Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarstudsare?  (läst 24826 gånger)

Markus_Almroth

• Medelpad
SV: Nybörjarstudsare?
« Svar #60 skrivet: 01 nov-13 kl 09:41 »
Se till att den som gör jobbet inte använder gängsnitt bara. Ställ frågan!!

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #61 skrivet: 03 nov-13 kl 00:32 »
Se till att den som gör jobbet inte använder gängsnitt bara. Ställ frågan!!

??? Hur ska det göras då? F.ö. undrar jag om det stämmer att de flesta ljuddämpare har M14 som gänga?

/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #62 skrivet: 03 nov-13 kl 00:56 »
Svarv. Stalon har standardgängorna M14x1, M15x1 och M18x1.

Jämten

• Jämtland
« Svar #63 skrivet: 13 nov-13 kl 09:29 »
Jag skulle rekommendera dig att köpa en .308, då är du safe även om ett blyförbud skulle komma. Det är en riktigt bra allroundkaliber, som du kan jaga allt från björn och älg till toppfågel. Sen tycker jag att du ska kika på någon begagnad Leupoldtub, då får du mycket för pengarna. Sen skulle jag nog rekommendera dig att inhandla en hagelbock också, då har du två vapen som gör det möjligt att jaga allt förekommande vilt i Sverige.

Halte

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 13 nov-13 kl 12:17 »
Det blev en 6,5:a.. SG 19C heter den, 1900 kronor.   :) och så köpte jag en ny Leupoldkikare 3-9x50. Och så en Brno hagelbock.

Jag är nöjd med bössan, skjöt ett rådjur med den i förrgår, 100 meter och skottet satt perfekt.

Det enda jag har problem med att jag eller bössan/ammunitionen sprider som faan med övningsamunitionen.. Norma Jaktmach.. skotten kan ligga 10-15 cm från mittpunkt på 80 meter.. Jävligt irriterande.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #65 skrivet: 13 nov-13 kl 12:36 »
Om bössan sprider mycket med en viss ammunition beror det oftast på att stocken ligger an mot pipan och/eller att systemet inte sitter spänningsfritt i träet. Sprider den först när pipan blir lite varm, kan det antingen vara att den är dåligt rengjord, eller i värsta fall slutskjuten. CG 1900 i 6,5 (om det var det du menade), är vanliga skjutbanevapen, så det finns en liten risk att du köpt en sådan, särskilt med det priset.

Att frilägga pipan kan du göra själv. kontrollera att det finns en spalt mellan magasinsbrunnen och själva lådan, så att systemet "klämmer" träet, annars kan det sitta för löst.

Gör också en _riktig_ rengöring av vapnet, först med krutsolvent, sedan med kopparsolvent. Det kan mycket väl vara så att det inte är gjort sedan bössan var ny och det kan också ge det symptom du beskriver.

Eller så är det bara så att den inte gillar Jaktmatch, och du måste hitta en annan övningsammo, eller ladda själv. (vilket du ändå tjänar på i längden).

/M

Halte

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 13 nov-13 kl 12:51 »
Om bössan sprider mycket med en viss ammunition beror det oftast på att stocken ligger an mot pipan och/eller att systemet inte sitter spänningsfritt i träet. Sprider den först när pipan blir lite varm, kan det antingen vara att den är dåligt rengjord, eller i värsta fall slutskjuten. CG 1900 i 6,5 (om det var det du menade), är vanliga skjutbanevapen, så det finns en liten risk att du köpt en sådan, särskilt med det priset.

Att frilägga pipan kan du göra själv. kontrollera att det finns en spalt mellan magasinsbrunnen och själva lådan, så att systemet "klämmer" träet, annars kan det sitta för löst.

Gör också en _riktig_ rengöring av vapnet, först med krutsolvent, sedan med kopparsolvent. Det kan mycket väl vara så att det inte är gjort sedan bössan var ny och det kan också ge det symptom du beskriver.

Eller så är det bara så att den inte gillar Jaktmatch, och du måste hitta en annan övningsammo, eller ladda själv. (vilket du ändå tjänar på i längden).

/M
Nej bössan heter SG 19C.. Jag får testa med en rengöring.
Jag vet inte riktigt hur du menar med vad som ska klämma men jag har iaf testat att dra ett papper mellan stock och pipa ich där låg inget emot iaf.

Landet

• Västerbotten
« Svar #67 skrivet: 13 nov-13 kl 12:51 »
Sprider den inte med jaktammunition? Förutsätter att du skjutit in siktet med jaktammo och skjuter du samlat och bra då så borde första åtgärden att prova annan övningsammo, som Markus skrev. Däremot skulle jag inte tycka att det är värt besväret att handladda 6,5 ammo då den är så billig att köpa färdig. Du kan komma ner rill runt 5 kr/skott på (köpe) övningsammo och då skulle jag hellre lagt tiden det tar att ladda på skjutbanan.

Kan du historian på bössan? Eftersom det är så pass billig ammo till den så kan den ha skjutits måånga skott med och det kan vara dags att pipa om den men då borde inte jaktammon gått bra heller.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #68 skrivet: 13 nov-13 kl 12:56 »
Handladdning för 6,5 är mest för att hitta en övningsammo som skjuter bra, eller samskjuter med jaktammon.

Fast ibland hittar man billiga kulor för runt 1 kr, och slår man till då, så har man rejält billig övningsammo.

SG.. hm. vet inte vad det är för märke ens.
Posta en bild så vi får se :-)

Efter lite googling hittade jag att det är en CG 1900-kopia. Det är förmodligen ett bra vapen och du fick det till ett RIKTIGT bra pris om det inte gått som övningsbössa på skjutbana förstås, då är det bara ett normalbra pris. Pipan skall inte bara vara så du kan dra ett papper, utan du skall kunna klappa till rätt så rejält med flatnäven på framstocken utan att det tar i. Gärna ett par millimeters spalt hela vägen. Dels för att pipan rör sig mer än man tror vid skott och det kan flytta träffläget, men också för att få lite bättre kylning kring pipan och för att det inte skall samla sig smuts där. En plastbäddning hos en bra vapensmed kostar inte så mycket, och jag skulle säga att det är väl värt det för den där bössan om inte rengöringen hjälper.

På robsoft-forumet finns en bra guide till rengöring. Använd någon kopparsolvent som innehåller ammoniak. Jag brukar faktiskt spä på med lite extra ammoniak (billigt på färgaffärer) för att få ännu lite bättre sting i solventen.

Om någon vapensmed i närheten använder elektrisk rengöring, så kan det vara en bra idé sådär första gången, när man köpt en bössa. Just för att man sällan vet vad den varit med om. Om den är ca 20 år och gått tusentals smällar utan rengöring, så kan gamla avlagringar vara väldigt svåra att få bort på annat sätt.

/M
« Senast ändrad: 13 nov-13 kl 13:02 av Markus_Almroth »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #69 skrivet: 13 nov-13 kl 13:21 »
Jag tror att jaktmatchkulan helt enkelt blir instabil. Alla kulor går helt enkelt inte bra i alla bössor.

Halte

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 13 nov-13 kl 13:22 »
Det blev tyvärr ingen helt perfekt inskjutning pga lite taskigt underlag för skjutbocken men efter 10 skott satt iaf träffarna skapligt i mitten. Sedan sköt jag ju rådjuret med häromdagen och då satt ju skottet också bra..

Men jag borde kanske testa lite övningsskjutning med jaktammon också flr att se så den verkligen går som den ska.

Bifogar bild på studsaren.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #71 skrivet: 13 nov-13 kl 13:26 »
Jag skulle sätta grislyset på stocken istället.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #72 skrivet: 13 nov-13 kl 13:36 »
Ja. flytta lampan bort från själva pipan. Antingen på kikarsiktet, eller på stocken. Det påverkar träffbilden ganska mycket om den sitter på pipan, särskilt en så tunn pipa. Och dessutom får lampan onödigt mycket stryk.

/M

Halte

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 13 nov-13 kl 16:53 »
Måste ju visa upp det försa rådjuret jag skjutit på egen mark.. Min käre basset gjorde ett utmärkt "eftersök" också. Förutom det drev han helt perfekt på rådjur några dagar tidigare men tyvärr fick ingen skottchans. Så detta blir kul det i framtiden!

Det enda som gör mig lite sur är att jag inte tog jägarexamen mkt tidigare. . Jag är ju för faan 40.. inte många år kvar med rörlighet i kroppen. :)
« Senast ändrad: 13 nov-13 kl 16:58 av Halte »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #74 skrivet: 13 nov-13 kl 19:37 »
Grattis! Nu vill vi se en gris också...

Landet

• Västerbotten
« Svar #75 skrivet: 13 nov-13 kl 22:57 »
Ja du måste skjuta in siktet ordentligt med ammon du ska jaga med. Kan skilja rätt så mycket mellen olika ammunition. Det som ger mitt i prick med en ammo kan sitta 15 cm uppe till höger med en annan. Köpte Remington övningsammo och den sprider en del. Efter jag har skjutit med övningsammon så måste jag justera om siktet till jaktammon.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #76 skrivet: 13 nov-13 kl 23:29 »
Har en gammal 8mm bössa med rätt lång och smal pipa. Fick med två st kartonger med blyspets av två olika fabrikat. Den ena ammunitionen håller sig inom en femkrona på 100 meter, men den andra hamnar var som helst inom en cd-skiva. Samma centrum. Inget för toppjakt precis ;D

Siljansringen

« Svar #77 skrivet: 31 jan-14 kl 21:55 »
Morsning
Tänkte kolla lite med er lite erfarnare jägare hur billigt man kan komma undan med en skaplig studsare och skaplig kikarsikte..

Det enda jag har önskemål om än så länge är att rekylen inte ska vara överjävlig, känns som man vill ha en hyffsat snäll bössa i början iaf.
Och så ett skapligt kikarsikte, har ingen aning alls där, det enda jag har fått höra är att man ska ha ett som man kan använda när det skymmer på lite..

Eftersom att ekonomin är en ytterst väsentlig del i det hela så skulle jag vilja kolla ungefär hur billigt man kan komma undan med dessa tämligen blygsamma krav.. Och vad ska man leta efter?

6,5 x 55, en HVA Karl-Gustav eller en Tikka är bra val. Därtill en kikare 3- 9 variabel.
Spelar ingen roll om vapnen är 20 år gamla eller mer, ingen har slitit ut någon bössa genom jakt.

lokskägg

• Förändringens tid är kommen...
    • Uppland
« Svar #78 skrivet: 20 maj-14 kl 12:53 »
Det har säkert redan nämnts,  men ett gevär i kaliber 22 lr bör ingå i varje jägares garderob.
Billigare övningsskytte går ej att hitta!
Och ganska kul. Skulle tipsa om en CZ.

Jakobn

• Skåne
« Svar #79 skrivet: 29 maj-14 kl 08:33 »
Har läst en hel del negativt om HVA 1600, men skulle vilja säga att den är ett utmärkt val för nybörjare med begränsad ekonomi. Min kosta 1500kr (30.06), tror pipan är kortad vilket gör den lite smidigare.
Innan köp läste jag mycket på internet och då kändes det som helt fel bössa. Däremot var alla jägare jag prata med positiva till 1600 som första vapen. Vad jag minns var det rekylen och att kikarsiktet hamna för högt i förhållande till kolven som framförallt skulle vara negativt, men tycker inte något av detta är ett problem. Rekylen är ju kraftigare än på de 6,5 vi hade på skjutbanan men inte så mycket så det stör.
Jag la ca 5000 på ett nytt kikarsikte, det duger men så här i efterhand var det en dålig affär, skulle jag lagt till 4000 kr kunde jag fått ett  begagnat av de bättre märkena och aldrig behövt fundera på att byta igen.

Kan ju notera att jag bara haft jägarexamen i 1 år och faktiskt aldrig skjutit något vilt, men det kommer väl.

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser