Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stickade fickor  (läst 2016 gånger)

Bissan

• Gäst
Stickade fickor
« skrivet: 10 jan-07 kl 02:30 »
Jag skulle vilja lära mig hur man stickar fickor mitt i en stickning. Hade tänkt mig att lägga frökapslar eller pärlor i dem, så det ska var en "gles" ficka-påse. Så man kan se vad som ligger i den.hoppas att detta var förståligt

Marieberg

• Gäst
Re:Stickade fickor
« Svar #1 skrivet: 10 jan-07 kl 10:02 »
Hmmm...

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha.
Vill du ha en ficka som är så stor ("sladdrig") så att du lätt kan titta ner i den, eller vill du att de enskilda maskorna ska vara så lösa så att du kan se pärlorna mellan maskorna?
Det senare skulle förmodligen innebära problem...

Beskriv lite mer!

Bissan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 jan-07 kl 21:46 »
Jag hade tänkt mig att ha små fickor placerade på en stickad yta, fickorna behövs för att hålla pärlor- frökapslar på plats och man ska kunna se dem, de ska inte vara gömda.. Helst skulle man inte behöva ha mer än en tråd att sticka med.Typ dubbelstickning, men jag har aldrig provat dubbelstickning. Detta blev nog bara ännun mer förvirrat men jag testar och ser om någon kan förstå vad jag är ute efter.

ladymadonna

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 jan-07 kl 12:48 »
Jag ser en "nät-aktig" ficka framför mig. Förslag på teknik = lägg upp rätt antal maskor - stick ett eller flera varv rät eller slätstickning. Varv 1 - *sticka 1 (ev 2) maskor, 1 överhoptagnin* sticka detta varvet ut. Varv 2 - *Sticka 1 (2) maskor lägg upp en maska*  upprepa varvet ut.
Varv 3 och 4 - sticka alla maskor (slätstickning eller rätstickning).

Gör du så här blir det en gles ficka.
Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser