Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När är loppet kört, steril bagge?  (läst 2463 gånger)

Luppa

• Norrbotten
När är loppet kört, steril bagge?
« skrivet: 07 dec-12 kl 17:20 »
Vi köpte ett bagglamm i år som vi släppte med ungtackorna i september. Han är född i april, enfödd så han borde väl ha blivit könsmogen flera gånger om vid det här laget.
Alla tackorna är betäckta, de allra flesta två gånger och vissa tre gånger  ::)
Inte helt 100 på att de verkligen varit betäckta alla gånger, han är av den "blyga" sorten, har bara sett honom betäcka en gång. Dock färgat med baggselen, och det har gått ca 3-4 veckor mellan gångerna.
Vad ska man tro, det känns inte särskilt hoppfullt...  :-\ Är det vanligt med sterila baggar? Känns som att vi har råkat ut för all otur man kan ha vid det här laget!  ;D
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: När är loppet kört, steril bagge?
« Svar #1 skrivet: 07 dec-12 kl 17:39 »
Varför tror du inte att de är betäckta?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 07 dec-12 kl 17:46 »
Det är inte vanligt men det förekommer. I början trodde jag ofta att baggen var steril men t o m en bagge som hade bara en testikel gjorde alla tackorna dräktiga. Men det är klart att har de blivit "ombetäckta" kan man ju misstänka att det är något fel på baggen. Det är väl i sista minuten nu men det kanske vore bra att ta bort den baggen och snabbt skaffa en ny, kanske låna en.
« Senast ändrad: 07 dec-12 kl 17:48 av MonaW »
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 dec-12 kl 18:03 »
Jag använder också baggsele. Man måste skilja på de märken som bara betyder "Flytta på dig, jag vill fram till maten" och ett betäckningsmärke som är en stor, starkt färgad fläck på rumpan!
3-4 veckor mellan märkena låter som länge - det borde vara endast 17-21 dagar mellan märkena.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 07 dec-12 kl 21:13 »
Jag använder också baggsele. Man måste skilja på de märken som bara betyder "Flytta på dig, jag vill fram till maten" och ett betäckningsmärke som är en stor, starkt färgad fläck på rumpan!
3-4 veckor mellan märkena låter som länge - det borde vara endast 17-21 dagar mellan märkena.

Mjo, jag hoppas att det är såna märken... Om man jämför med de märken stora baggen gör så är ju de stora och omöjliga att missta för annat, men då är ju han en sån som betäcker i princip oavbrutet så länge tackan tillåter det.
Har bara varit en tacka som varit helt blå på rumpan, men han måste väl ha betäckt fler än så?  ::)

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 07 dec-12 kl 21:15 »
Varför tror du inte att de är betäckta?

Det jag menade var just det Vallhunden skrev, att det kan ha varit att han bara klättrat på dem för att få dem att flytta sig vid höhäcken. Så gör ju tackorna mot varandra så det borde kanske han också göra, även om jag aldrig har sett det.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 07 dec-12 kl 21:16 »
Det är väl i sista minuten nu men det kanske vore bra att ta bort den baggen och snabbt skaffa en ny, kanske låna en.

Inte så lätt att skaffa en ny, vi har ca 100 mil till närmsta besättning med samma ras. Står hellre över än att betäcka med annan ras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser