt, men andra saker man inte kan göra själv är ex tandläkaren, doktorn och transport till och från (man cyklar inte med lunginflammation).

Visst ska du jobba mot din dröm, men satsa på att gå ner i tid eller att säsongsarbeta så du har en buffert om taket blåser av, det börjar brinna på vinden eller du råkar hugga dig i benet med en yxa.
Jag har bantat mina kostnader, så jag kan klara mig på 2000-3000 kr, det motsvarar inte många dagars arbete i månaden, men då har jag el och horder av hundar (har inte börjat med min köttproduktion än).

Marlean

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 16 dec-12 kl 22:06 »
Min fråga är hur ska du få råd till djuren? Djurens foder? Kaffet? Enklare reparationer om du inte tänker ha någon inkomst?

Skogsola

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 16 dec-12 kl 22:48 »
 Missvisande rubrik kanske eftersom TS som många andra tänker sig att fly samhället helt. Men just elen är ingen så stor sak i det hela att det behöver påverka matvanorna mycket. Att slakta och ta rätt på ett stort djur kan vara lite knepigt utan frysbox om man har glömt hur man röker, torkar och saltar.
 De jag känner som bor utan el brukar köpa hållbarhetsbehandlad mjölk. Annars så äter de precis som alla andra.
« Senast ändrad: 16 dec-12 kl 22:53 av Skogsola »

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #31 skrivet: 17 dec-12 kl 11:33 »
Jag håller med om att denna plan är fin men orealistisk. Du borde nog försöka se självhushållandet som ett långtidsprojekt snarare än något som ska vara iordning efter ett år! Som redan har föreslagits så rekommenderar jag att "trappa ner" ett steg i taget. Om jag var du skulle jag även försöka gå ihop med några andra med samma mål och bo som ett litet kollektiv i stället, det är alltför utsatt att vara helt ensam när du inte har några moderna trygghetssystem kvar. Vad händer om du blir ordentligt sjuk två veckor? Vem tar hand om dig och djuren då? Vad händer om huset brinner ner? Du har ju ingen försäkring (eftersom du inte kommer ha pengar till sådan lyx) så då står du helt utblottad. Vad händer om djuren blir sjuka och du behöver ta dem till veterinär? Inga pengar, ingen vård, då blir det väl till att slakta. Jaha, och så har du inga pengar att köpa nya djur för. Vad händer när huset behöver underhållas? Leva vidare i mögel och fuktskadat hus och riskera hälsan? Ja, vad annars kan du göra när du inte har pengar till att åtgärda problemen.

Har du tänkt ha bil? Bensin, försäkring och underhåll kostar. Ingen bil? Ja då får du verkligen problem när du eller djuren behöver akut hjälp, för du kommer ju inte ha någon telefon eller internet. För sånt kostar ju också. Sen är det ju det där med sophantering. Man MÅSTE betala för sophämtning om man har eget hus. Skit i det så blir det böter, som också måste betalas.

Problemen är för många... ta det ett steg i taget i stället, hitta lite folk att slå dig ihop med, och njut av processen istället för att lägga alla ägg i en korg och potentiellt förlora allt. Det är iallafall mitt råd.

Oavsett hur du väljer att göra vill jag dock önska dig lycka till! :-[

En _Ensam_Fjäril

• Blekinge
« Svar #32 skrivet: 18 dec-12 kl 01:36 »
hej

jag och min man och då våra 3 barn levde 3 år utan el och dessutom rinnande vatten.
maten tilllagade vi genom kamin och även en äldre gasolspis och ugn (men ugnen var lite sisådär) det blev dock altid tilllagat och vi talllagade precis vad vi ville, alltså vi åt vad vi ville. vi hade också kylskåp på gasol. sommartid köpte vi ju aldrig mat som ska ligga i frysen, och mat som är bra att köpa är ex mat som förvaras lite längre tid, ex vakuumpackat, korv, mm.

Broberg

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 18 dec-12 kl 20:44 »
Gasol är fossilt och alltså ingen bra lösning.

Skogsola

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 18 dec-12 kl 21:17 »
 Det är ingen bra lösning om man är utan el för att förbättra världen. Men det är en utmärkt lösning om man vill leva drägligt där inget kraftbolag har dragit en kabel.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 18 dec-12 kl 21:18 »
Bortsett ifrån priset då.

Broberg

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 18 dec-12 kl 21:36 »
Det är ingen bra lösning om man är utan el för att förbättra världen. Men det är en utmärkt lösning om man vill leva drägligt där inget kraftbolag har dragit en kabel.

Då ska man inte bo på den platsen.

Skogsola

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 20 dec-12 kl 19:32 »
Då ska man inte bo på den platsen.

Man ska bo var fan man vill.  >:(

Broberg

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 20 dec-12 kl 20:15 »
Man ska bo var fan man vill.  >:(

Kanske, nästan, men vill man bo i ett slott av entumsbräder, på Kebnekaises topp, så är det ingen bra idé om man vill hålla modern standard. Ska man dessutom göra det fossildrivet, så borde det vara absolut förbjudet.

Skogsola

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 20 dec-12 kl 21:49 »
 Historien är full av potentater som drivna av goda föresatser velat förbjuda folk till allt möjligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

780 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser