Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner i hönshuset??  (läst 4724 gånger)

tessg

• -
Kaniner i hönshuset??
« skrivet: 07 dec-12 kl 10:32 »
Riktigt kallt nu! Jag tycker synd om mina kaniner som sitter och trycket i burarna, med ringrost i halva ansiktet... Jag håller på att bygga hönshus, och funderar på om det skulle gå att ha aveldkaninerna som skall övervintra ihop med hönsen under vintern?? Eller är det en jättedålig idé?
Alltså: kan man ha höns och kaniner ihop?
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Kaniner i hönshuset??
« Svar #1 skrivet: 07 dec-12 kl 10:57 »
Så länge kaninerna har dragfritt så klarar det sig fint. När det var runt -25 i Uppland satt mina kaniner ute i sina rastgårdar när det inte var så blåsigt. Du kan ju lägga in extra mycket halm som det kan boa in sig i.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #2 skrivet: 07 dec-12 kl 11:18 »
Jag tror inte man rekommenderar att ha något djur tillsammans med höns. Höns dammar och det är som att be om luftvägsproblem för kaninerna.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

tessg

• -
« Svar #3 skrivet: 07 dec-12 kl 11:29 »
Aj då, inte bra. Jo, att de klarar sig vet jag, och halm har de, men jag tror att de skulle trivas bättre om de bodde lite mer skyddat och tanken var väl även att de då skulle få lite mer skuttyta. Rimfrost skulle det förresten stå, inte ringrost...
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #4 skrivet: 07 dec-12 kl 11:39 »
Är hönshuset stort nog att dela av? Damm går ju att hindra att det sprids med hjälp av filter eller tygskärmar.

tessg

• -
« Svar #5 skrivet: 07 dec-12 kl 11:45 »
Hönshuset befinner sig än så länge på jag-har-gjort-en-ritning-och-köpt-brädor-stadiet, alltså finns utrymme för justeringar. Jag som varit så frustrerad för att bygget inte kommit igång, men det var nog rätt bra, nu hinner jag fundera en vända till...

flindra

• -
« Svar #6 skrivet: 07 dec-12 kl 15:39 »
Enligt reglerna får man inte ha höns och kaniner ihop. Jag har läst här på Alternativ att det är skadligt för kaninernas luftvägar med hönsens damm. Men jag vet att en del har haft kaniner i hönshuset, men inte i själva hönsrummet utan utanför och att det har gått bra för kaninerna. Alltså att man har ett förrum till hönsrummet, där man förvarar foder och sånt. Där kan man kanske ha kaninerna.

4-ever

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 07 dec-12 kl 15:44 »
Jag har både kaniner och höns i stallet.
Hönsen i sin box och kaninerna i en annan box.
Tyckte att kaninerna kunde komma in nu under vintern så de fick husera i en egen box.
Jag har inte märkt att kaninerna skulle ta skada av detta  ::)
De bor iof inte i samma box och det är en gång emellan boxarna. Men i samma hus är de allt  ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 07 dec-12 kl 16:13 »
Enligt reglerna får man inte ha höns och kaniner ihop.

Vilka regler då?   

flindra

• -
« Svar #9 skrivet: 07 dec-12 kl 16:21 »

Vilka regler då?
Jordbruksverkets?

Inte vet jag, är inte jurist men det finns massor med trådar på detta ämne så det är nog bara att söka sig fram, borde stå nånstans.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 07 dec-12 kl 18:50 »
Jag vet att det finns massor med trådar, men reglerna har jag inte hittat.

Personligen tycker jag inte det är lämpligt.

Kan det vara så att svenskar är såna att allt man tycker är olämpligt är (eller borde vara) förbjudet?

flindra

• -
« Svar #11 skrivet: 07 dec-12 kl 19:21 »
Jag har själv funderat på att ha kaniner i förrummet till hönshuset. Nu går det att köpa lättströ (hampaströ) igen på vårat Granngården, och det dammar ju mycket mindre så det borde ju vara bra även för kaninerna tänker jag, om hönsen dammar mindre.

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #12 skrivet: 09 dec-12 kl 09:48 »
Jordbruksverkets?

Inte vet jag, är inte jurist men det finns massor med trådar på detta ämne så det är nog bara att söka sig fram, borde stå nånstans.

Jag har inte heller hittat några regler ang kaniner och höns i samma byggnad. Däremot är det visst förbjudet i Norge enligt norska angorauppfödare.
Här hos oss är det upp till var och en att ha höns och kanin i samma stall. Har hört kommentarer om att ex coccidos skulle spridas från höns till kanin, det är inte sant. Coccidos är artspecifikt.
Sedan beror det ju på hur många höns man har också, jag hade fem som mest, nu ärde två och dammar inte på kaninerna. Hönsen har en egen box där de nu går o tjurar för att de inte får vara ute när det blir under -16. Kan tillägga lite ot att vaktlar, hade små japaner ett tag, dammar kopiöst mycket, flera ggr mer än vad hönsen gör.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Neon Knight

• -
« Svar #13 skrivet: 09 dec-12 kl 10:06 »
Det finns inga formella regler mot att ha kaniner i hönshuset. Det finns generella krav på djurens miljö som kan vara svåra att uppfylla med sådana kombinationer. T.ex. (saxat från L80):

15 § Djur får endast tillfälligtvis utsättas för luftföroreningar som överstiger
följande värden:
Ammoniak 10 ppm
Koldioxid 3 000 ppm
16 § Luftens innehåll av organiskt damm ska hållas lågt
...
20 § Djur får inte utsättas för buller av sådan nivå och frekvens att det påverkar
djurens hälsa menligt. De får endast tillfälligtvis utsättas för buller överstigande
65 dBA.

Höns dammar och väsnas, så skall man ha kaniner i hönshuset måste man alltså skydda dem mot det på något sätt.

Neon Knight

• -
« Svar #14 skrivet: 09 dec-12 kl 10:11 »
Till TS: om kaninerna har rejält med strö och mat och burarna står någorlunda skyddat har de inga problem med kyla.

Ek

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 09 dec-12 kl 12:19 »
Det finns inga formella regler mot att ha kaniner i hönshuset. Det finns generella krav på djurens miljö som kan vara svåra att uppfylla med sådana kombinationer. T.ex. (saxat från L80):

15 § Djur får endast tillfälligtvis utsättas för luftföroreningar som överstiger
följande värden:
Ammoniak 10 ppm
Koldioxid 3 000 ppm
16 § Luftens innehåll av organiskt damm ska hållas lågt
...
20 § Djur får inte utsättas för buller av sådan nivå och frekvens att det påverkar
djurens hälsa menligt. De får endast tillfälligtvis utsättas för buller överstigande
65 dBA.

Höns dammar och väsnas, så skall man ha kaniner i hönshuset måste man alltså skydda dem mot det på något sätt.
får man då ha höns med höns? finns det några undersökningar som visar att kanniners luftvägar är känsligare höns.luktar det friskt och ventilerat duger det nog till dom flesta djur Gör det inte det är det nog ingen miljö för höns heller.

LasseDalom

• -
« Svar #16 skrivet: 09 dec-12 kl 13:03 »
Regler och paragrafer!

Är det kallt för kaninerna under en period, sätt dem i hönshuset. Jag har gjort så själv ett par -30 vintrar. Man märker iallmänhet på djur om de far illa!

Det svenska vurmen för regler är nästintill oändlig. Bättra att lägga energin på att bry sig om och se till sina djur, än att leta i paragrafer!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 11 dec-12 kl 18:22 »
Jag har kaniner ankor o höns i hop lösa i stallet . Alla kommer överrens o ingen mår dåligt .
Har haft så i många år nu i olika typer av byggnader , finns det bra utrymme så funkar det mesta.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #18 skrivet: 14 dec-12 kl 21:43 »
vår fritt lösgående kanin väljer själv att gå in till hönsen om dagarna, förmodligen för att äta lite av deras spannmål...
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

emindy

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 18 dec-12 kl 16:15 »
Det finns alltså inga regler mot det?
Fick en rolig idé om man skulle kunna ha kaninbur i hönshuset och ordna så att kaninerna kunde springa lösa därinne men ha det dammfritt och hönsfritt i sin egen bur. Hur skulle det kunna funka?
Jag har problem med att kaninerna i dagsläget får för lite dagsljus. Hönsen har bättre fönster. Dessutom har de stor halmad yta som de gott kan dela med kaninerna tycker jag ;-)

(oroas icke, det är fortfarande på idéstadiet)

Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 3 användare
skogskälla, carlie2, lawnboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser