Fruktflugor-om det är såna, kan man fånga i glas med vinäger, vatten och en skvätt diskmedel, kanske lite saft med. De vill dricka av vattnet som luktar väldigt gott och så drunknar de då diskmedlet tagit bort ytspänningen...
En kvinna jag känner sa att de lägger ägg i slasken, så i den ska man hälla kokande vatten varje kväll och också torka av bänkar och städa undan allt ätbart (frukt, bär, smulor o sånt). Varje kväll. Så ska de iaf minska i antal...
Så finns det gula klisterpapper man kan sätta på blompinnar i krukorna som flugorna fastnar på...
Du tänker på Drosophila, mest kända som bananflugor, men det finns en massa populärnamn. 8 dygn har jag för mig att det är det absolut kortaste genereatinscykel de kan få till, så för att undvika förökning inne har man en vecka på sig att städa bort det dom kan föröka sig i, sånt som kan jäsa. För att slippa få in dom gäller att få bort alla dofter som tyder på jäsning, allt från vin till filmjölk och jästbröd och frukt.
Att man skulle behöva hälla kokande vatten i slasken varje dag för att hindra förökning där stämmer alltså inte alls, men håller man på så tills man bär ut öl/vinflaskorna eller komposten under diskbänken kan man ju få för sig att det var det idoga heltvattenspolandet i slasken som gjorde susen, men så är det alltså inte.