Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigt och bra foder till slaktgris?  (läst 24131 gånger)

Eriksgårdare

• Jämtland
Billigt och bra foder till slaktgris?
« skrivet: 28 nov-12 kl 12:45 »
Hej. Vi och några grannar har bestämt oss för att köpa slaktkultingar till våren. Ingen av oss har haft gris förut. Tycker det är svårt att hitta info om foder!? Eftersom vi vill köpa fler än vad vi behöver för vårt eget behov så antar jag att fodermängden kommer att behöva vara ganska stor?

Nån som kan svara på någon eller alla av dessa frågor?:

1. Hur mycket äter en gris per dag?
2. Vad är att rekommendera som basfoder? - vill gärna kunna köpa lokalproducerat direkt från någon gård, ej från foderbutik.
3. Vad är bra utfyllnadsfoder?
4. Behöver de tillskott i någon form (mineraler salt osv)?
5. Om man köper från foderbutik (ex. svenska foder) vad köper man då helst som är så lågt pris som möjligt?
6. Hur mycket föder de sig själva genom att böka? Har inga stora ytor som de kan gå på det handlar om antingen 200 m2 eller 1000 m2 beroende på var vi placerar dom.
7. Hur ska en bra mark se ut för en gris? Mycket rötter?

aronsson

• Västergötland
SV: Billigt och bra foder till slaktgris?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-12 kl 13:20 »
Ska bli intressant att se vad du får för svar här, går i samma tankar själv.
Jag har tänkt ge dom havre och korn, förhoppningsvis kan jag komma över vassla också. Vet dock inte hur rätt det är näringsmässigt.

Hoppas någon mer kunnig tittar förbi.
Bor med fru/man och barn på en liten gård. Hoppas att bli mer självförsörjande med tiden. Varierar vem det är som skriver

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 28 nov-12 kl 21:57 »
Vi ger våra malet korn med lite malet ärt eller majsmjöl i som protein,Dom vuxna får ungefär 3 kg eller lite mer beroende på årstid,Kultingarna ger vi så mycket som dom äter upp och 2 gånger om dagen,Hagen ska nog ha lite varierande terräng särskilt i år med allt regn ,Mvh

Existens!

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 nov-12 kl 23:01 »
Hej. Vi och några grannar har bestämt oss för att köpa slaktkultingar till våren. Ingen av oss har haft gris förut. Tycker det är svårt att hitta info om foder!? Eftersom vi vill köpa fler än vad vi behöver för vårt eget behov så antar jag att fodermängden kommer att behöva vara ganska stor?

Nån som kan svara på någon eller alla av dessa frågor?:

1. Hur mycket äter en gris per dag?
2. Vad är att rekommendera som basfoder? - vill gärna kunna köpa lokalproducerat direkt från någon gård, ej från foderbutik.
3. Vad är bra utfyllnadsfoder?
4. Behöver de tillskott i någon form (mineraler salt osv)?
5. Om man köper från foderbutik (ex. svenska foder) vad köper man då helst som är så lågt pris som möjligt?
6. Hur mycket föder de sig själva genom att böka? Har inga stora ytor som de kan gå på det handlar om antingen 200 m2 eller 1000 m2 beroende på var vi placerar dom.
7. Hur ska en bra mark se ut för en gris? Mycket rötter?

Kom ihåg att grisar inte är några billiga djur att hålla.

Man ökar på succesivt tills man når full giva som är knappt 3 kg per dag när dom väger ca 60 kg levande. Om det är ett fullgott foder ( ca 130 g protein )
Ska du föda dom på bara spannmål så behöver dom 7-8 kg per dag vid samma levandevikt.

Det finns inga direkt billiga grisfoder om du ska köpa i säck.. Det bästa är om du kan köpa hem hela behovet på en gång, löst, och blåsa in det på nån torr plats., då kan du nog komma ner runt 3 kr/kg.

Utfyllnadsfoder kan ju vara vad som helst i stort sett.. kokt potatis t.ex.. ger ingen direkt näring men dom tycker det är gott.

Grisar föder sig inte själva i nån högre grad, om dom inte har en väldigt stor hage. Eftersom dom bökar sönder det mesta på kort tid, så växer ju sen inget nytt som dom skulle kunna ha nytta av.  Dessutom är dom ju trots allt enkelmagade djur på samma vis som vi, så bete har en begränsad nytta för dom. Det är mest ett tidsfördriv.

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 28 nov-12 kl 23:20 »
Vi ger våra malet korn med lite malet ärt eller majsmjöl i som protein,Dom vuxna får ungefär 3 kg eller lite mer beroende på årstid,Kultingarna ger vi så mycket som dom äter upp och 2 gånger om dagen,Hagen ska nog ha lite varierande terräng särskilt i år med allt regn ,Mvh

Ok tack för svar såhär långt. Korn kan jag nog få tag på till ganska billig peng. Ska den blötläggas? Nilsegårn vilka sorters grisar har ni?

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 01 dec-12 kl 07:57 »
Hej ,Vi har linderöd med lite slaktsvin inblandat,Galten renrasig linderödare(Bosse).
Kornet maler jag i en skivkvarn och har i en stor trälåda med lock,Ärtor eller majs maler jag för sig och blandar med kornmjölet
till färdigt foder.Mvh.

Lillbonden

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 24 dec-12 kl 23:40 »
Hej
Om du ska skaffa svin med bra tillväxt lär du skaffa pigghamgrisar. Inga linderödare dom får bara ryggar som spjällstaket. Lugn matning ibörjan första månaden sen är det bara mata på nästan så mycket dom orkar passa bara så dom inte blir feta. Sen sista 2 månaderna blandar du i 15-20% slaktex eller annat slaktsvins koncentrat.

Ibörjan första veckorna kan man blötlägga så dom får aptiten, sen är det bara ge torr kornkross.

Mvh Daniel

Engatorpet

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 01 jan-13 kl 16:30 »
Bra svar av Existens. Vi köper avvanda linderödare  o slaktar ett år senare. Börjar på 0,5kg/gris/dag o slutar på 2,5-3 kg.
Vi köper krossat korn och blandar i 5-10% åkerböna. Men det måste läggas i blöt dan innan för annars går bönorna hela igenom grisen. Men fördelen är att vi kan köpa allt foder av grannar. Jag räkna lite på kostnaderna o helt rätt, inga billiga djur. Våra 2 äter nästan 1000 kg foder. Visst växer Linderöd saktare absolut men de har andra fördelar, som smak o sundhet. Ang tillskott så har vi blivit rek selen så det får de lite emellanåt.
Bor på klassisk skånegård med gotlandsfår, linderödsgris ,åsbohöns, Svensk gul anka, skånegäss o en massa bi.
Odlar en massa grönsaker o grejar i största allmänhet. "Gör det du tror på o tro på det du gör"  Livet går inte i repris.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 01 jan-13 kl 16:44 »
I vilken ålder slaktar ni? Vad kostar en kulting ungefär?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Engatorpet

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 01 jan-13 kl 16:58 »
De brukar vara ca 15 månader när vi slaktar. En kulting kosta 1000 kr (landtsvinets riktpris)om man vill gynna genbanks arbetet utan att själv ha vuxna djur.
Bor på klassisk skånegård med gotlandsfår, linderödsgris ,åsbohöns, Svensk gul anka, skånegäss o en massa bi.
Odlar en massa grönsaker o grejar i största allmänhet. "Gör det du tror på o tro på det du gör"  Livet går inte i repris.

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #10 skrivet: 03 jan-13 kl 22:49 »
Enklast är om du kan få köpa foder i säck direkt ifrån en svinbonde i närheten
Då får du veta hur många mj fodret innehåller och hur mycke av det dina grisar behöver varje dag för att få i sig den näring de behöver.
Då behöver du heller inte ha en extremt stor mängd hemma för att komma ner i pris.
Det fodret, liksom färdigfoder från ex lantmännen innehåller också de vitaminer och mineraler grisen behöver,
Främst selenbrist är vanligt hos slaktsvin då de växer så fort men även andra bristsjukdommar förekommer.

Har du tillgång till bra ensilage så är det en stor hit och ett perfekt sätt att slippa fodra enbart med spannmål. Det håller magen igång och får garanterat glada grisar.
Utegrisar blir sällan för feta då svin är väldigt aktiva djur, men vill du vara på de säkra sidan så välj so grisar då kastrater har en
förmåga att lägga på sig lite lättare.
Kommer det en haj - simma fortare.

Ruztan

• ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 04 jan-13 kl 09:19 »
Jag har haft någon liten baktanke om gris men när jag läser det här verkar det som slutpriset på köttet skulle bli väldigt högt?

Dessutom blir jag fundersam över hur vi kunde köpa en halv gris(66 kg utan huvud och fötter); malen färs i påsar, uppstyckat i backar och hemkört till dörren för 35 kr kilot. Hörde något om att "slaktaren" tog 5 kr kilot men vet inte riktigt i vilket sammanhang jag hörde det så jag kan inte svära på det.

Vad det var för sorts gris vi köpte har jag ingen aning om...mer än att dom var glada ute-grisar hemma på gården. Men som sagt, en jäkla massa mat måste dom ju ha ätit ändån!! Och jag kan säga att jag har aldrig sett så billigt kilopris på "glada grisar", snarare närmast det dubbla.
--------------------------------------
http://

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #12 skrivet: 04 jan-13 kl 11:04 »
Det du köpte var en typisk förlustgris. Jag vet inte varför man säljer kött för 35 kr när det kostar 75 i affären. Ok att det är många kilo på en gång, men 60 kr kan man ju våga ta kan man tycka.

Ruztan

• ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
SV: (Ämne saknas)
« Svar #13 skrivet: 04 jan-13 kl 14:34 »
Det du köpte var en typisk förlustgris. Jag vet inte varför man säljer kött för 35 kr när det kostar 75 i affären. Ok att det är många kilo på en gång, men 60 kr kan man ju våga ta kan man tycka.

Ja när man läser ovanstående uträkningar begriper jag ännu mindre. Det är första gången jag köper en "halv gris" men nog hade jag förväntat mig(och velat/kunnat)betalat mer för en glad utegångsgris hemkörd i smådelar. Men alla andra hade också betalat det priset så det var ett gäng grisar på en och samma gång. Nåja, jag ska väl inte klaga; mat finns i frysen många månader framöver men jag kan nog inte räkna med det priset fler gånger om det inte blir fler gånger av samma säljare!!
--------------------------------------
http://

longing4colors

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 15 jan-13 kl 18:47 »
I början av juni 2012köpte jag 10 piggham som jag hade i hage på ca 100x200, en gammal bit åkermark som jorden inte blivit vänd på ca 20år. Utfodrade gjorde jag med kokad potatis, krossat och blötlagt korn så det sväller och grisarna lättare ska kunna tillgodose sig näringen, frukt och grönsaker samt bröd och diverse mejeriprodukter som jag hämtat gratis från en av de lokala icabutikerna. 10 grisar har delat på 12kg kokt potatis, 14kg krossat korn (torr vikt) och 10kg frukt och grönt, jag utfodrade dem 2ggr om dagen med undantag från de lite kallare dagar som har varit i vinter för sedan september har de gått i kallhall med möjlighet till att leka utomhus. Nu 7månader senare står jag inför slakt och kan inte säga annat än att det är väldigt glada och lekfulla grisar som är jämt byggda och inte har något överskottsfett, valpfett, som brukar bli kring halsen och nacke men ändå med en uppskattade slaktvikt kring 110kg. Detta varit mycket arbete med hagar, byte av halmbäddar och koka massor av potatis men när man hälsar på dem är dom alltid glada och livliga och det mark som de gått på är väl vänd och uppgödslad. Det ger dig inte alla svar som du frågade om men mineraler finns det mycket av i marken men jag hade en säck för nöt stående så jag hade en separat balja för att de skulle kunna välja utifrån behov.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 16 jan-13 kl 13:17 »
Bra svar av Existens. Vi köper avvanda linderödare  o slaktar ett år senare. Börjar på 0,5kg/gris/dag o slutar på 2,5-3 kg.
Vi köper krossat korn och blandar i 5-10% åkerböna. Men det måste läggas i blöt dan innan för annars går bönorna hela igenom grisen. Men fördelen är att vi kan köpa allt foder av grannar. Jag räkna lite på kostnaderna o helt rätt, inga billiga djur. Våra 2 äter nästan 1000 kg foder. Visst växer Linderöd saktare absolut men de har andra fördelar, som smak o sundhet. Ang tillskott så har vi blivit rek selen så det får de lite emellanåt.

Med den uträkningen så ger du alltså 500kg spannmål per gris?
I mitt fall skulle den kostnaden bli 800kr .
Hur många kilo slaktat kött får du ut från en sån gris?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Halte

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 16 jan-13 kl 13:23 »
Jag fick ut kanske 25-30 kg kött på en slaktgris, men jag gissar att man kan få ut 40 kg om man fodrar på ordentligt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 16 jan-13 kl 13:37 »
Så om man räknar på en behållning av 30kilo kött då hamnar iaf jag på 26kr kilot för köttet . Det är väl en ganska så bra summa tycker jag iaf.

Nån som har andra siffror?

Existens!

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 16 jan-13 kl 13:54 »
Vill man svältföda dom med bara spannmål så blir väl inte kostnaden så hög, även om jag inte tror på att 500 kg spannmål skulle räcka till att ge en slaktfärdig gris.
Jag räknade med 500 kg riktigt foder per gris, då är det med protein i lagom mängd, och kostade 3 kr om man köpte löst. På Granngården kostar det ju 8 kr/kg.  så 1500 - 4000 kr i foder per gris, beroende på var man köper foder. Då blir det runt 60-65 kg färdigt kött.

En granne födde upp sina grisar på enbart spannmål och kokt potatis likt någon i ett tidigare inlägg här, med resultat ett ljust sladdrigt vattnigt kött som inte så särskilt roligt ut.

Halte

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 16 jan-13 kl 14:00 »
Det beror ju lite på hur mkt man väljer att gå på lagar och paragrafer också..

Jag vet en Halt gubbe som hade linderödare ett tag.. :) Han gav dem malt korn som bas blandat med mat som inte serverats ifrån personalmatsalen, det var ett par fodertunnor totalt i veckan,  sedan hö/ensilage + lite mineraler då och då.

Jättefint kött som inte blev särdeles dyrt.. Tror han räknade på runt 20-25 kronor kilot beroende på hur spannmålspriset var.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser