Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ull från sommarklippning, kan jag använda det och tova?  (läst 1510 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Har inte tovat på 20 år och då bara två gånger typ. Kan nu få tag på ull från klippning i maj på Gutefår, går det att använda det till tovning? Den är otvättat och jag har inte sett den än så jag vet inte om den är smutsig.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Ull från sommarklippning, kan jag använda det och tova?
« Svar #1 skrivet: 04 dec-12 kl 13:18 »
 ???
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 04 dec-12 kl 13:43 »
Ser inte varför det inte skulle gå? Det beror ju på om djuren har gått inne på stall och blivit skräpiga eller gått ute i lera och blivit smutsiga... Det är nog bara att kika på den och se hur den ser ut :D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

gopo

« Svar #3 skrivet: 04 dec-12 kl 14:23 »
Jag kan bara instämma! Ullen från Gutefår ska ju gå bra att tova! Det är bara att titta på den och testa om det fungerar!

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #4 skrivet: 05 dec-12 kl 09:53 »
Då ber jag henne dela av en kasse som jag förhoppningsvis kan använda, behöver man tvätta den först om den ser ok ut för övrigt'+

gopo

« Svar #5 skrivet: 05 dec-12 kl 15:19 »
Om det inte är allt för skitigt är det bra att inte tvätta ullen. Ullfettet hjälper till att valka ihop fibrerna. Om du tvättar ullen innan så försvinner en del av ullfettet.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #6 skrivet: 15 dec-12 kl 13:06 »
Tack för respons! Vi har inte tvättat ullen, kardat ett gäng "rullor" nu, får se om jag kommer på hur vi går vidare, letar lite på google så får jag kankse tips!

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 3 användare
Staem, Trulsa, Liz

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser