Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill undvika att ha pengar på banken, hur?  (läst 14392 gånger)

padus

• Skåne
Vill undvika att ha pengar på banken, hur?
« skrivet: 01 dec-12 kl 18:43 »
Jag har börjat tjäna lite pengar som jag kanske kan lägga undan lite av varje månad. Men att "lägga undan" pengar innebär oftast att låta dom trycka på ett bankkonto. Jag har börjat känna mer och mer ovilja för att ha pengar där, så hur gör jag? Någon som har ett alternativt sparande? Någon stans att investera pengarna kanske? Eller låsa dom någonstans där dom finns tryggt förvarade... Jak kanske har något som passar mig där?

Huggorm

• Gäst
SV: Vill undvika att ha pengar på banken, hur?
« Svar #1 skrivet: 01 dec-12 kl 18:59 »
Det beror ju vad exakt det är hos bankerna du ogillar. JAK är också en bank, och att ha pengarna där är samma sak förutom att du inte får någon ränta. Och så får du ju så småningom låna av dem till låg ränta också. Men har du inte tänkt ta något lån i framtiden så är det meningslöst att använda JAK.

Ralle

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 dec-12 kl 19:19 »
Du kan ju se vad Riksgälden har att erbjuda.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 dec-12 kl 19:56 »
Ädel metaler.
Kontanter.

Eller i äkta alternativ stil, goda vänner, ett par höner eller en spade. :-)

Sjaunja

• -
« Svar #4 skrivet: 01 dec-12 kl 20:01 »
Jag är också bankkritisk. Har slutat att ha pengar nedgrävda på gårdsplan och har ett litet bankfack. Man får inte ha pengar i bankfack (sa banken) men det har jag ändå.

hånung

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 dec-12 kl 20:35 »
Man kan ju välja att ha dom i madrassen eller låta pengarna arbeta  i något lämpligt som man tycker är ok  .

Midvinter

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 01 dec-12 kl 20:57 »
Alternativt är det inte, men slippa ha pengar i banken gör man, om man skaffar sig lån i banken istället. Ta upp ett lån och köp någon egendom, lämpligen en bostad, och spara genom att betala av på lånet när pengarna trillar in.

Vissa hamstrar ju guld och silver. Lägger i bankfack eller gräver ner i skogen. Själv känner jag mig inte övertygad om förträffligheten i det alternativet, men ett alternativ är det.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

padus

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 01 dec-12 kl 21:34 »
Ett lån i banken och köpa en egendom att betala är kanske inte så dumt. Men det är just lån med ränta som är en sådan sak jag tycker är fel. Att hamstra guld och silver kanske skulle vara vettigare då!

Hånung, har du någon bra idé på var pengarna skulle kunna arbeta? Riksgälden går bort helt, det är statligt (väl?) och jag tänker hålla mig så långt från stat och myndighet jag kan.

Bankfack kanske skulle gå ann. Men vad händer, om vi tänker hypotetiskt, om det ekonomiska systemet skulle krascha helt, kommer jag fortfarande ha tillgång till bankfacket då? Jag tror faktiskt inte det. Jag går inte runt och tänker att kollapsen är nära och jagar upp mig över det. Men jag vill inte att min egendom ska vara beroende av att en bank är öppen.

Vasa81, att investera i ett par hönor är självklart! Men dock i framtiden. Har inget fast hem och kommer antagligen inte ha det på ett bra tag. Men när jag väl har det är investering i djur och mark en självklarhet.

Det jag tänker skulle vara bra med JAK är att där inte finns någon ränta. Så jag kan vara helt säker på att jag inte får ett öre mer än jag satt in när jag tar ut det. Det låter kanske konstigt, men jag tycker att ränta är en typisk faktor som göder girigheten i oss. Girighet är inget jag vill ha inom mig, och inte ränta heller. Så meningslöst är det inte, JAK känns ju mer genuin än någon annan bank jag hört talas om. Dessutom bidrar jag till ett bra syfte. Pengarna jag sparar bidrar inte till vapenproduktion och dylikt. Jag säger nog emot mig själv lite när det kommer till banker. Men JAK känns som ett mer hållbart alternativ än swedbank.

Jag är alltså inte ute efter att pengarna ska växa, eller att ha total kontroll över dom i form av en nedgrävd kista (Vilket dock är en utmärkt idé). Jag vill bara känna mig trygg med var jag har dom och veta att dom inte bidrar till en sämre värld.

fågelungarna

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 01 dec-12 kl 21:57 »
Environ, jag tänker som du. Jag har ett litet sparkapital. En del har jag fortfarande kvar på "vanliga" banken, och en del finns hos JAK. Funderar allvarligt på att föra över allt dit, till och med personkontot nu när de börjar blir färdiga med det. Likaså gäller barnen, jag sparar lite i ena banken, och lite på JAK till dem. Funderar på att spara helt och hållet i JAK. Vill inte vara en del av räntesamhället i den mån man kan undvika det. Och oroar mig också för att den stora kraschen är nära...

Jag har tagit lån i JAK, för att beta av studielånet i snabbare takt. Om fyra år har jag 80 000 sparat på JAK- kontot, när eftersparet är klart. Om man nu aldrig mer behöver belåna sig i framtiden, kan man ju i stället ge bort sina sparpoäng till väl valda projekt man vill stödja. Att låna större summa till hus via JAK är näst intill omöjligt som priserna är idag, men jag vågar å andra sidan inte belåna mig för en sån affär i en annan bank heller...

Linamarie

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 01 dec-12 kl 22:02 »
Jag förstår hur du tänker med dina sparade slantar. Jag har mina på JAK utan att planera för lån där så småningom. Jag tycker att det känns bra och mina pengar då är i ett litet, slutet sammanhang istället för i en ekonomi jag inte kan överblicka. Sparpoäng du samlar ihop kan du, om du vill, ge bort till t ex projekt du vill stödja, det brukar finnas annonser i tidningen du får. Jag har också tänkt att man skulle kunna använda dem som present till nyfödda. Typ öppna ett konto och inte sätta in pengar utan sparpoäng:)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 01 dec-12 kl 22:47 »
JAK :) Då stödjer du också en god sak.

Att försöka tjäna pengar genom att själv ha pengar har jag personligen väldigt svårt att svälja. De saker som får ens pengar att växa är för det mesta helt förkastliga saker.

Men om man gillar det ekonomiska systemet vi lever i och kan leva med att man tjänar pengar på någon annan så visst :)
« Senast ändrad: 01 dec-12 kl 22:51 av MickeMård »
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

padus

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 01 dec-12 kl 23:09 »
Fantastiska svar, tusen tack!
JAK känns rätt, har suttit och läst på deras sida ett tag nu (för miljonte gången :) ).
Min stora plan för livet är att undvika att ta lån alls. Det är lån som trycker ner människor i skorna och berövar friheten i det moderna "fria" samhället. OM jag lyckas med vad jag vill så håller jag om 5 - 10 år på att bygga på min egen mark som jag sparat ihop till. Ett litet lån hos JAK kanske jag tar för att underlätta, men ett lån på en av storbankerna kommer jag helt enkelt inte ta, lika lite som jag skaffar mig ett abonnemang igen.

Håller med dig Micke! Att bli rikare för att man är rik är som att bli längre för att man är lång. Varför? Man är ju redan lång! Och tänk vad jobbigt när du slår huvudet i taket var du än går.

När man tänker som du gör så är nog ett baskonto på JAK det rätta. Du får ingen ränta men sparpoäng som du kan ha nytta av den dag du vill låna till hus och höns. Det kostar en del att låna i JAK eftersom du sätter in till eftersparet samtidigt som du betalar av lånet. Men det är så tillfredsställande när man får tillbaka både låneinsats och den lånade summan när lånet är färdigbetalt. För oss har våra JAK-lån fungerat som ett slags pensionssparande, i år har vi fått ut efterspar för ett lån, 2020 släpps nästa etc.

Detta låter ju faktiskt väldigt bra, och som att det passar väldigt bra med min plan! Det blir nog JAK, så kan jag gräva ner någon kista med en skatt i när jag köpt min mark!

Sigrinn

• -
« Svar #12 skrivet: 02 dec-12 kl 00:31 »
Du har inte funderat på kiva? (http://www.kiva.org/start)
Det är en icke vinstdrivande organisation, som jobbar för att hjälpa fattiga människor och att koppla ihop oss "rika" västvärldsmänniskor personligen med dessa. Du kan alltså välja att låna ut pengar till en person och ett projekt som kommer att förändra denna persons liv. Hjälp till självhjälp genom mikrofinansiering, helt enkelt. Och du får tillbaka de pengar du lånat ut.

Engatorpet

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 02 dec-12 kl 06:41 »
Jag har satt en del i OIKO-credit som har microlån i uländer. Andra delen i EKO-banken där man kan rikta sina pengar till olika ändamål. Det tycker jag känns bra.
Bor på klassisk skånegård med gotlandsfår, linderödsgris ,åsbohöns, Svensk gul anka, skånegäss o en massa bi.
Odlar en massa grönsaker o grejar i största allmänhet. "Gör det du tror på o tro på det du gör"  Livet går inte i repris.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #14 skrivet: 02 dec-12 kl 07:13 »
Om man jobbar mindre så blir lönen mindre och då finns det inga pengar över för att sätta in på banken... Mer fritid och samtidigt slipper man funderingar om hur man ska investera sitt överskott av pengar :)
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 02 dec-12 kl 08:41 »
Om man jobbar mindre så blir lönen mindre och då finns det inga pengar över för att sätta in på banken... Mer fritid och samtidigt slipper man funderingar om hur man ska investera sitt överskott av pengar :)
Wow! För en gång skull har du skrivit något riktigt klokt i alternativ  anda  ;D ;D ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #16 skrivet: 02 dec-12 kl 08:45 »
Om det är fler som har bry med sitt överskott av pengar och inte vill stödja giriga banker så har jag möjlighet att ta hand om era pengar utan ränta  ;D

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #17 skrivet: 02 dec-12 kl 08:55 »
Du har inte funderat på kiva? (http://www.kiva.org/start)
Det är en icke vinstdrivande organisation, som jobbar för att hjälpa fattiga människor och att koppla ihop oss "rika" västvärldsmänniskor personligen med dessa. Du kan alltså välja att låna ut pengar till en person och ett projekt som kommer att förändra denna persons liv. Hjälp till självhjälp genom mikrofinansiering, helt enkelt. Och du får tillbaka de pengar du lånat ut.
Som ivrig Kivautlånare kan jag bara trycka på gillaknappen  :D Man bör dock ha lite koll på hur stora avgifter de som lånar får betala. I  vissa delar av världen är Totalkostnaden för låntagaren väldigt hög och då måste man ju själv ta sig en funderare på om det är bäst att få låna till höga kostnader eller inte ha möjlighet att låna alls.

Man bör också vara medveten om att man inte får tillbaka sina utlånade pengar när man själv vill utan när låntagarna betalar tillbaka samt att det händer att pengarna går upp i rök pga dödsfall och liknande. Är man rädd om sina pengar så är det bäst att låna ut pengar till arbetskooperativ då gruppen är gemensamt betalningsansvarig och som regel sköter sina återbetalningar även omnågon i gruppen blir sjuk eller dör. Själv har jag lånat ut ca 2000 kr och har förlorat ca70kr på grund av att låntagaren omkom. Snittet på återbetalningar på Kiva ligger på ca 99% i dagsläget vilket ändå måste betraktas som bra med tanke på att man lånar ut pengar till delar av världen där riskerna är stora.

Jag gillar idén med hjälp till självhjälp och därför slår jag ett slag för KIVA  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #18 skrivet: 02 dec-12 kl 08:55 »
Om det är fler som har bry med sitt överskott av pengar och inte vill stödja giriga banker så har jag möjlighet att ta hand om era pengar utan ränta  ;D
Jag vet att även Olof använder Kiva  ;)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 02 dec-12 kl 09:49 »
Misstänker att det finns ganska många Olofar om man tittar sig om kring   :) ;)
« Senast ändrad: 02 dec-12 kl 11:27 av mummrick »

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser