Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  något jag kan odla som blomflugor/sorgmyggor inte gillar?  (läst 10071 gånger)

fishyerik

• Uppland
SV: något jag kan odla som blomflugor/sorgmyggor inte gillar?
« Svar #20 skrivet: 11 jan-13 kl 09:59 »
Fruktflugor-om det är såna, kan man fånga i glas med vinäger, vatten och en skvätt diskmedel, kanske lite saft med. De vill dricka av vattnet som luktar väldigt gott och så drunknar de då diskmedlet tagit bort ytspänningen...

En kvinna jag känner sa att de lägger ägg i slasken, så i den ska man hälla kokande vatten varje kväll och också torka av bänkar och städa undan allt ätbart (frukt, bär, smulor o sånt). Varje kväll. Så ska de iaf minska i antal...

Så finns det gula klisterpapper man kan sätta på blompinnar i krukorna som flugorna fastnar på...

Du tänker på Drosophila, mest kända som bananflugor, men det finns en massa populärnamn. 8 dygn har jag för mig att det är det absolut kortaste genereatinscykel de kan få till, så för att undvika förökning inne har man en vecka på sig att städa bort det dom kan föröka sig i, sånt som kan jäsa. För att slippa få in dom gäller att få bort alla dofter som tyder på jäsning, allt från vin till filmjölk och jästbröd och frukt. 

Att man skulle behöva hälla kokande vatten i slasken varje dag för att hindra förökning där stämmer alltså inte alls, men håller man på så tills man bär ut öl/vinflaskorna eller komposten under diskbänken kan man ju få för sig att det var det idoga heltvattenspolandet i slasken som gjorde susen, men så är det alltså inte.   
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Jonas L

• Blekinge
« Svar #21 skrivet: 27 jan-13 kl 18:06 »
Om jag skulle ta och köpa en planta sileshår nu, skulle den klara sig i ett västerfönster utan extraljus? Temperatur 19-20 grader, luftfuktighet 30% för tillfället. Jag har redan fått lite invasion i krukorna och om ett par veckor är det dags att komma igång på allvar med årets odlingar.

Rosten

• Närke
« Svar #22 skrivet: 29 jan-13 kl 20:49 »
Om jag skulle ta och köpa en planta sileshår nu, skulle den klara sig i ett västerfönster utan extraljus? Temperatur 19-20 grader, luftfuktighet 30% för tillfället. Jag har redan fått lite invasion i krukorna och om ett par veckor är det dags att komma igång på allvar med årets odlingar.
Dom brukar klara sig några månader men flugorna är borta efter någon dag.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 07 feb-13 kl 15:25 »
Citera

Spontant så tänker jag att 30% luftfuktighet låter lite för en myrväxt. Man kan öka luftfuktigheten runt plantan genom att ställa krukan i ett fat/skål med vatten. Vet inte med sileshår, men med andra växter brukar man behöva undvika att själva rötterna står i vatten. Genom att ha en tät ytterkruka eller ställa den på en uppochnervänd kruka eller tallrik som man lägger i fatet, tex.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

christelle

• Blekinge
« Svar #24 skrivet: 07 feb-13 kl 16:42 »
Nu har jag fått in dom igen i odlingarna, vill inte kasta ut odlingarna nu för här skördas varannan/var tredje dag. Så nu lyfter jag på odlingslådorna, pillar fram flugorna ur det gröna och jorden och runt odlingarna och suger in dom i dammsugaren dagligen. Lite pilligt men det går och flugmängden reduceras radikalt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser