Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blodlever i golvströt!  (läst 1675 gånger)

Väderhatt

• Södermanland
Blodlever i golvströt!
« skrivet: 28 nov-12 kl 13:08 »
Idag när jag var inne och mockade ur hönsskit såg jag en bajsklutt med lite konstig rödbrun färg. Sen hittade jag vad som ser ut som en ren blodlever, den här låg utan något annat bajs runt sig.

Vad kan detta vara? Min första tanke var koccidios, men alla fyra hönor är pigga, äter, dricker och springer runt som vanligt. Jag har också kollat kloaken på samtliga, men alla ser normala, torra och o-blodiga ut.

Och vad gör jag nu? Jag kan ju inte ens isolera någon höna utan att veta vem det är.  :-\

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Blodlever i golvströt!
« Svar #1 skrivet: 28 nov-12 kl 13:30 »
Om alla verkar pigga och friska så skulle jag bara avvaktaoch hålla lite extra koll. Om hönorna värper så kan det hända att någon av dem har fått en mindre bristning i kloaken som gjort att det blött lite och bildats en klutt levrat blod som hon sedan har klämt ut. (Det kan hända förstoppade folk åxå  ;) )
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 28 nov-12 kl 14:12 »
Puh, jag får hoppas att det är något så enkelt! Åtminstone två av dom värper som vanligt trots mörkret, så det kan det ju mycket väl vara.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 28 nov-12 kl 15:45 »
För några dar sen låg det två skvättar blod i ströet, ungefär som en matsked blod på varje fläck. Inte en skråma på någon höna, inget stänk någon stans och inget mer blod sen. Alla hönorna krya å piggelina. Kanske där smitit in  en eller annan mus som inte är lika pigg längre?   ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 28 nov-12 kl 17:53 »
Det tänkte jag inte ens på, men hade det varit i närheten av katterna hade det ju varit min första gissing. Så det hoppas jag på, bra om dom kan fixa lite extra protein! ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser