Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni för "måsten" på julbordet?  (läst 27489 gånger)

skogstrolla

  • Inlägg: 462
    • Jämtland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #60 skrivet: 27 nov-12 kl 18:57 »
Hembakad stut,rörost,sötost å sillsallad å mammsens äggstanning så e jag nöjd.
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #61 skrivet: 27 nov-12 kl 19:01 »
potatis, mjölk/äppelfri röbetssallad, hemmagjord senap,  saffransfallafel, tofusk*nka och 2-3 sorters låtsassill

Gullebarnet

  • Gäst
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #62 skrivet: 27 nov-12 kl 19:02 »
Grogg

vindensbonig

  • Gäst
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #63 skrivet: 27 nov-12 kl 19:03 »
Hembakad stut,rörost,sötost å sillsallad å mammsens äggstanning så e jag nöjd.
Vad är det Hembakad stut,rörost,sötost  ?Har aldrig hört talas om det förut .
« Senast ändrad: 27 nov-12 kl 19:30 av mummrick »

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #64 skrivet: 27 nov-12 kl 19:10 »
Clementiner och nötter som äts i stearinljusets sken räcker för mig just nu.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #65 skrivet: 27 nov-12 kl 19:20 »
Clementiner och nötter som äts i stearinljusets sken räcker för mig just nu.
Klämmer du på clementinskalen så stearinljuset sprakar till?  :)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #66 skrivet: 27 nov-12 kl 19:39 »
Nog har jag testat det, men vi hade som små en tävling att alltid skala clementiner så att det bara blev ett enda sammanhängande skal. Jag gör så än idag.   :-[

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #67 skrivet: 27 nov-12 kl 19:43 »
Nog har jag testat det, men vi hade som små en tävling att alltid skala clementiner så att det bara blev ett enda sammanhängande skal. Jag gör så än idag.   :-[
Tradition bara det! Blomma eller spiral?

Dubbelnöt i krakmandel går att spela Filipin med.
Två tar varsin mandel, bestämmer en tidpunkt, den som då först säger "Filipin" vinner! Vinsten är äran eller nåt..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #68 skrivet: 27 nov-12 kl 19:49 »
Tradition bara det! Blomma eller spiral?

Jag och mina barn brukar roa oss med att få det hela skalet att se ut som en... ja en... ett manligt könsorgan... (jag är också jättebarnslig). Man kan även säga att det är ett elefanthuvud om någon protesterar...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #69 skrivet: 27 nov-12 kl 19:54 »
Som en blomma.  :D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Puffpuff

  • Inlägg: 181
    • -
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #70 skrivet: 28 nov-12 kl 23:10 »
Jansson, fast numer är potatisen utbytt mot blomkål, och rödbetssallad tycker jag är viktiga på julbordet.

Puffpuff

  • Inlägg: 181
    • -
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #71 skrivet: 29 nov-12 kl 09:42 »
Sambon inflikar att "vi" måste ha omelett på julbordet. Fast för mej är det lika obegripligt som att man vill ha bruna bönor till jul. Jag förstår att en del tycker att det är gott men jag förstår inte kopplingen till just julbordet  ???

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #72 skrivet: 29 nov-12 kl 09:47 »
Sambon inflikar att "vi" måste ha omelett på julbordet. Fast för mej är det lika obegripligt som att man vill ha bruna bönor till jul. Jag förstår att en del tycker att det är gott men jag förstår inte kopplingen till just julbordet  ???

Har lite samma tanke  ;D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Halte

  • Gäst
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #73 skrivet: 29 nov-12 kl 10:06 »
Sambon inflikar att "vi" måste ha omelett på julbordet. Fast för mej är det lika obegripligt som att man vill ha bruna bönor till jul. Jag förstår att en del tycker att det är gott men jag förstår inte kopplingen till just julbordet  ???

Av samma skäl som alla andra maträtter på julbordet antar jag..

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #74 skrivet: 29 nov-12 kl 12:15 »
Vi hade aldrig omelett på julbordet innan heller, jag vet inte när vi började med det. Men det är lite praktiskt... för vi har både hönor och en skog full av kantareller. Och gott är det. All julmat är verkligen inte god. Hemma har vi skalat bort mycket och har bara det goda kvar men hos svärföräldrarna finns det knappt nåt jag kan äta... Det är läskiga syltor och konstiga korvar och köperödkål och rödbetssallad med massa majonnäs och kokt potatis och sånt där...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #75 skrivet: 29 nov-12 kl 12:47 »
På mitt/vårt jul bord måste det finnas, ett par sorters sill. Gärna svärmors röda sill, maken måste ha stekt inlagd sill och sonen senapssill, ägghalvor, varmrökt, kallrökt och gravad lax. Tidigare har vi alltid haft rökt ål men, försöker avstyra, det är min fars favorit. Sen någon god korv, julskinka med hemlagad skånsk senap som får näshåren att krylla sig, sen vi skaffade får brukar det också finnas rökt fårfiol och lammrulle, nån sylta brukar det också vara med. Bröd förstås, vörtbröd och rågbröd på bara rågmjöl och så nån god cheddar.
Varmt brukar vara köttbullar, prinskorv, revben, janssons, rödkål och brunkål och så mammas baconlindade purjolök.
Till efterrätt ris à la Malta med apelsinbitar i och saftsås till.
På gottebordet bör mandelmusslor med grädde och sylt finnas och klenätter, pepparkakor och fruktkaka. Gärna struvor också och så nötter, clementiner, apelsiner och röda äpplen, knäck och något annat julgodis.
Till dricks julöl, julmust och någon god snaps
Har utelämnat lite för i år är vi bara nio som firar istället för tjugo som vi var ifjol. Svärmor är krasslig så därför firar den delen av släkten hos min svägerska två timmar bort. Vi får gärna komma dit men, eftersom vi har djuren att tänka på vill vi helst fira hemma.
Det blir mycket mat men, det är så skönt att ha mat klar i minst en vecka. Bara att plocka fram.

När min mormor fortfarande levde hade vi alltid flera syltor, pressylta, rullsylta och kalvsylta, grisfötter och färsfylld lök och sillsallad och många fler sillrätter.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #76 skrivet: 30 nov-12 kl 17:15 »
Sambon inflikar att "vi" måste ha omelett på julbordet. Fast för mej är det lika obegripligt som att man vill ha bruna bönor till jul. Jag förstår att en del tycker att det är gott men jag förstår inte kopplingen till just julbordet  ???

Jag vet inte säkert, men jag tror att svampomeletten kom till julbordet när jag blev vegetarian. Så att det skulle finnas något jag kunde äta också..
Mormor gjorde en helt gudomlig variant. Å den har blivit kvar, även om mormor inte finns längre.  :-*
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #77 skrivet: 30 nov-12 kl 17:45 »
Om jag hittar en leverantör av aladåbade grisfötter i närheten ska jag återinföra det som ett måste. Annars får det duga med en stor julskinka.
Styckade till en på över 7 kg en gång men det tog en stund av knådande och knytande för att få in den i ugnen.  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

impudicusson

  • Gäst
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #78 skrivet: 30 nov-12 kl 18:05 »
Om jag hittar en leverantör av aladåbade grisfötter i närheten ska jag återinföra det som ett måste.

Hur svart kan de va att göra den själv?
http://matmamman.wordpress.com/den-goda-julen/julens-goda-mat/mormor-elins-aladab-pa-grisfotter/

Snacka om självhushållningsforum  ::)

 

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #79 skrivet: 01 dec-12 kl 10:19 »
Snickeriet fixxar sig nog men få tag på virket.........!  ::) Jo jag ska nog jaga fötter utan gris i år.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 3 användare
ärt, Gröfre Slissing, Freddy Rindehed

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser