Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att gå som lärling  (läst 5640 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Att gå som lärling
« skrivet: 06 dec-12 kl 13:49 »
jag vet inte om tavlan är rätt, men det är ju bara flytta inlägget om det blivit fel.  o:)

jag går i tankarna att bemöda mig om en plats som lärling inom ett hantverksyrke. mura och möbelsnickeri är ett av de yrken som ligger inom mitt intresseområde. jag har alltid varit praktiskt lagt, men för att vara familjetraditionen trogen gick jag på universitetet istället. det ska jag väl avsluta nån gång också ::) just nu jobbar jag inom handels men vill därifrån snarast. tyvärr gick jag inte bygg och anläggning när jag läste på gymnasiet, men rykten säger ju att ungdomar inte vill hålla på med hantverksyrken. finns det hopp för mig att få en lärlingsplats i alla fall eller är det kört? hur går man tillväga? ringer man runt till företag och frågar om de söker nån?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Att gå som lärling
« Svar #1 skrivet: 06 dec-12 kl 16:51 »
Börja med att kontakta studievägledaren i din kommun.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 07 dec-12 kl 00:12 »
jag vill gärna lära mig ute på ett företag isf att gå en kurs hos komvux/lernia/liknande. tror du studievägledare ändå är bäst att kontakta?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 07 dec-12 kl 00:27 »
Ja, det tror jag. Om inte annat borde de veta om det är möjligt och hur man ska gå tillväga.
Tror det är svårt att få lön under lärlingsutbildning om man inte går/har gått någon utbildning.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 07 dec-12 kl 11:16 »
jag vet de som får det, alltså lön även fast de inte har gått utbildning på gymnasiet innan. men kanske man måste ha tur för att få det? hittar jag inget sånt, så är jag fast i mitt handelsjobb tyvärr  :-\ jag ska kolla om jag hittar nån handledare i vår kommun som kan hjälpa mig. tack för tipset.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 07 dec-12 kl 13:08 »
jag vet de som får det, alltså lön även fast de inte har gått utbildning på gymnasiet innan. men kanske man måste ha tur för att få det? hittar jag inget sånt, så är jag fast i mitt handelsjobb tyvärr  :-\ jag ska kolla om jag hittar nån handledare i vår kommun som kan hjälpa mig. tack för tipset.

Att hitta en lärlingsplats utan tidigare utbildning och med en heltidslön är nog svårt. Kanske kan man räkna med att ersättningen stiger efterhand som man får erfarenhet?

Alternativt att arbetsförmedlingen betalar lönen om det kan räknas som nån slags arbetsmarknadsutbildning. Men det är väl en egen djungel att ta sig igenom. Dessutom svårt kanske om man inte är arbetslös.

Allin

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 dec-12 kl 13:32 »
Jag tror att det är rätt svårt få en lärlingsplats överhuvudtaget i dag. Även om du skulle jobba gratis.
Som lärling behöver du handledning och den tiden har inte de flesta.
Åtminstone så vet jag att det är så inom hantverksyrken. Tid är pengar för småföretagare.
Förmodligen måste du gå via en utbildning för att få praktisk erfarenhet.

fastfrusen

• -
« Svar #7 skrivet: 07 dec-12 kl 15:21 »
jag skriver med mig i den här tråden eftersom jag själv gått i liknande tankar..
Sambon är från österrike, där är det vanligt med lärlingar.. Man får då ca 400-500 euro i månaden i "lön".
På  http://www.hantverkslarling.se  finns en del information.. men man behöver ju 12 månaders erfarenhet... Här är kruxet.. Om man varit arbetslös kanske man kan få praktik nånstans?

Lycka till!
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 07 dec-12 kl 21:45 »
Jag tror att det är rätt svårt få en lärlingsplats överhuvudtaget i dag. Även om du skulle jobba gratis.
Som lärling behöver du handledning och den tiden har inte de flesta.

Dessutom måste företaget se till att en eventuell lärling är försäkrad under tiden hen befinner sig på arbetsplatsen.
Gör man praktik under en utbildning, eller genom Arbetsförmedlingen brukar de hjälpa till med det.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 07 dec-12 kl 22:34 »
I Stockholm finns Hantverksakademin, där man går för att lära sig främst hantverksyrken som  inte finns representerade i daqens utbildningsväsen. Känner en som gått som smedlärling, en skomakare och en segelmakare som gått där. Men där är man ute på lärlingsplatsen fyra dar i veckan och den femte på skolan där man bla läser företagsekonomi.
Vet inte om det finns nån motsvarighet till detta nån annanstans?
Hantverksakademin har högskolestatus i csn´s värld, så man går på studiemedel under tiden, vilket jag kan tycka är lite snett, för när man börjar kunna jobbet hamnar man ju oundvikligen i viss produktion, och tar då kanske studielån för att leva medans man producerar åt firman.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 07 dec-12 kl 22:40 »
Jag går, sedan 2 månader tillbaka, som praktikant/lärling på en byggfirma som även håller på med byggnadsvård. Eftersom jag varit långtidssjukskriven och är arbetslös får jag aktivitetsstöd genom Arbetsförmedlingen och jag är även försäkrad genom dom. Praktiken har nu blivit förlängd med 3 månader och jag kommer att få en anställning på 25% på byggfirman, om inget oväntat händer med min dåliga kropp. Hade jag klarat mer så hade jag fått arbete på 100%.

Jag började på ett finsnickeri i 3 månader, men kände att det inte var något för mig. Det är roligare med större byggprojekt. På finsnickeriet var det lätt att få praktik men på byggfirmorna var det värre. Men man ska aldrig ge upp hoppet. Tillsist fick jag en plats på en byggfirma där chefen verkligen engagerat sig i min situation. Han är nöjd med det jag presterar. Redan nu vet jag att jag kommer att få stor nytta av de kunskaper och den erfarenhet jag får.

Detta är en helt ny värld för mig då jag har en akademisk bakgrund. Ibland har jag tänkt att vad synd att jag inte gick bygg- och anläggning på gymnasiet, men i gengäld har mitt tidigare liv format mig och jag skulle inte vara den jag är utan min bakgrund.

Hantverkskunskaper är bra att ha när man vill vara en självhushållare på landsbygden/glesbygden.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 08 dec-12 kl 00:07 »

Detta är en helt ny värld för mig då jag har en akademisk bakgrund. Ibland har jag tänkt att vad synd att jag inte gick bygg- och anläggning på gymnasiet, men i gengäld har mitt tidigare liv format mig och jag skulle inte vara den jag är utan min bakgrund.

Hantverkskunskaper är bra att ha när man vill vara en självhushållare på landsbygden/glesbygden.

Mycket väl talat!
Själv har jag bara tvåårigt yrkesförberedande gymnasium (skogsbruk) och en båtbyggarkurs på folkhögskola att stoltsera med i utbildningsväg.  Det är väldigt få hantverksmässiga saker jag går helt bet på, jag snickrar hus och möbler, kan bygga allmogebåt utifrån en ritning, Sy kläder och segel, Har byggt en egen hotrod från scratch, svetsar, svarvar och fräser i järn, lagar motorer, kör maskiner, lagar god mat, bakar mitt eget bröd osv.

Men ibland saknar jag att jag inte studerat vidare nån gång.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #12 skrivet: 08 dec-12 kl 20:55 »
finsnickeri är då verkligen något jag skulle kunna tänka mig. så det lät ju bra att det är lättare att få praktik där. jag kan även tänka mig att lära mig svetsa, köra grävmaskin eller bli smed.

jag kan inte gå på någon skola för att leva på csn, för jag har ingen rätt till csn, varken bidragsdelen eller lånedelen. min universitetsutbildning finansierade jag med eget företagande och småjobb vid sidan om. jag får ingen arbetsplatspraktik via arbetsförmedlingen, för man måste varit arbetslös länge, utan utbildning och i princip vara ett hopplöst fall för att man ens ska få lastbilskörkortet finansierat. det var de väldigt tydliga med, när jag försiktigt frågade om det.

ett exempel på lön medan man går som lärling är utan att nämna siffror mer än jag tjänar nu i timmen. när man är fullärd får man full lön.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser