Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarstudsare?  (läst 24825 gånger)

Moraggarn

• -
SV: Nybörjarstudsare?
« Svar #40 skrivet: 27 aug-13 kl 22:05 »
Lägg hellre några kronor mindre på geväret och lägg dom på kikaren. Jag kan rekommendera antingen en 6,5*55 eller 30-06. Till detta en variabel kikare från 3-12ggr förstorning eller 4-16ggr. Ljusöppningen på kikaren bör inte understiga 50mm. Finns fina kikare på 3-12*56 med belyst punkt i mitten. Men som sagt snåla inte på kikaren för det kommer du ångra. Köp en gammal studsare för 500-1000;- och en kikare för 4000:--5000:- och det kommer att bli toppen till allt du vill jaga i princip

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #41 skrivet: 27 aug-13 kl 22:18 »
Ok, tackar.  De du länkade till var ju fina men för dyra tyvärr. .

De var faktiskt billigare än de du länkade till eftersom du omedelbart skulle behövt byta kikare på samtliga. Särskilt ZG-47:an var väldigt billig, för du skulle aldrig behöva byta ut den...

Jag håller dock inte med om att x50mm objektiv är nödvändigt. Det behövs egentligen bara vid nattvak. Vid dagjakt räcker det med 20mm, och det blir både billigare och smidigare. Men en dålig kikare kostar mycket i längden för de är svåra att skjuta in. Och en skadeskjutning är inte roligt alls.

/M

Ät kött - må bra - lev länge.

Halte

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 27 aug-13 kl 22:25 »
Ok. Tackar för svaren.

Börjar inse att jag förmodligen inte kommer lyckas köpa någon bössa.. Jag har alldeles får små kunskaper om vapen och kikare, jag kan helt enkelt inte avgöra vad som är bra/dåligt.

Min budget för bössan var egentligen max 4000 men det verkar svårt att få till om man ska ha en bra kikare på den

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #43 skrivet: 27 aug-13 kl 22:33 »
http://www.blocket.se/vasterbotten/Kulgevar_30_06_48991116.htm?ca=4&w=3

Bra bössa, men kan vara ganska elak i rekylen. Det går att fixa till om du är lite händig med träarbete dock..

/M

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #44 skrivet: 27 aug-13 kl 22:35 »
ZG-47:an var nog ett klipp. Och en fast 6x42 blir det rätt bra ljus i. För så mycket gris som det finns, så får man nog räkna med att man behöver en kombination som passar till dem. Rådjursjakten blir bättre med lite ljusförstärkning också, rävskyttet likaså.

Markus_Almroth

• Medelpad

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #46 skrivet: 27 aug-13 kl 22:44 »
http://www.blocket.se/vasternorrland/Vapen_Klass_1_48264262.htm?ca=4&w=3

Här är en med hygglig kikare... Se bara till att det inte är en ombyggd m/96 (livsfarliga i den kalibern)... 640 eller 1600-serien är bra vapen, leupold är bra kikare.. som volvo 740 ungefär.. sviker aldrig även om de inte är så sexiga.

Kan vara ett fynd.
Bara ammon är ju värd någon tusing

/M

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #47 skrivet: 27 aug-13 kl 22:54 »
Tyvärr kostar det lite i början. Jägarexamen, vapenskåp, 1:a licensen (700 tror jag). Och sedan skall du ha en bössa att skjuta iväg skott för 10-20kr stycket med. Nu när du har satsat så mycket så är det synd att falla på målsnöret. Köp en billig bössa utan sikte, så kan du handla tub när du har råd. En .22 kommer du ändå att vilja ha, och de är billiga. Det är bara att smyga närmre ;) Och det är guld värt att ha bössa när man har djur.

blizzard

« Svar #48 skrivet: 27 aug-13 kl 23:04 »
Jag tycker att du absolut är på rätt väg,grattis till teoridelen förresten :D
Du ska absolut inte misströsta ang bössval,det är inte för livet du gör ditt första val,kom ihåg detta.
Ang kaliber så är mitt råd 30-06,just därför att det är en jäkla bra kaliber,det finns mest kulor och olika laddningar till denna kaliber.Rekylen är absolut inget problem.
Något förbud som hänger över 6,5x55 finns inte heller och kommer aldrig heller att finnas.
Kan du skjuta med en 6,5 så kan du skjuta med en 7,62 dvs 30-06...
6,5 är ingen dålig kaliber till mycket ,men den klarar inte allt,det gör 30-06,så enkelt är det bara...

Du behöver inte heller plöja ner några fantasisummor på ett vapen så här till en början,köp något enkelt...Ca 1500kr bör det kosta det du behöver.
Det behöver inte vara någon överdrivet påkostad optik eller gravyr utan det viktiga är ju att det fungerar.
Optik på 30-40 mm duger bra till det du inledningsvis behöver,sedan om du tycker att grisvak blir det roligaste som finns så skaffar du ju bättre grejer då ;)
Ang .22 så är det ju naturligt att skaffa detta ,för övning men även för jakt.

Jag tycker att alla som är i dessa funderingar bör prova olika kalibrar/olika gevär tex halvautomater vilkas rekyl känns mycket snällare pga av att en viss del av rekylen används till att ladda om nästa skott med.
Det är inte säkert att ett vapen med mindre kaliber är "skönare"att sjuta med.
Även halvautomater av olika fabrikat skilljer sig åt,detta pga hur de är konstruerade.
Jag skulle inte idag rekommendera 6,5mm som klass 1 vapen och kanske enda vapen i en garderob.
Som klass 2 ja varför inte,men inte som klass ett,det känns inte juste...

MagnusL

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 28 aug-13 kl 00:23 »
Igår i norrköping (nära dig?) kom det ut ett dödsbo med en 6,5a med en gammal swarre på för 3500kr. Ngt sånt är ett toksäkert köp som det bara är slå till på.
Annars så försök hitta en winchester 70 eller remington i ngn av de vanligaste kalibrarna (som nämnt 6,5/308/30.06j för typ 2000kr och skicka mig ett pm så kan du få en säker gammal ståltub till för en hundring  (redfield/weaver etc.).
Gällande sikte så är det viktigast att få tag på ett riktigt pålitligt när du vill ha det billigt. Då är det bara välja tex fast 4x eller 3-9x40 a'la pecar/redfield/weaver med 20 år på nacken. Då får du inte 'dom sista trettio minuterna av skymningsjakt' eller bästa antireflextjottaheitin men du vet att det är skottfast (dvs får du en skadeskjutning är det ditt fel inte OXO/barska/simmons gluggens :))
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

blizzard

« Svar #50 skrivet: 28 aug-13 kl 00:30 »
Allt lät ju bra utom att det var en 6,5x55...
Skulle varit en 30-06 istället tycker jag ;)

MagnusL

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 28 aug-13 kl 09:31 »
Mjo men det var ju bara ett exempel på en blocketannons som kom just nu i hans område.
Håller med om att 308 eller 30.06 nog är bättre val för en bruksbössa till allt.
Tycker själv två saker med winchester 70 är super (som även vissa andra bössor har), att den har fast magasin (tappas inte i skogen/bilen etc) och att det går repetera med bössan säkrad (minskar risken för vådaskott)
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #52 skrivet: 28 aug-13 kl 10:02 »
På sikt kanske .30 är bättre, men 6,5 är nog att föredra som förstabössa. Dels är de snäll att skjuta med, och dels är övningsammo billigare.. Man BEHÖVER ÖVA med klass1-studsarn i början. Och allt man skjuter rätt på dör även med den.

/M

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #53 skrivet: 28 aug-13 kl 12:54 »

Moraggarn

• -
« Svar #54 skrivet: 30 aug-13 kl 11:54 »
Du bör kunna få tag på ngt bra för runt 4000:- om du är lite kylig och sen går det ju alltid att pruta :). En så ljusstark kikare som möjligt är att föredra men visst en med ljusöppning på 20 funkar det med. Men de dagar det är mulet och grått och allmät dassigt ute så märker man stor skillnad på ljusinsläppet om man har en 20 eller 52. Nu menar jag inte att du behöver så stort som 52 men där i trakterna runt 40-45 tycker jag absolut du bör hålla dig annars blir du bara besviken. Ett komplett vapen med en kikare i den storleken finner du för ditt tänkta pris. Ett annat råd är att inte köpa kikare med fast förstorning. Kikare med 3-9*40 är vanliga och sitter på många vapen. Leta efter en 6,5*55 eller 30-06 med ett sådant sikte på i gott skick så kommer du även att kunna köpa en del ammunition också för dina 4000:-

Halte

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 14 okt-13 kl 07:54 »
Sådär.. Vapen införskaffat.
Blev en 6,5:a och en hagelbock.

SG 19C med ett Leupoldsikte och en Brno 300. Allt som allt 6500 kronor.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #56 skrivet: 14 okt-13 kl 19:33 »
Om det är en sida-sida BRNO hagla, har du gjort ett riktigt fynd!!!

/M

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
« Svar #57 skrivet: 30 okt-13 kl 19:43 »
Ja, det låter riktigt bra ! Lycka till nu med skyttet  8)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Halte

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 30 okt-13 kl 20:50 »
Någon av er som har erfarenhet av ljuddämpare på bössan? Hur mkt bör man korta pipan? Vilken dämpare bör man välja o.s.v..?

Är nog inte aktuellt exakt just nu men till nästa jaktsäsong kanske.. I så fall blir det att införskaffa en annan bössa att ha som hundförarbössa och låta nuvarande bli vakjaktsbössa.

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
« Svar #59 skrivet: 30 okt-13 kl 20:56 »
Det är inte alltid nödvändigt att korta av pipan. Det finns ljuddämpare som går en bit in över pipan. Att kapa och gänga ska du låta en fackman göra, det är inte skitdyrt. Tror att tidningen Jaktmarker & Fiskevatten nyligen hade en ljuddämpartest, kolla det  ;)
(I princip är det tillåtet att tillverka egen dämpare, men du måste anhålla om licensen innan du börjar, så du får ett nummer du kan stämpla in i dämparen.)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 2 användare
kretslopp, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser