Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill undvika att ha pengar på banken, hur?  (läst 14386 gånger)

ullkofta

• Västergötland
SV: Vill undvika att ha pengar på banken, hur?
« Svar #20 skrivet: 02 dec-12 kl 11:05 »
Jag är också bankkritisk. Har slutat att ha pengar nedgrävda på gårdsplan och har ett litet bankfack. Man får inte ha pengar i bankfack (sa banken) men det har jag ändå.

Men hur gör du så de inte blir förstörda (de nergrävda)?

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #21 skrivet: 02 dec-12 kl 11:39 »

@TS i första hand.
Jag har full förståelse för att man ogillar banksystemet och att det känns fel att "göra pengar på pengar". Dock...

Hela den räntedrivna ekonomin går ut på att öka penningmängden för att förflytta pengar från dem som har lite till dem som har mycket. Jag är en stark anhängare av JAK och räntefria lån men för den som - likt trådskaparen - bara vill spara och inte låna är räntefria konton faktiskt ganska kass för spararen. Vill man vara snäll och hjälpa dem som inte har möjlighet att ta lån mot ränta så ok, men det har sitt pris.

Eftersom penningmängden ökar får vi inflation, dvs pengarnas värde minskar. Du sätter in 250 kr på banken, det är priset för 10 skogaholmslimpor. Tre år senare tar du ut dina 250 kr och går till affären, men då räcker dina pengar bara till kanske 8 limpor.  >:(  Utan ränta på insatta pengar förlorar du ännu mer än du gör när du sätter in pengar med ränta.

Jaha  ???  vad göra då då? Jo, spara i något som behåller sitt värde.

Sedlar i madrassen är ännu sämre än JAK för du hjälper ingen, får inga sparpoäng och madrassen kan brinna upp eller du bli rånad. Den som vill kan köpa guld eller silver och riskera att priset på dessa sjunker (eller glädjas om det stiger), jag ser guld främst som ett sätt att bevara köpkraft. Banken kan lika lite behålla det som finns i ett bankfack som ett garage kan behålla bilarna som står där. Kraschar ekonomin big time så får man vänta på att konkursförvaltaren kommer och öppnar till bankfacksvalvet.

Det är jättesvårt att hitta något bra att spara i, det ekonomiska systemet förutsätter liksom att du använder det ekonomiska systemet för att spara. Ska du ut ur det så måste du spara i något som inte är en del av det ekonomiska systemet. Vad tror du själv kommer att bevara sitt värde de närmsta 10-20 åren?

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Sjaunja

• -
« Svar #22 skrivet: 02 dec-12 kl 11:41 »
Men hur gör du så de inte blir förstörda (de nergrävda)?
Sedelbuntar i tätslutande plastburk!

Nuffield

• Västerbotten
« Svar #23 skrivet: 02 dec-12 kl 12:06 »
@TS i första hand.
Jag har full förståelse för att man ogillar banksystemet och att det känns fel att "göra pengar på pengar". Dock...

Hela den räntedrivna ekonomin går ut på att öka penningmängden för att förflytta pengar från dem som har lite till dem som har mycket. Jag är en stark anhängare av JAK och räntefria lån men för den som - likt trådskaparen - bara vill spara och inte låna är räntefria konton faktiskt ganska kass för spararen. Vill man vara snäll och hjälpa dem som inte har möjlighet att ta lån mot ränta så ok, men det har sitt pris.

Eftersom penningmängden ökar får vi inflation, dvs pengarnas värde minskar. Du sätter in 250 kr på banken, det är priset för 10 skogaholmslimpor. Tre år senare tar du ut dina 250 kr och går till affären, men då räcker dina pengar bara till kanske 8 limpor.  >:(  Utan ränta på insatta pengar förlorar du ännu mer än du gör när du sätter in pengar med ränta.

Sedlar i madrassen är ännu sämre än JAK för du hjälper ingen, får inga sparpoäng och madrassen kan brinna upp eller du bli rånad. Den som vill kan köpa guld eller silver och riskera att priset på dessa sjunker (eller glädjas om det stiger), jag ser guld främst som ett sätt att bevara köpkraft. Banken kan lika lite behålla det som finns i ett bankfack som ett garage kan behålla bilarna som står där. Kraschar ekonomin big time så får man vänta på att konkursförvaltaren kommer och öppnar till bankfacksvalvet.

Det är jättesvårt att hitta något bra att spara i, det ekonomiska systemet förutsätter liksom att du använder det ekonomiska systemet för att spara. Ska du ut ur det så måste du spara i något som inte är en del av det ekonomiska systemet. Vad tror du själv kommer att bevara sitt värde de närmsta 10-20 åren?

Vänligen
Jens

Amen!

Dock är jag inte alls säker på att bankfacket är så säkert vid en ekonomisk kollaps. Vad hindrar Staten från att helt enkelt stifta en lag som nationaliserar innehållet i samtliga bankfack? Däremot tror jag att om en sådan kollaps skulle komma bör man ha tid på sig att kila iväg till banken och hämta hem sina värdesaker om man inte tar allt för lång tid på sig. Vad som kan vara bra att ha i åtanke är att precis som nämndes får man inte ha kontanter i bankfacket. Sedelbuntar går ju så klart bort men som kontanter räknas allt som är giltigt betalningsmedel, alltså inte bara gamla Svenska guldtior utan även Krugerrand och liknande. Vad händer om banken har en extra nyckel till bankfacket och vid en "rutinkontroll" upptäcker att man brutit med reglerna i kontraktet man skrev på?  (:)

Om jag primärt oroade mig för total ekonomisk kollaps skulle jag dels ha en del kontanter hemma eller nedgrävda, dels ädelmetaller som guld och silver som hittills alltid bevarat sitt värde i både med och motgång. Här http://www.libertysilver.se/ kan man beställa om man vill ha tryggheten i att handla av ett företag. Tradera är annars ett bra ställe även om det finns en liten risk att man blir blåst. Själv slår jag gärna ett slag för våra gamla silverkronor som dels alla känner igen och dels kommer i hanterbara stycken. Trots allt tror jag det kan bli svårt med växeln om man i framtiden vill köpa en spade av grannen och kommer med en 15 kilos silvertacka som betalning ;)

Vasa81

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 02 dec-12 kl 12:15 »
Handlar ochså en del om hur du bor idag.

Har du gott om plats; spara i förbrukningsvaror du vet om att du behöver i framtiden.
Toapapper, ett par dunkar diesel, rengöringsprodukter, lagervaror mat osv
Vissa saker behöver man byta ut mot nya ibland på grund av ålder.

Men blir en försäkring mot sämre tider, som arbetslöshet, snöstorm, eller vad du tror kan hända i framtiden.

padus

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 02 dec-12 kl 12:51 »
@TS i första hand.

Vänligen
Jens

Tack för svaret! Du poängterar mycket som är roten till varför jag inte vill vara del i det ekonomiska system som råder, och tar även upp det svåra med att inte vara del i det och hur det brister att även spara på alternativa vägar. Det är sant som du säger, att pengarna kan förlora sitt värde om man sparar räntefritt. Men jag skulle väl kunna köpa det, om jag vet att pengarna har gått till bra ändamål under tiden, skulle kunna se det som priset för att vara genuin och lojal mot sina egna principer och ståndpunkter. Men tyvärr är det ju så att pengarna inte tagit vägen någonstans i det fallet, bara förlorat sitt värde...

Jag har tänkt en del på det där med lån. Om jag nu börjar spara i JAK, och gör så fram till jag börjar bygga på mitt hem. Då skulle jag kunna ta ett lån för att underlätta omkostnader för livet i sig. Det kanske inte skulle vara ultimat att bygga sitt hem samtidigt som man jobbar åtta timmar om dagen, så en liten knuff ekonomiskt sätt skulle kanske sitta fint då. OM det nu är som det låter så kommer detta eftersparet tillbaka efter antal år. Men det har jag själv inte full koll på, så där får jag läsa på lite mer. Men poängen är att om jag planerar ett lån hos JAK istället för att bara spara så blir det ytterligare en stor anledning till att välja JAK.

Ädla metaller har jag tänkt på, men tycker inte att det håller riktigt av just de anledningar du skriver.

Vad jag tror kommer behålla sitt värde? Ja, det är ju svårt att svara på egentligen. Men jag tror faktiskt inte att någonting alls kommer göra det. Inte något jag är intresserad av i alla fall. Med tanke på att vi värdesätter allting i pengar idag så följer allting värdet av pengar egentligen. Blir inflationen hög så blir allting dyrt i form av summa, men summans värde är lågt... ja, jag tror vi alla vet hur det där går i slutändan. Men man ska inte glömma att fenixen föds ur sin egen aska och likaså gör vår tillvaro. Se bara tyskland, då och nu.

padus

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 02 dec-12 kl 12:57 »
Handlar ochså en del om hur du bor idag.

Har du gott om plats; spara i förbrukningsvaror du vet om att du behöver i framtiden.
Toapapper, ett par dunkar diesel, rengöringsprodukter, lagervaror mat osv
Vissa saker behöver man byta ut mot nya ibland på grund av ålder.

Men blir en försäkring mot sämre tider, som arbetslöshet, snöstorm, eller vad du tror kan hända i framtiden.

Problemet för mig är att jag knappt bor någonstans idag. Jag svävar i vinden lite grann, går och kommer som jag vill. Planen är också att bygga mig en vagn att bo i fram tills jag börjar bygga mitt hem. Med andra ord kommer jag antagligen inte ha tillgång till utrymmet att bunkra upp med varor på detta sätt, som i annat fall skulle vara optimalt!

Det är fram till dagen jag kan göra så som jag vill finna ett sätt att känna mig trygg med mina pengar.

En fråga till almänheten som jag inte finner svar på. Kan man, om man sparar i JAK, ha ett kort kopplat till det kontot? Jag misstänker att så inte är fallet.

fastfrusen

• -
« Svar #27 skrivet: 02 dec-12 kl 13:37 »
Saxat från jak's hemsida:

"5. Ta ut pengar
För att ta ut pengar behöver du ett kort med ett konto som du kopplar till ditt transaktionskonto. JAK har ännu inga egna kort så du får använda ett kort från någon annan utgivare, T ex Coop. Via Internet- eller telefonbanken kan du sedan löpande göra uttag till ditt kortkonto."

http://www.jak.se/spara-och-lana/guide-att-byta-till-jak

jag har ett "sparkonto" i jak, som jag satte in 10 000 på en gång när jag hade över. Pengarna försvinner vel sakta men säkert eftersom dom drar medlemsavgiften från det kontot. Men jag har ett gäng sparpoeng. Så om drömstället dyker upp så kan jag låna utan att blanda in andra banker.  :D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Humle

• Västerbotten
« Svar #28 skrivet: 02 dec-12 kl 14:48 »
Saxat från jak's hemsida:

"5. Ta ut pengar
För att ta ut pengar behöver du ett kort med ett konto som du kopplar till ditt transaktionskonto. JAK har ännu inga egna kort så du får använda ett kort från någon annan utgivare, T ex Coop. Via Internet- eller telefonbanken kan du sedan löpande göra uttag till ditt kortkonto."

http://www.jak.se/spara-och-lana/guide-att-byta-till-jak

jag har ett "sparkonto" i jak, som jag satte in 10 000 på en gång när jag hade över. Pengarna försvinner vel sakta men säkert eftersom dom drar medlemsavgiften från det kontot. Men jag har ett gäng sparpoeng. Så om drömstället dyker upp så kan jag låna utan att blanda in andra banker.  :D

Hajjar jag rätt ang. JAK att man under amorteringstiden måste spara lika mycket som man amorterar? Dvs. man måste ha ca dubbelt så mycket pengar över varje månad jämfört med ett vanligt banklån under tiden som man betalar tillbaka? Sen får man tillbaka pengarna man sparade under tiden? *förvirrad* :p
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 02 dec-12 kl 15:06 »
Jak: super enkelt.

En sparad krona, en sparpoäng, En lånad krona, "enlåne poäng".

Dessa skall gå jämt ut när lånet slut betalas.

.......................

Jak är bra om man har mycket pengar varje månad, eller vet att man skall låna om 10år och har pengar nu.

Dock är det så att Jak har en avgift på sina lån. Med den låga räntan vi har just nu blir avgiften ca 3% så det är inte så lönsamt direkt.
Dock om vi skulle börja få högre ränta i framtiden, är Jak ett gott alternativ.

Sedan måste man tillhanda hålla, bankens kapitalkrav 6%just nu på låne skillingen.

Så jag är just nu mycket dyrare.
Men så är det samvetet ochså. :-)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #30 skrivet: 02 dec-12 kl 15:12 »
Planen är också att bygga mig en vagn att bo i fram tills jag börjar bygga mitt hem.

Jag missar nog något nu men är det inte där du ska stoppa dina pengar?

Kolla om du kan få ställa lite grejer hon nån och börja köpa på dig kvalitetsprylar som funkar i vagnen och helst även i ett senare hem. En kamin kanske eller lite köksutrustning av god kvalitet kan möjligen vara exempel. Eller så börjar du bygga på vagnen, den lär ju ta både tid och pengar. :)

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

padus

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 02 dec-12 kl 17:49 »

Jag missar nog något nu men är det inte där du ska stoppa dina pengar?

Kolla om du kan få ställa lite grejer hon nån och börja köpa på dig kvalitetsprylar som funkar i vagnen och helst även i ett senare hem. En kamin kanske eller lite köksutrustning av god kvalitet kan möjligen vara exempel. Eller så börjar du bygga på vagnen, den lär ju ta både tid och pengar. :)

Vänligen
Jens

Ja, haha. Det är klart!
Det är perioden efter att vagnen är klar som jag vill ha någonstans att spara pengarna så det gynnar mig längre fram. En liten kamin kommer jag köpa, något sånt här Kaminer, och köksutrustning. Verktyg kommer när jag börjar bygga vagnen, så lite "kvalitetsprylar" blir det.

För att komma från vagn till mark så krävs det ju ännu mer pengar.

Humle

• Västerbotten
« Svar #32 skrivet: 02 dec-12 kl 18:37 »
Ja, haha. Det är klart!
Det är perioden efter att vagnen är klar som jag vill ha någonstans att spara pengarna så det gynnar mig längre fram. En liten kamin kommer jag köpa, något sånt här Kaminer, och köksutrustning. Verktyg kommer när jag börjar bygga vagnen, så lite "kvalitetsprylar" blir det.

För att komma från vagn till mark så krävs det ju ännu mer pengar.

Jag tycker det vore en ide att börja fixa fram verktygen redan nu innan du börjar bygga vagnen men jag har å andra sidan inte byggt någon vagn själv. Verktyg för att såga, spika, skruva och borra behöver du garanterat. Imponerande att du vågar!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Vargerik

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 02 dec-12 kl 19:26 »
Köp något bra, t ex en gård & amortera som en blå!

fårbonden

• Småland
« Svar #34 skrivet: 15 dec-12 kl 09:45 »
Betala av alla lån först, bästa sparandet som finns. Sen är det guld som gäller skulle jag tro.

padus

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 15 dec-12 kl 09:55 »
Betala av alla lån först, bästa sparandet som finns. Sen är det guld som gäller skulle jag tro.

Det är just ett lån jag inte vill inte vill dra på mig! Men du kanske inte bara tilltalade mig utan skrev det lite mer generellt, till alla?
Tveka inte på att göra det, bara kul om tråden utvecklas!

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #36 skrivet: 15 dec-12 kl 10:23 »
Köp något bra, t ex en gård & amortera som en blå!

Om jag hade pengar att investera hade jag helt enkelt köpt mark. för även om den inte går att sälja i en värdsekonomisk kris- så kan jag odla min mat på den och hålla köttdjur. Samt kanske hyra ut delar till andra som också vill odla själva. ( Och även om de inte har pengar så kan de ju betala av på andra vis tex genom att man bestämmer ett visst antal arbetsdagar på den mark jag brukar själv per år som ett arrende eller om de odlar andra grödor än jag gör själv att jag får en liten del av deras produktion).
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #37 skrivet: 15 dec-12 kl 10:26 »
Guld bör man inte vilja spara i. Det skapar stor miljöförstöring i alla gruvor som finns samt att det används och släpps ut stora mängder kvicksilver för att rena guldet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #38 skrivet: 15 dec-12 kl 11:03 »
Efter en ekonomikrasch kanske guld är värdelöst, man kan ju knappast äta det.
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Midvinter

• Dalarna
« Svar #39 skrivet: 15 dec-12 kl 11:51 »
Blir det totalkollaps är det inte mycket som kan rädda dig. Bunkra konserver, mark, vapen, vatten... så fort du har något som behövs för att överleva kommer det att finnas massor av desperata folk som kommer göra allt de kan för att ta det ifrån dig. Det viktigaste då som nu torde vara socialt kapital, ett nätverk av goda vänner som ställer upp i vått och tort och som samarbetar för att hjälpa varandra. Satsa hellre på det!

Vid "halvkollapser" däremot är ädelmetaller ett klassiskt sätt att försöka rädda sin köpkraft genom krisen. Har använtis i krig, hyperinflation, etc.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 3 användare
Tur-Johan, Karlsdotter, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser