Jag tycker att du absolut är på rätt väg,grattis till teoridelen förresten

Du ska absolut inte misströsta ang bössval,det är inte för livet du gör ditt första val,kom ihåg detta.
Ang kaliber så är mitt råd 30-06,just därför att det är en jäkla bra kaliber,det finns mest kulor och olika laddningar till denna kaliber.Rekylen är absolut inget problem.
Något förbud som hänger över 6,5x55 finns inte heller och kommer aldrig heller att finnas.
Kan du skjuta med en 6,5 så kan du skjuta med en 7,62 dvs 30-06...
6,5 är ingen dålig kaliber till mycket ,men den klarar inte allt,det gör 30-06,så enkelt är det bara...
Du behöver inte heller plöja ner några fantasisummor på ett vapen så här till en början,köp något enkelt...Ca 1500kr bör det kosta det du behöver.
Det behöver inte vara någon överdrivet påkostad optik eller gravyr utan det viktiga är ju att det fungerar.
Optik på 30-40 mm duger bra till det du inledningsvis behöver,sedan om du tycker att grisvak blir det roligaste som finns så skaffar du ju bättre grejer då

Ang .22 så är det ju naturligt att skaffa detta ,för övning men även för jakt.
Jag tycker att alla som är i dessa funderingar bör prova olika kalibrar/olika gevär tex halvautomater vilkas rekyl känns mycket snällare pga av att en viss del av rekylen används till att ladda om nästa skott med.
Det är inte säkert att ett vapen med mindre kaliber är "skönare"att sjuta med.
Även halvautomater av olika fabrikat skilljer sig åt,detta pga hur de är konstruerade.
Jag skulle inte idag rekommendera 6,5mm som klass 1 vapen och kanske enda vapen i en garderob.
Som klass 2 ja varför inte,men inte som klass ett,det känns inte juste...